Maailmalla tapahtuu

Panda tulee taas – kuinka varmistat saavuttamasi hakutulossijoitukset?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

500. Tuo luku on määrä, kuinka monta päivitystä hakualgoritmiinsa hakukoneyhtiö Google tekee vuosittain. Jokikisen esiin nostaminen olisi ainakin tämän blogin puitteissa mahdotonta ja tavallaan tarpeetonta. Perusasiat hallitsemalla ja omaan tekemiseen keskittymällä ei jokaiseen tekniseen ratkaisuun luonnollisesti sisältyvistä päivityksistä tarvitse välittääkään. Ne ikään kuin kuuluvat asiaan. Tämä ohje on kuultu usein myös Googlen kasvojen suusta. Keskittykää tuottamaan asiakkaillenne arvoa ja jättäkää päivitykset ja sivusijoitusten määrittelyt meidän huoleksemme. Tällä huoneentaululla pärjää hakukoneoptimoinnissa ja verkkoviestinnässä melko pitkälle. Toisinaan näitä päivityksiä kuitenkin kannattaa tarkastella suurennuslasilla. Jo parissa aikaisemmassa postauksessa esiin nostettu ja Panda-päivitykseksi ristitty algoritmimuutos on jälleen edennyt Yhdysvalloissa. Nyt julkistettu päivitys on järjestysnumeroltaan 2.5. Muutos viedään, kuten aiemminkin, läpi hiljattain, lähes huomaamatta. Sivuston liikennettä seuraavasta analytiikasta voi kuitenkin paljastua päivityksen myötä yllätyksiä. Kävijämäärät ovat eräillä yhdysvaltalaissivuilla tippuneet dramaattisesti yhdessä yössä, palatakseen tietyissä tapauksissa jälleen muutaman päivän päästä ennalleen. Panda-päivityksessähän oli kyse siitä, että laadukasta sisältöä suositaan ja luokatonta rangaistaan. Samasta asiasta on kyse nytkin, algoritmia lähinnä hienosäädetään entistä herkemmäksi.  Kertauksen vuoksi listaan muutaman keskeisin pointin, jotka kannattaa kiinnittää vaikka nastalla huoneentaulun alapuolelle.
Sisällöntuottajan muistilista hyvien hakutulossijoitusten saavuttamiseksi

  • Anna asiakkaillesi ajattelemisen aihetta laadukkaan, heidän tarpeistaan johdetun sisällön avulla. Laadukas sisältö määritellään yksinkertaisesti. Se on sellaista, mistä on asiakkaillesi konkreettista hyötyä, iloa, apua, turvaa jne.
  • Anna asiakkaillesi aina myös mahdollisuus jakaa sisältösi arvokkaiden linkkien hankkimiseksi sekä mahdollisuuksiesi mukaan kannusta kommentoimaan ja jalostamaan sisältöjäsi asiakkaiden avulla.
  • Älä yritä oikoa mutkia. Törmään hämmästyttävän usein verkkosivuihin, missä sama sisältö, eli esimerkiksi suoraan englanninkielisen päämiehen tuote-esitteen teksti on ympätty lukuisalle eri verkkosivuston sivulle sellaisenaan. Tuplasisällön tuottaminen aiheuttaa turhaa laiskanläksyä monille verkkosivuston ylläpitäjille, kun sisällöt tulee kirjoittaa uudelleen toisin sanoin. Mieti siten tarkkaan, mitä puhut ja missä puhut. Jo selkeästi samasta aihepiiristä liian usealla verkkosivuston sivulla voi aiheuttaa tiputuksen sijoituksissa.
  • Älä aloita auton suunnittelua konepellin väristä vaan mieti ensin, kuinka vehkeellä pääsee eteenpäin. Käytettävyys on paitsi hyvää asiakaspalvelua, mutta myös tärkeä osa hakukoneoptimointia. Selkeä informaatioarkkitehtuuri ja johdonmukaisuus verkkosivuston sisäisessä linkkistrategiassa palvelevat myös verkkosivuja indeksoivien hakurobottien työtä.
  • Kun olet saanut kävijän sivullesi mieti, miten saat hänet tekemään siellä seitsemässä sekunnissa sitä, mitä haluatkin hänen sivulla tekevän. Kävijälläsi on aina jokin konkreettinen peruste-hyvä syy-piipahtaa sivullasi. Tunnista tämä peruste ja palvele asiakastasi jo etuovella.

 

Google: Mobiilihaut ohittavat tietokonehaut vuonna 2014

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.