Markkinointi vinkit

Mainospuheista mielipiteisiin – sisältömarkkinointi saattaa samanmielisiä yhteen

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Kun yritys haluaa tehdä tuotteestaa tai palvelustaan tärkeän, se n ensimmäisenä tehtävänä on rakentaa tuotteelle tai palvelulle sielu. Sielu on kimppu ominaisuuksia, arvoja ja luonteenpiirteitä, jotka tekevät ilmeettömästä tuotteesta tai palvelusta persoonan, brändin. Kilpailun kuluttajien muistilokeroista jatkuvasti kiristyessä vain vahvoilla persoonilla on mahdollisuus menestyä; ilmeettömien, hajuttomien ja mauttomien hiljaa hiipuessa.
Brändinrakennuksessa on kyse ennen kaikkea poissuljennasta. Brändipersoonaa rakennettaessa tehdään tarkkaan harkittuja valintoja siitä, minkälaisessa seurassa brändipersoonan tulisi liikkua. Markkinoinnin maailmassa mielenkiintoisimmat brändit eivät yritäkään miellyttää kaikkia. Tärkeintä on, että ne puhuttelevat juuri sitä joukkoa, joiden näköiseksi ja oloiseksi se on kasvatttukin. Jotta brändi voisi puhutella, on sen jaettava kohderyhmänsä arvot ja asenteet. Se, millä tavalla brändi kohderyhmäänsä puhuttelee, tulee mukailla näitä arvoja ja asenteita. Hakukoneoptimointimielessä tämä tarkoittaa arvojen ja asenteiden mukaisia avainsanoja, joista relevanttia sisältöä rakennetaan.
Mielenkiintoinen brändi ei huuda suoraa huutoa eikä yritä väkisin tehdä itseään tykö. Se puhuttelee omiaan omilla mielipiteillään. Brändin mielipiteet ovat yhtä kuin brändin sisältö. Internetmarkkinoinnissa hyvä ja kohderyhmän kannalta relevantti sisältö onkin avainasemassa saatettaessa samanmielisiä yhteen brändin verkkosivuilla. Brändin keskustelutaidon kehittäminen onkin hakukoneoptimoinnin mielessä keskeisessä asemassa. Verkossa leviävä, brändin arvoja ja asenteita kuvaavilla avainsanoilla rakennettu sisältö nimittäin nostaa verkkosivusi ja verkkopersoonasi paalupaikalle sitä sille ominaisilla hakusanoilla haettaessa.
Sisältömarkkinointi on kiinteä osa hakukoneoptimointia. Hyvän ja brändin kohderyhmän kannalta relevanttien puheenvuorojen julkaiseminen lukuisissa internetin sisältöpalveluissa auttaa nostamaan verkkosivua hakutulosten haetuimpiin ulkoa käsin. Sisällön julkaisemisessa onkin syytä muistaa levittää sanaansa samanmielisten keskuuteen sen sijaan, että tyytyisi julkaisemaan julkilausumansa esimerkiksi vain omilla kotisivuillaan. Sisältömarkkinointi tarvitsee tuekseen lukuisia kanavia, jotta yrityksen sanoma voisi verkossa levitä. Sisältömarkkinointi on siten myös brändin sosiaalisen verkoston rakentamista.

  • Jos brändisi puhuttelee blogin kautta, tee mielipiteidesi jakamisesta mahdollisimman vaivatonta liittämällä mukaan sosiaalisen median jakopainikkeet. Seuraa sanomasi leviämistä tunnetuimmissa sosiaalisen median siältöpalveluissa erityisillä sosiaalisen median työkaluilla.
  • RSS-syötteet tuovat brändisi viimeisimmät kuulumiset helposti ja nopeasti suoraan vastaanottajan selaimen työkalupalkkiin. Puhuttele blogillasi muita samanmielisiä blogaajia, he saattavat jakaa omia ajatuksiasi sellaisenaan omissa blogeissaan.
  • Valtaa itsellesi palstatilaa lukuista verkon erilaisista artikkelipankeista. Kuukausimaksua vastaan mielipiteesi tallentuvat parhaimmillaan kymmeniin erilaisiin sisältöpankkeihin, jotka pysyvät niiden holveissa vuosikausia.  Muista liittää artikkeleidesi yhteyteen faktaruutu, jossa annat brändillesi ihmiskasvot ja yhteystiedot. Nämä yhteystiedot rakentavat verkkosivusi linkkiverkkoa.
  • Laadi kaikki puheenvuorosi brändillesi ominaisten avainsanojen avulla. Varmista, että ne esiintyvät mielipiteissäsi riittävän usein. Älä kuitenkaan sorru ryöstöviljelyn, vaan puhuttele artikkeleillasikin aina ensisijaisesti ihmistä.

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI