Markkinointi vinkit

Tuplatsekkaa nämä asiat ennen uusien verkkosivujen julkaisua

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Uusien verkkosivujen julkaiseminen on stressaavaa jopa tottuneille digitaalisen median markkinoijille.
Verkkosivut ovat monimutkainen kokonaisuus, ja pienet virheet voivat jäädä helposti huomaamatta, kuten rikkinäinen linkki tai kirjoitusvirhe sisällössä.
Näiden pienten virheiden lisäksi verkkosivujen julkaisussa piilee monia suuriakin kompastuskiviä, joihin ei kannata astua. Mitäpä jos unohdat testata tärkeimmän lomakkeen ja menetät näin kasan liidejä? Tai vielä pahempaa mitä jos unohdat asentaa uudelleen ohjauksen oikein ja hakukoneista tulleet kävijät päätyvätkin 404-sivulle?
Sen sijaan, että stressaantuisit siitä, mikä kaikki voi mennä pieleen, on paljon järkevämpää luoda itselleen kattava tsekkauslista, joka käydään läpi ennen uusien nettisivujen liveksi menoa. Samaa tsekkauslistaa voit soveltaa myös laskeutumissivuissa.
Olemme helpottaneet elämääsi ja koonneet listan asioista, jotka tulee tarkistaa ennen verkkosivujen julkaisua. Koska tuotamme vuosittain lukuisia verkkosivuja ja testaamme sivustot aina sekä ennen liveksi laittoa että sen jälkeen, tiedämme missä yleisimmät virheet tapahtuvat. Lista on jaoteltu eri osa-alueiden mukaan, mikä helpottaa tarkastustyötä. Merkitse rasti jokaisen kohdan perään, kun se on tarkistettu.

Verkkosivujen tsekkauslista

Verkkosivujen sisältö

Tarkista sisältö, tee oikoluku kaikkiin verkkosivujen teksteihin. Muista oikolukea varsinaisten verkkosivutekstien lisäksi myös lomakkeiden tekstit, bannerit, navigaatio, videoiden tekstit, kuvatekstit ja esimerkiksi ladattavien dokumenttien tekstit.
Teksteissä suosittelemme, että tarkistat ne pariin otteeseen, koska ethän halua että yksikään kirjoitus- tai kielioppivirhe päätyy sivustolle.
1. Verkkosivujen tekstit on oikoluettu. Kielioppi ja kirjoitusasu ovat oikein.
2. Tekstin asettelu on oikein – otsikot, kappaleet listat ja muut muotoilut.
3. Copyright vuosi on oikein. Tämä sijaitsee yleensä footerissa.
4. Yrityksen yhteystiedot ovat ajan tasalla joka puolella verkkosivustoa.
5. Niin kutsuttu testikieli eli lorem ipsum on poistettu kokonaan.
6. Kuvat ovat oikeissa paikoissa ja toimivat kaikissa laitteissa.
7. Videot ovat oikeissa paikoissa ja toimivat kaikissa laitteissa.
8. Äänitiedostot eli audiot ovat oikeissa paikoissa ja toimivat kaikissa laitteissa.
9. Kaikki ladattavat tiedostot kuten pdf-esitteet, whitepaperit, case studyt on oikoluettu ja lataus toimii kunnolla.
10. Oikeudet kuviin, fontteihin ja muuhun sisältöön ovat kunnossa.

Design

Varmista, että verkkosivujen design on täydellinen. Jos sinulla on responsiiviset verkkosivut (ehdottomasti pitäisi olla), tulee sinun tarkistaa design kaikilla eri laitteilla. Uusien sivujesi tulisi näyttää hyvältä niin tietokoneella, kannettavalla, tableteilla ja älypuhelimilla.
1. Verkkosivujen design näyttää hyvältä kaikissa selaimissa kuten IE 7,8,9 ja 10, Firefox, Chrome ja Safari.
2. Verkkosivut näyttävät hyviltä kaikissa laitteissa. (iPhone, Android, Lumia ja eri Tabletit)
3. Favicon on paikoillaan ja näkyy hyvin
4. Tekstin muotoilut toimivat oikein (otsitkot, listat jne.) 5. Kuvat näkyvät hyvin

Toiminnallisuus

Varaa aikaa kaikkien toiminnallisuuksien testaamiseen. Lomakkeet, sosiaalisen median napit, CRM integraatio ja muu teknologia tulisi toimia moitteetta joka puolella verkkosivustoa.
1. Lomakkeet keräävät tiedon oikein
2. Kiitos-viestit tulevat oikein näkyviin lomakkeen lähettämisen jälkeen
3. Liidit menevät perille oikeaan sähköpostiin
4. Sisäiset linkit toimivat kunnolla
5. Ulkoiset linkit toimivat kunnolla
6. Sosiaalisen median jakopainikkeet toimivat oikein
7. Syötteet toimivat oikein (RSS, uutiset, sosiaalinen media)
8. Yrityksen logo on linkitetty etusivulle
9. Sivuston latausaika on lyhyt
10. Integraatiot kolmannen osapuolen ohjelmiin kuten CRM-järjestelmään tai mainonta- ja verkkomarkkinointityökaluihin toimivat jouhevasti

Hakukoneoptimointi (SEO)

Varmista, että verkkosivusi ovat hakukoneoptimoinnin kannalta rakennettu oikein, niin sivuston rakenteen, sisällön, metadatan ja XML sivukarttojenkin osalta. Älä jätä mitään osoita huomioimatta.
1. Sivuilla on uniikit meta titlet, eli sivun otsikot Google hakutuloksissa. (alle 70 merkkiä, johon on sisällytetty avainsanoja)
2. Sivuilla on uniikit meta kuvaukset (kuvaustekstit jotka näkyvät Google hakutulosten yhteydessä. Max 156 sanaa, sisältäen hakusanoja)
3. Kaikki sivut sisältävät avainsanoja ja se niitä on upotettu tekstiin.
4. RSS syötteiden sisältöjen metadata on kunnossa
5. Sosiaalisen median jakojen sisältöjen metadata on kunnossa
6. Kirjoitusasu ja kielioppi ovat oikein kaikessa metadatassa.
7. Alt tagit on lisätty kaikkiin kuviin
8. Dynaaminen XML sivukartta on luotu
9. Sivujen URLit vastaavat sisältöä, käytä avainsanoja urleissa
10. Vanhojen sivujen url-osottieille on tehty uudelleen ohjaus uudelle sivustolle

Analytiikka

Tarkista, että uusille verkkosivuillesi on asennettu analytiikan seuranta. Sen kautta saat arvokasta tietoa siitä kuinka voit parantaa verkkosivujasi tulevaisuudessa, joten et halua unohtaa tätä.
1. Analytiikka koodit on asennettu uusille verkkosivuille
2. Reitit ja maalit on luotu oikein analytiikka ohjelmassasi
3. Google Webmaster ja Google Analytics tilit ovat yhdistetty huolellisesti
4. Google AdWords ja Google Analytics tilit ovat yhdistetty huolellisesti
Saleslion on täydenpalvelun internetmarkkinointiyritys. Kun tilaat meiltä verkkosivut, suoritamme aina kattavan testauksen ja tarkistukset. Säästy stressiltä ja jätä verkkosivuprojektisi meille.
Ota yhteyttä!

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI