Markkinointi vinkit

Psst! Koukuttava uutiskirjekirjoittaja paljastaa lukijoilleen salansa

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Oletko koskaan miettinyt, kuinka monta erilaista uutiskirjettä, blogipostausta ja sähköistä kuponkiuutista sähköpostilaatikkoosi työviikon aikana oikein kilahtaa? Kymmeniä? Satoja? Voi apua. Täytyy tunnustaa. Tulen itsekin tilanneeksi niitä harva se viikko, jättäen ne sitten avaamattomina odottamaan juuri sitä tiettyä hetkeä silloin sinä yhtenä päivänä, kun työpöydällä ei ole juuri sillä hetkellä mitään muuta. Luulenpa, etten ole tässä häpeäntunteessani yksin.
Tottahan se on, että aikaa ei ole koskaan liikaa. Aika ei erityisesti ole koskaan hyvä asiakkaan tai yhteistyökumppanin geneerisille viesteille. Niihin paneudutaan aina sitten paremmalla ajalla. Moni uutiskirje tekee hallaa sanalle uutinen, sillä useimmiten niiden sisältö ja ulkoasu on lähempänä  valintamyymälän hintoja paperisilppuriin tunkevaa tarjousmainontaa.
Uutinen vaatii uutuusarvoa ollakseen uutinen. Siksi se onkin niin hankala verkkoviestinnän lajityyppi. Varsin usein uutiskirje on kiireessä kasaan karsittu kokoelma pikkujuttuja yrityksen arjesta ja juhlasta. Mitäpä muutakaan se voisi olla. Eihän kai missään yrityksessä tapahdu kuukausittain mitään niin merkittävää, että siitä kannattaisi uutiskirje kasaan laatia.  Mietitäänpä nyt kuitenkin hetki uudestaan. Uutinen on asia, jolla on uutuusarvoa. Se on jotain sellaista, mitä lukijasi eivät ole vielä tähän mennessä tienneet tuon taivaallista. Se on jotakin, mikä saa heidät ajattelemaan asiaa. Ajatukset taas johtavat tekoihin. Sellaisiin, mistä oma yrityksesi voisi hyötyä kaupallisesti. Yrityksissä ei toden totta tapahdu mitään niin mullistavaa, että siitä kannattaisi laajemmalle yleisölle kertoa. Mutta yrityksesi taustalla kyllä tapahtuu. Toimialojen huippuyritykset ovat huipulla hyvästä syystä.
Ne tekevät asioita toisin. Ne saavat kilpailijansa kysymään, mikä teidän salaisuutenne oikein on? Mitäpä jos kertoisit niistä lukijoillesi?
Miten paljon kannattaa paljastaa?
Ei, ei. Arvasin, että kysyisitte. Salaisuuksilla en tietenkään tarkoita niitä kaikkein kriittisimpiä liikesalaisuuksianne, joiden paljastuminen saattaisi merkitä markkinaasemien menetystä. Salaisuudet ovat niitä pieniä tai suurempia havaintojanne, mitä olet yrityksesi päivittäisessä toiminnassa oppineet ja sitten menestyksekkäästi hyödyntäneet. Puutarhurille sellainen voisi olla vaikka keino saada ruusupuska kukoistamaan kahta komeammin. Hakukoneoptimointia tekevälle taas viisi vinkkiä saada hakijat kääntymään verkkosivun vierailijoista asiakaskontakteiksi. Salaisuudet ovat lopulta varsin yksinkertaisia havaintoja, joita lukijasi eivät vain syystä tai toisesta ole tulleet ajatelleeksi. Juuri tällaisia ajatuksia he sinulta sähköpostiinsa odottavatkin.
3 askelta koukuttavampaan uutiskirjeeseen

  • Paljasta salaisuutesi

Älä kerro salaisuutena sellaista, mikä oli jo painettuna aamulehtesi etusivulle. Pienikin asia painaa, jos siitä ei ole suurella yleisöllä aiempaa tietoa.
 

  • Liimaa lukijasi ruudun ääreen jo otsikossa

Salaisuuksia paljastettaessa, kuten missä tahansa muussa sähköpostimarkkinoinnin muodossa uutiskirjeen otsikolla on suuri vaikutus konversioprosenttisi kasvattamiseen. Paljasta uutiskirjeesi avaamisen etu jo otsikossa, mutta älä sorru ylilyönteihin.
 

  • Jaa salaisuutesi

 
Jahka olet saanut lukijasi motivoitua avaamaan uutiskirjeesi koukuttavalla otsikolla,  palkitse hänet paljastamalla salaisuutesi ydin jo ensimmäisessä kappaleessa. Tämän jälkeen vahvista väitettäsi taustoittamalla salaisuutesi kertomalla, miksi se ei vielä ole laajemmin tiedossa. Tämän jälkeen tarjoa lukijallesi konkretiaa kertomalla, mitä salaisuutesi hyödyntäminen voisi hänen yritykselleen merkitä. Kertaa lopuksi vielä salaisuutesi ydinpointit esimerkiksi bulletpointeina.
 
Salaisuudet ovat mitä mainiointa sisältöä kuukausittaiselle uutiskirjeellesi. Uutiskirje on nopealukuinen aamupala sähköpostitulvan joukossa, joka tulee olla merkkimäärältään suupalan kokoinen. Voit luonnollisesti julkaista saliauutesi myös laajempana artikkelisarjana, jotka voit jakaa verkkosivuillasi esimerkiksi yhteystietoja vastaan. Tämä on osa verkkosivusi konversio-optimointia. Laadukkaat ja sisällöltään painavat artikkelit jaetaan verkossa nopeasti. Laajalle levinneet sanasi rakentavat linkkejä verkkosivullesi ulkoapäin, mikä taas parantaa saittisi sijoituksia hakukoneissa.

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI