Useimmat liidigenerointitaktiikoista ovat hyvin suoraviivaisia. Luot sisällön laskeutumissivun ja lomakkeen täytteeksi, tätä kutsutaan myös tarjoukseksi ja sitten promoat sitä blogissasi, sosiaalisessa mediassa ja sähköpostimarkkinoinnilla. Ihmiset täyttävät lomakkeen saavat tarjouksen ja Voila heistä tulee liidejä!
Tämän on peruskaava, jolla liidigenerointi mielletään toimivan, ja usein se niin toimiikin. Mutta nyt olemme unohtaneet sen pienen palapelin palasen, joka tekee liidigeneroinnista ei niin suoraviivaista – nimittäin mobiilikäyttäjät. Mobiilissa homma ei toimi ihan yhtä yksinkertaisesti. Ja se johtuu puhtaasti siitä, että ihmiset käyttäytyvät eri tavalla, kun he surffailevat puhelimella tai tietokoneella. Myös mobiilikäyttäjille suunnattu liidigenerointistrategia tulee mukauttaa laitteeseen sopivaksi. Tämä ei tarkoita sitä, että sinun tulisi keksiä kokonaan uusi sisältö mobiilikäyttäjillesi, vaan tarvitaan hienosäätöä, jotta sama kampanja toimisi tehokkaasti myös mobiilissa.
Tässä muutama asia, joita tulisi hienosäätää mobiilikäyttäjille suunnatussa liidigeneroinnissa:
1. Käytä mobiiliystävällisiä lomakkeita
Lomakkeiden täyttäminen mobiililaitteella voi olla erittäin turhauttavaa. Kentät ovat yleensä liian pieniä ja päädyt klikkaamaan vääriä rivejä. Lomakkeet ovat myöskin usein aivan liian pitkiä. Rehellisesti sanottuna käyttäjällä menee hermot, eikä hän jaksa täyttää lomaketta näiden ongelmien takia ja siirtyy oletettavasti toiselle käyttäjäystävällisemmälle sivustolle.
Mutta markkinoijan näkökulmasta, emme halua päästä eroon lomakkeista, joten mitä meidän tulisi siis tehdä? Mobiiliystävällisessä lomakkeessa kenttiä on mahdollisimman vähän, esimerkiksi pelkästään käyttäjän nimi ja sähköpostiosoite tai puhelinnumero. Lisäksi kentät on mahdollista tehdä suuremmiksi, kun niitä on vähemmän, jolloin käyttäjäystävällisyys paranee.
2. Luo yksinkertainen call-to-action
Kun teet sivustollesi call-to-action aktivointipainikkeita, mieti miltä ne näyttävät eri päätelaitteissa. Designia suunniteltaessa ei kannata luoda call-to-actioneista visuaalisesti raskaita, koska tämä voi hankaloittaa niiden käyttöä pieninäyttöisissä mobiililaitteissa. Kuvan ja selkeästi luettavan tekstin yhdistelmä toimii. Teksti itsessään tulisi olla lyhyt ja toimintaan kehottava. Pointti call-to-actionissa on se, että se erottuu hyvin muusta sivustosta, on helposti ymmärrettävä, lyhyt ja ytimekäs sekä toimintaan ohjaava!
3. Optimoi sisältö mobiilinäytöille sopivaksi
Ajattele niitä tilanteita, kun itse tulet ottaneeksi puhelimen taskusta ja alat lukemaan artikkeleita ja sähköposteja. Tyypillisesti sinulla on vain muutama minuutti aikaa. Olet kenties odottamassa seuraavaa bussia tai istumassa lääkärin odotushuoneessa. Joka tapauksessa sinulla on vain lyhyt aika käytettävänäsi, ja haluat saada informaation nopeasti ilman täytesanoja. Kun kirjoitat mobiililaitteelle tarkoitettua tekstiä, siihen on olemassa vain muutama sääntö.
Aloita tärkeimmästä ja sijoita paras myyntilauseesi heti alkuun. Lisää liidigenerointi elementit ja linkit alkuun. Tämä siksi, että vierailija ei välttämättä lue koko sisältöä. Haluathan kiinnittää huomion heti ja saada ihmiset klikkaamaan välittömästi? Tee tekstistä helposti sisäistettävä. Lihavoi tärkeimmät pointit.
4. Tee puhelinnumerostasi klikattava
Kun ihminen käyttää älypuhelintaan, hän on huomattavasti aktiivisemmassa mielentilassa kuin esimerkiksi tietokoneella istuessa tai tabletin ääressä. Puhelin kaivetaan taskusta silloin kun halutaan jotakin tekemistä. Oli se sitten nettisivujen selaamista, tekstailua, pelaamista tai mitä tahansa.
Käytä tätä aktiivisuuutta hyödyksi ja tee puhelinumerostasi klikattava. Kun henkilö etsii tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista verkossa, on hyvä, että yrityksesi puhelinnumero on klikattavissa. Asiakas soittaa yritykseesi huomattavasti todennäköisemmin, kun puhelinnumero on klikattava. Ja tadaa olet saanut taas uuden myyntiliidin!
Mikäli kaipaat neuvoja liidigenerointiin laitteesta riippumatta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme!