Suosituksia

Markkinoinnin kilpailukeinot verkossa. Ja, miten lisäät markkinaosuuttasi verkossa?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Markkinoinnin kilpailukeinot verkossa.

markkinoinnin kilpailukeinot
 
He ovat olemassa, ja pelaavat kovaa peliä. Heidän tarkoituksenaan on viedä leipä lastesi suusta, ja asettaa työsi vaakalaudalle. He ovat verkkokilpailijoitasi.
Monella alalla on liiketoimijoita, jotka hallitsevat markkinapaikkoja verkossa. Nämä pelurit hyödyntävät internet-markkinoinnin kaavaa, joka houkuttelee potentiaalisia asiakkaita. He kokeilevat uusia juttuja ja tekevät päätöksiä, jotka perustuvat faktoihin, joita jää jokaisen vierailijan käyttäytymisestä verkossa.
Näiden tietojen avulla he luovat keinoja, joiden avulla asiakkaiden nappaaminen käy yhtä helposti, kuin tikkarin varastaminen lapselta.
 Miten he sitten toimivat erilailla? Olen alle koonnut viisi markkinoinnin kilpailukeinot esimerkkiä siitä, miten verkkokilpailijasi saattavat toimia toisin kuin yrityksesi.

Markkinoinnin kilpailukeinot no: 1. He maksavat vähemmän täysin samasta mainostuksesta

Hyviä tuloksia tuottavat b2b markkinointi sivustot käyttävät samoja mainosmenetelmiä, mainostoimistoja, ja jopa samaa mainostilaa. Heidän sivustonsa on kuitenkin optimoitu tuottamaan tuloksia, joten he saavat vastinetta rahoillensa hyvän myyntituloksen muodossa. Tästä syystä heidän nettomainoskulunsa ovat pienemmät.
He osaavat hyödyntää mainoksia, sivuston rakennetta, designia ja sisältöä. Näiden avulla houkutellaan potentiaalisia asiakkaita, jotka johdatetaan kohti yrityksen tuotteita ja palveluja. Mikäli vierailija klikkaa tietylle sivulle, muttei viivy siellä kauaa, on asiakkaan houkutteluun käytetty raha mennyt hukkaan.

Markkinoinnin kilpailukeinot no: 2. He tavoittavat asiakkaasi useita kertoja – sinä kenties vain kerran?

Vaikka tuloksia tuottavat sivustot maksavat vähemmän jokaisesta vierailijasta, pidetään kävijästä tiukasti kiinni. He saavat ihmiset tilaamaan uutiskirjeitä, ottamaan vastaan tarjouksia sähköpostitse ja olemaan yhteyksissä sosiaalisen median kautta. He pitävät asiakkaistaan hyvää huolta, sillä heillä on katse tulevaisuudessa ja tavoitteena pitkäaikainen asiakassuhde.
Menestyneet sivustot tietävät, että salaisuus on uskollisuudessa, joka perustuu jatkuvan arvon antamiseen. Tarjoamalla laadukasta sisältöä, voidaan asiakkaille lähettää sähköpostia säännöllisesti, ilman pelkoa, että heidät luokiteltaisiin roskapostittajiksi.

Markkinoinnin kilpailukeinot no: 3. Heidän sisältönsä koskee asiakkaita, ei heitä itseään

Tuottoisat sivustot tietävät, että sisällön on oltava asiakaskeskeistä. Sivustot luodaan tavalla, jota niiden käyttäjät toivovat. Avainsanoina käytetään ilmaisuja, joilla asiakkaat etsivät palveluita ja tuotteita, eikä outoja ja vieraita sanoja, joita sisäpiiriläiset käyttävät.
Menestyjät miettivät pitkään ja hartaasti keitä heidän asiakkaansa ovat, mitä heidän tarvitsee tietää, kuulla, ajatella ja tuntea sitoutuakseen yritykseen, suositellakseen sitä ystävilleen – ja lopulta ostaakseen heiltä jotain, uudestaan ja uudestaan…
He myös käyttävät vain sellaista tietoa, josta on hyötyä potentiaalisille asiakkaille. Loppusisältö keskittyy siihen, mitä etuja he voivat asiakkailleen tarjota.

Markkinoinnin kilpailukeinot no: 4. He eivät toista virheitään

Menestyvät sivustot tietävät, että internet markkinointi on tiedettä, ja tiede on kokeilua. Eli kokeile sisältöä ja mittaa tuloksia! Esimerkkinä sähköpostistrategia: mittaa kuinka usein viesti avataan ja kuinka usein se johtaa kauppatapahtumaan. Muokkaa jotain osaa sivusta, ja tämän jälkeen mittaa muutosten vaikutukset, joko analyyttisesti tai kauppatapahtumien muodossa.
Menestyneet sivustot eivät jää raapimaan päätään silloin, kun myynti ei kasva. He oppivat virheistään. Heillä on käytössään työkaluja ja kumppaneita, tai omia ihmisiä jotka tietävät miten niitä käytetään.
Thomas Edison sanoi, ettei hän epäonnistunut tuhatta kertaa. Hän vain löysi tuhat tapaa, joilla lamppua ei saanut syttymään. Tämänkaltaiset sivustot kasvavat asteittaan vahvemmiksi, keräten suurempaa markkinaosuutta, jokaisen vaivannäön ja testin avulla.

Markkinoinnin kilpailukeinot no: 5. He odottavat hakukoneiden tulossivuilla tyytymättömiä asiakkaitasi

Mikäli sinä et nappaa näitä potentiaalisia tiedon etsijöitä, he nappaavat.
Tuottoisat sivustot tietävät, että luovuus on hyödyllistä vasta, kun he tietävät mitä vierailija haluaa. Normaalisti ihmiset eivät halua picassomaista sivustoa, joka hyväilee heidän esteettistä puoltaan. He haluavat helposti lähestyttäviä ja ymmärrettäviä ratkaisuja.
Kuten huomaat, näillä menestyvillä sivustoilla on kaikki tarvittava markkinaosuutesi nappaamiseen, jopa ilman suurta taistelua.  Nämä markkinoinnin kilpailukeinot eivät kuitenkaan ole salatiedettä. Hyvä uutinen kuitenkin on, että sinäkin voit hyödyntää tätä kaavaa Miten yrityksesi on ottanut huomioon ja käyttöön markkinoinnin kilpailukeinot verkossa?
Jos haluat kuulla lisää, miten markkinoinnin kilpailukeinot voisivat auttaa yritystäsi menestymään verkossa, olethan yhteydessä!

Misä mää oon? Verkkosivut tulisivat aueta hitaimmallekin kahdeksassa sekunnissa

LUE LISÄÄ
Misä mää oon? Verkkosivut tulisivat aueta hitaimmallekin kahdeksassa sekunnissa
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI