Markkinointi vinkit

Tiedätkö kuinka sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sosiaalinen media ja hakukoneoptimointiKyllä, myös sillä mitä teet sosiaalisessa mediassa on vaikutusta yrityksen löytymiseen Googlen hakutuloksissa. Monille markkinoijille ei ole selvää, miten sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Autamme sinua ymmärtämään tätä paremmin tämän blogin avulla.

Miksi myös sosiaalinen media pitää hakukoneoptimoida?

Enää ei riitä, että sinulla on suositut verkkosivut, joissa on hyvää sisältöä. Jos haluat parempia hakukonetuloksia yrityksellesi, on aika tutustua siihen, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa  hakutuloksiin. Aikaisemmin hakukoneoptimoinnissa  (SEO) keskityttiin lähinnä kahteen asiaan: oikeiden avainsanojen käyttämiseen ja ulkopuolisten, sivuillesi linkkaavien, sivustojen lukumäärään. Ja muutamat muut kikat. Mutta sitten tuli sosiaalinen media, joka mullisti koko systeemin.
Ajat ovat muuttuneet ja Google on keksinyt paremman tavan mitata sivustojen suosiota – nimittäin sivustojen saaman huomion sosiaalisessa mediassa. Hakukoneet ovat alkaneet kerätä tietoa myös tykkäyksistä, tweettauksista, plussista jakaessaan sijoituksia sivustoille. Kun haluat toimia menestyksekkäästi sosiaalisessa mediassa myös hakukoneoptimoinnin kannalta, kannattaa lukea keräämämme vinkit alta.

1.    Julkaise korkeatasoista sisältöä

Oletkin jo varmasti kuullut tämän moneen kertaan, mutta se vaan pitää paikkansa. Hakukoneoptimoinnissa on sisältö on kuningas! Jos luot sisältösi oikein, olet jo voiton puolella matkalla menestykseen hakukoneoptimoinnissa. Miksi? Koska Google arvostaa yhä enemmän laatua avainsanojen määrän sijaan, joten noustaksesi hakutuloksissa sisällön tulee olla relevanttia, hyödyllistä ja kiinnostavaa. Älä silti unohda avainsanojen tärkeyttä.

2.    Tee SoMe:ssa jakamisesta helppoa

Jos haluat, että ihmiset jakavat sisältöäsi sosiaalisessa mediassa, tee siitä mahdollisimman helppoa. Sijoita siis jakamis-, tweettaamis-, ja tykkäämisnapit selkeästi näkyviin. Sosiaalisen median menestyksen salaisuus piilee jakamisessa ja uudelleen tweettaamisessa ei niinkään tykkäämisessä. Mitä useampi jakaa sisältöäsi, sitä useampi sen näkee. Tee siis jakamisesta helppoa! Yksi vinkki, jolla saat enemmän jakoja on, että älä puhu itsestäsi vaan asiakkaistasi. Monissa yrityksissä pitäisi oppia tämä, ihmisiä ei kiinnosta brändipuheet, vaan miten asiakkaat ovat hyötyneet yrityksen tuotteista tai palveluista.

3.    Käytä kuvia SEO-välineenä

Jos olet blogannut jo jonkin aikaa, tiedät että kuvat ovat tehokas keino boostata sijoitustaan hakutuloksissa. Ongelmana on, että kuvat jäävät helposti vähemmälle huomiolle kirjoitetun sisällön varjoon. Ja tämä on iso virhe. Tärkeimpiä asioita SEO:n kannalta kuvissa, on nimetä kuvat oikein. Käytä avainsanoja kuvan nimessä, kuvatekstissä, kuvapostauksen yhteydessä SoMe:ssa. Nimeä kuva avainsanoilla, jotka liittyvät olennaisesti muuhun sisältöön. Muista nimetä kuva oikein jo tietokoneella, ei riitä että vaihdat kuvan nimen julkaisualustassa. Hyödynnä tätä tekniikkaa myös optimoidessasi sosiaalisen median profiileitasi. Kansikuvat, profiilikuvat ja niin edelleen tulee myös nimetä oikein.

4.    Mittaa ja analysoi työsi tulokset!

Seuraamalla tuloksia, mittaamalla ja analysoimalla, saat arvokasta tietoa siitä, minkälaisia vaikutuksia vaivannäölläsi on ollut. Kenties sait loistavia tuloksia, ehkä voisit vieläkin panostaa lisää, ehkä jotain pitää sittenkin tehdä toisin. Saat tämän tiedon seuraamalla tuloksia! Ilman seurantaa on vaikea lähteä enää kehittämään työtään eteenpäin. Mittaa niitä asioita, joita tavoittelet: esimerkiksi sosiaalisessa mediassa mittaa ihmisten tietoisuutta brändistäsi, liidien määrää, konversiota tai mitä ikinä tavoitteletkin.
Saleslionista saat kokonaispakettina koko internetmarkkinointisi sekä selkeät raportit hakukoneoptimoinnista some-kampanjoihin jne. Toimimme luotettavasti ja läpinäkyvästi, ja pysyt kärryillä siitä, mitä internet-markkinoinnissasi tapahtuu. Ota yhteyttä!

Markkinoinnin tavoitteet linjaan liiketoiminnallisten tavoitteiden kanssa näillä ohjeilla

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.