Sosiaalinen media

Sosiaalinen media markkinoinnissa –Facebook-markkinointi tuo lihaa brändiluurankosi ympärille

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sosiaalisesta mediasta keskustellessa pyritään yleensä yksinkertaisuuden vuoksi viittaamaan muutamaan tunnetuimpaan ja jo kannuksensa ansainneeseen sovellukseen. Maailmassa, missä kuka tahansa voi olla julkaisija, mediamoguli tai innovaattori ilman aarrearkullista alkupääomaa, syntyy uusia sosiaalisen median sovelluksia kuin sieniä sateella.Facebook antaa asiakkaillesi mahdollisuuden määrittää brändisi
Yrittäjälle ja markkinointivastaavalle huojentavaa on, että niistä kaikista ei missään nimessä kannata olla edes kiinnostunut. En minäkään ole. Yrityksen viestinnän tavoitteista johdettu sosiaalisen median kanavastrategia kannaattakin rakentaa rakentaa pieneksi ja hallituksi, kuin joka suuntaan rönsyäväksi hirviöksi, jonka perään ei lopulta kukaan ole yrityksessä katsomassa. Yhteisöpalvelu Facebook alkaa tätä nykyä olla monelle synonyymi koko sosiaaliselle medialle. Sen hyvät ja huonot puolet tuntuvat tiivistyvän siihen. Siksi se on samalla niin tärkeä. Doubleclick-yhtiön vuonna 2010 tekemän tutkimuksen mukaan Facebook oli tuhannen suosituimman internetsivuston kiistaton ykkönen, lähes 600:lla miljoonalla uniikilla kuukausittaisella kävijällään. Facebook on syystä osa yhä usemannan yrityksen digitaalista jalanjälkeä, erityisesti kuluttajamarkkinoinnin puolella. Harmillisen monelle se on edelleen kiireessä pystyyn ponkaistu kuollut fanisivu, jonka faneiksi eivät edes yrityksen omat työntekijät kehtaa tunnustautua.
Facebook-markkinointi on silti mainio tapa päästä lähempään kosketukseen nykyisten ja pontetiaalisten asiakkaidensa kanssa, jos homman suunnittelee alusta asti oikein.  Itse tunnustaudun sellaisten yritysten ja brändien seuraajaksi, jotka

  • Tuntuvat puhuvan omalla äänellään, sen sijaan että kätkeytyisivät korporatiivisen käsikirjoituksen taakse jauhamaan iänikuisia myyntiräppejään.
  • Luovat dialogia, eivät monologia. Liian moni brändivastaava tuppaa unohtamaan, että brändit määritetään ja arvostetaan lopulta kuluttajien kalloissa, ei neuvotteluhuoneissa. Rohkeimat kysyvät ja varsinkin vastaavat.
  • Tarjoavat konkretiaa mielikuvien tueksi. Remonttimies! Miksi et myisi työsi jälkeä sanojen ohella kuvin? Ketään ei kiinnosta lupaukset hyvästä lopputuloksesta – se on itsestäänselvyys. Kaikki ovat sen sijaan kiinnostuneita tunkeutumaan vieraisiin koteihin tirkistelemään, mitä ihmettä saitte sielläkin aikaiseksi.
  • Valjastavat fanisivunsa kiinteästi osaksi muuta internetmarkkinointiaan ja kokeilevat rohkeasti käyttäjälähtöistä ajattelua sekä uskaltavat rikkoa rajoja.

Tässä vaiheessa täytyy jälleen huokaista. Nämäkään vinkit eivät välttämättä riitä vakuuttamaan vanhoihin toimintamalleihin tuijottavaa päättäjää. Tämän postauksen tarkoituksena onkin kannustaa rohkeuteen ja ennakkoluulottomuuteen, toimialasta riippumatta. Facebook ei ole vain rättibisneksen ja pikaruokaketjujen tarjouskanava, vaan veloituksettoman varsin varteenotettava mahdollisuus pienyrittäjällekin saada osaamiselleen ostajia.  Veloitukseton viestintä kysyy vain entistä enemmän mielikuvitusta, kanavalla kun tuppaa olemaan jo melkoisesti hälyä. Mutta sitähän se kaikki markkinointiviestintä lopulta vaatii. Mielikuvistusta, rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. YLE muuten testaa parhaillaan, miten uutiset voisi kertoa jotenkin toisin. Rohkeaa sekin.

Paras aika julkaista sosiaalisessa mediassa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.