Markkinointi vinkit

Nettikaupan perustaminen

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Tämän jutun tarkoitus on antaa Sinulle meilikuva siitä, mitä nettikaupan perustaminen vaatii, ja mihin asioihin Sinun olisi syytä uhrata aikaa, kun nettikaupan perustaminen on mielessäsi.

Nettikaupan perustaminen ja odotettavissa olevat tulokset

Nettikauppa on muutaman viime vuoden aikana suorastaan räjähtänyt käsiin. Pienet kivijalkamyymälätkin haluavat myydä verkossa. Todellisia menestystarinoita ei ole vielä kovin paljon. Nettikauppoja selataan verkossa, mutta ostopäätökset jätetään usein tekemättä:
”Yhdysvalloissa sanotaan, että jos verkkokauppaan sisään tulleiden ostoprosentti on alle kolme, kannattaa sähköinen putiikki sulkea. Suomessa luku on usein vain 1 tai 2, eli korkeintaan pari sadasta myös ostaa jotain. Hyvä luku olisi viisi.
”Globaalisti toimiva Amazon pääsee parhaimmillaan – joulun alla – 17 prosenttiin. Erikoisliikkeet kuten eräs isojen naisten vaatteita myyvä liike on päässyt jopa 15 prosenttiin.”
”Jos sinulla on kiintoisa, erikoisempi harrastus, kaiken todennäköisyyden mukaan tulet myös hankkimaan niche-idealla toimivasta nettikaupasta tarvittavaa tilpehööriä. Usealla erikoisnettikaupalla ostoprosentti on yli kymmenen.”
On toisaalta myös nettikauppoja, joissa ostoprosentti on alle prosentin, usein jopa lähes nolla.

Nettikaupan perustaminen ja alustan valitseminen

” Älä lähde liikkeelle halvimmalla ja heppoisemmalla nettikauppasovelluksella ja ilman markkinointibudjettia. Erilaiset itse tehtävät verkkokaupat eivät kerta kaikkiaan vain taivu laadukkaaseen kansainväliseen kaupankäyntiin.”
Ruotsissa nettikauppa on mielestäni keskimäärin Suomea paremmin toteutettu.
”He lähtevät usein jo alusta lähtien luomaan kansainvälistä liiketoimintaa.
Esimerkiksi moni golftarvikkeita myyvä nettikauppa on ruotsalaisten omistuksessa.”
Nettikauppaa perustettaessa tekniseen alustaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
”Aloituskustannukset voivat olla suuremmat, mutta sivujen toiminnallisuus ja skaalautuvuus aivan eri luokkaa.”

Nettikaupan perustaminen ja ostokerrat

Kertaostajat eivät riitä jatkuvaan ja kehittyvään nettikauppa bisnekseen
Nettikaupassa on myös kiinnitettävä erityistä huomiota ostoskorin ”hylkäysprosenttilukuun”.
Infograph-tutkimus ( lue artikkeli perusta verkkokauppa ) osoitti, että keskiarvoisesti 65,23 % ostoskoreista hylätään.
”Jos ostoskorin hylkäysprosentti nousee korkeaksi, on syytä miettiä, mikä siihen kenties on syynä. Onko sivulogiikassa jokin virhe, onko yritys liian vähän tunnettu, vai mikä kenties on syynä.”
Mielestäni erityisen tärkeää nettikaupassa on myös muistaa, että tulovirran pääosan muodostavat sivuille yhä uudelleen palaavat ostajat, eivät kertaostajat.
”Olen Suomessa nähnyt nettikaupasta vastuussa olevia ihmisiä, jotka eivät edes tiedä, montako prosenttia heidän sivuillaan vierailevista kävijöitä myös ostaa jotain ja palaavatko samat ihmiset myöhemmin.”

Nettikaupan perustaminen ja markkinointi

Myös markkinointi on huomioitava. Oikean tason haarukointi on vaikeaa. ”Varmuudella voi sanoa, että sadalla tai kahdella sadalla eurolla kuukaudessa ei vielä tuloksia kuitenkaan saada, mutta jo 400-500 eurolla kävijäliikennettä voidaan saada huomattavasti lisää. Mutta kävijämäärän lisääminen ei auta, jos strategia ei ole selkeä.”
Jos nettikaupan perustaminen on yrityksellesi ajankohtaista, olethan meihin yhteydessä, niin luodaan kunnon perusta menestyksellenne.

Kotisivujen hakukoneoptimointivinkit

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.