Sosiaalinen media

Sosiaalinen media markkinoinnissa – makupaloja kolmella kattauksella : alkupalat

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Tunnustan. Tämän blogipostauksen otsikossa on täysin häikäilemättä hyödynnetty Googlen avainsanatyökalua. Otsikon ensimmäistä lausetta on sen mukaan haettu paikallisesti keskimäärin 320 kertaa kuukaudessa. Aihe jaksaa puhuttaa varmasti vielä hamaan tulevaisuuteen asti, sosiaalinen media kun muuttuu jatkuvasti uusien kanavien syntyessä vanhojen rinnalle.Osa niistä ei oikein koskaan tunnu saavan tulta pyrstönsä alle. Osa nousee ensin kohisten painuen sitten hiljalleen horisontiin.
Muutama massiivinen hallitsee koko mediasta käytävä keskustelua. Sosiallisesta mediasta käytävää keskustelua seuratessani huomaan väittelyn edelleen olevan hyvin kanavakeskeistä. Vääntöä käydään lähinnä siitä, kuka tulee tiputtamaan hanskat seuraavan kahdentoista kuukauden aikana ja kuka taas on nousemassa raskaaseen sarjaan. Tämän tyyppiset keskustelut kiinnostavat tietysti lähinnä alan ammattikuntaa kuin euronmerkit silmissä pikavoittoja hamuavia sijoittajia. Miten ne hyödyttävät yritysten ja yhteisöjen viestintävastaavia?
Entä markkinointipäällikköä? Sellaista, jolla on vastuullaan tehdä tulosta tällä summalla, mieluiten mahdollisimman nopeasti. Sosiaalisen median keskustelun kaipaisi jo pikku hiljaa siirtyvän kohti parhaita käytäntöjä. Sen sijaan, että loputtomiin asti spekuloitaisiin eri kanavavalintojen välillä uskoisin konkreettisten vinkkien, käytäntöjen ja kokemusten antavan budjettipäättäjälle huomattavasti enemmän aseita oman yrityksen tai brändin esiintuontiin kuin kiistely tulevaisuuden työkaluista. Se ei tietysti tarkoita sitä, etteikö ne olisi hyvä tuntea.
Otan seuraavassa kolmessa kirjoituksessani lähempään tarkasteluun kolme käytetyintä sosiaalisen median kanavaa. Tarkoituksenani ei ole saarnata oikeasta tavasta tehdä asioita tai kumota muiden mielipiteitä. Haluan vain antaa hieman ajattelemisen aihetta, ideavitamiineja, viestintävastaavan päivittäiseen työhön. Se on koko tämän bloginkin tarkoitus. Haluamme herättää ajatuksia, emme väittää omiemme olevan parempia. Toisinaan saatamme väittää, toisinaan väittää vastaan. Mukavinta olisi, jos lukijana saisit näistä ajatuksista kiinni. Voit omia niitä vapaasti. Soveltaa käytäntöön. Testata ja kokeilla. Ottaa yhteyttä, jos siltä tuntuu. Seuraavassa osassa pohdin, millainen olisi mielestäni hyvän yritysblogin resepti, ja minkä kanssa sitä voisi tarjota.

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI