Markkinointi vinkit

Markkinoinnin tavoitteet linjaan liiketoiminnallisten tavoitteiden kanssa näillä ohjeilla

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Inbound-markkinoinnissa strategian hiominen alkaa aina markkinoinnin tavoitteiden asettamisella.  Käyn tässä lyhyesti läpi, miten luoda digitaalisen markkinoinnin tavoitteet, jotka ovat selkeästi linjassa liiketoiminnallisten tavoitteiden kanssa.

Markkinoinnin tavoitteet yleisluonteisesti

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet on mielestäni oltava täsmälliset, mitattavissa- ja saavutettavissa olevat, realistiset sekä aikaan sidotut. Markkinoinnin tavoitteet voivat sisältää mm.
 

Markkinointitavoitteet

– Myynnin ja liikevaihdon kasvattamisen
– Vierailijoiden ja myyntiliidien lisäämisen
– Brändin rakentamisen ja tunnettuuden lisäämisen
– Sähköpostituslistan kasvattamisen
– Googlen hakutulosten ykköspaikan saavuttamisen
 
 
On tietenkin helppo sanoa, että haluat kasvattaa myyntiliidiesi määrää, mutta paljonko tarvitset uusia liidejä saavuttaaksesi tavoitteesi? Riittääkö 10 uutta kontaktia, vai pitäisikö uusia myyntiliidejä saada satoja tai kenties tuhansia lisää?  Entä kuinka monta uutta osoitetta tarkalleen haluat koota sähköpostituslistaasi tai minkä takia haluat sijoittua Googlen hakutuloksissa ykkössijalle?

Tarkasti määritellyt markkinoinnin tavoitteet

Yleisiä liiketoiminnallisia tavoitteita vasten tarkemmin määriteltyinä edellä mainitut markkinoinnin tavoitteet voivat olla mm. seuraavanlaisia:
– Saavuttaaksemme inbound-markkinoinnille asettamamme tulokselliset tavoitteet, on toteuttamamme markkinoinnin tuotettava meille seuraavan vuoden aikana yhteensä 25 000 uutta kävijää, 500 liidiä ja 15 uutta asiakasta.
– Haluamme generoida 2 uutta maksavaa asiakasta nykyisen sähköposituslistamme avustuksella, jonka lisäksi haluamme kasvattaa postituslistaamme uusilla laadukkailla liideillä.
– Haluamme sijoittua Googlen hakutuloksissa ykköspaikalle avainsanalla “IT-konsultointi”, jonka ansiosta arvioimme generoivamme sivuillemme noin 300 uutta kävijää kuukausittain.

Kuinka asetat liiketoiminnallisiin tavoitteisiin sidotut markkinoinnin tavoitteet

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet saadaan synkronisoitua yrityksesi liiketoiminnallisiin helposti tavoitteisiin seuraavan 8-portaisen ohjeen perusteella.
1. Määrittele paljonko inbound-markkinointipanostustesi on tuotettava liikevaihtoa
2. Määrittele kuinka monta uutta myyntitapahtumaa tarvitset saavuttaaksesi tavoitteen
3. Määrittele konversioprosenttisi ja montako uuttaa liidiä tarvitset asiakkaiden hankintaan
4. Määrittele tarkemmin montako ostovalmista myyntiliidiä ja montako markkinointiliidiä (ei vielä ostovalmis, tarvitsee lisää markkinoinita) tarvitset
5. Määrittele paljonko tarvitset uusia kävijöitä sivuillesi saavuttaaksesi asettamasi tavoitteet
6. Huomioi liiketoiminnalliset päätavoitteesi ja luo niille mittarit. Näitä tavoitteita voivat olla mm. tietyn tuoteryhmän myynnin kasvattaminen, uusasiakashankinta tai paremman tuoton saaminen jo olemassaolevilta asiakkailta.
7. Aseta markkinoinnille neljännesvuosittaiset yksilöidyt tavoitteet (kävijämäärät, liidit, valmiit kaupat jne.). Ota huomioon, että inbound-markkinointi ottaa hieman aikaa lähteäkseen käyntiin, joten aseta jälkimmäisille neljänneksille selkeästi ensimmäisiä korkeammat tavoitteet.
8. Aseta inbound-markkinoinnillesi budjetti. 12-kuukauden inbound-markkinoinnin vakavarainen ROI on 200%.
 
Saleslion on ketterän internet-markkinoinnin ammattilainen ja edelläkävijä Suomessa. Ole meihin yhteydessä jo tänään, niin laitetaan yhdessä yrityksesi markkinoinnin tavoitteet ja toimenpiteet kerralla linjaan!

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI