Markkinointi vinkit

Verkkomarkkinointi

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Verkkomarkkinointi
Keskustele, älä osoittele! Verkkomarkkinointi on läsnäoloa asiakkaan ehdoilla.
 
Siihen aikaan, kun media ei vielä ollut niin sosiaalinen, markkinoijalle riitti, että tuotteista tai palveluista kertoi sen, että se todella toimii vastaanottajien nyökytellessä passiivisesti kotisohvillaan. Markkinointi ennen internet-aikaa oli pikemminkin myyjän puhuttelua kuluttajalle kuin aktiivista keskustelua. Räikeimmillään voitiin puhua jo silkasta osoittelusta – ainakin silloin, kun markkinoitavan tuotteen tarkoituksena oli tehdä sohvaperunoista solakoita atleetteja.
Maailma on näistä päivistä muuttunut ja media sen mukana. Markkinoinnin kylkeen on tullut verkkomarkkinointi. Markkinoijan yleisö ei enää istu paikallaan television edessä lauantaina saunan jälkeen vastaanottamassa passiivisesti ohjelmien väliin sijoitettuja kaupallisia tiedotteita. Internet tuli ja muutti tapamme olla tavoitettavissa. Markkinoijan on nyt oltava siellä, missä yleisökin. Markkinoijan on seurattava yleisöään sinne, minne he mitä luultavimmin ovat menneet. Verkkomarkkinointi on tämän päivän markkinoijalle elinehto ja välttämättömyys, perinteisen mainonnan kaikuessa yhä enemmän kuuroille korville. Silläkin on yhä kiistaton asemansa, mutta uusi aika vaatii uuden tavan olla yhteydessä. Verkkomarkkinointi on enemmän keskustelua, kuin puhuttelua.
2000-luvun verkkokuluttaja päättää nyt itse, mitä on hakemassa ja keneltä. Kuluttaja päättää, kenen kanssa haluaa jatkaa keskusteluja.  Verkkomarkkinointi onkin itse asiassa valikoima työkaluja, joilla tuo dialogi voidaan aloittaa – kuluttajan sitä halutessa. Verkkomarkkinointi edellyttää siten, että tuotteen tai palveluntarjoajan on oltava valmis silloin, kun kuluttaja häntä internetissä lähestyy. Tuo tilaisuus saattaa osua kohdalle vain kerran, eikä sitä ole varaa hukata. Markkinoijan on syytä verkkomarkkinointitoimenpiteitä miettiessään muistaa verkkomarkkinoinnin huoneentaulun kultaiset säännöt.

  1. Kuluttaja ottaa yhteyttä, silloin kun se hänelle parhaiten sopii. Kaupallisten massapommitusten aika alkaa olla ohi. Hyvä verkkomarkkinointi on kuluttajan käytössä silloin, kun tarve on suurin. Ole löydettävissä, kun sinua haetaan.
  2. Anna heille sitä, mitä he haluavat tietää. Älä tuhlaa potentiaalisen asiakkaasi aikaa pitkillä ja puuduttavilla sepustuksilla omasta erinomaisuudestasi. Ole sen sijaan nöyrä kuluttajan osoittaman kiinnostuksen edessä. Kuuntele, ja vastaa kysyttäessä. Vastaa niin, että kuluttajakin sen ymmärtää. Verkkomarkkinointi ei tarkoita sitä, että ei enää saisi olla myyvä. Kerro rehellisesti tuotteesi tai palvelusi parhaat puolet. Toisin sanoen, mitä se tekee ja mikä siinä on kuluttajan kannalta keskeistä. Auta asiakastasi ostamaan.
  3. Älä hehkuta, vaan keskustele. Verkkomarkkinointi edellyttää markkinoijalta herkkää korvaa. Kuuntele, jaa ajatuksia, tarjoa ideoita, tee niistä yhteisiänne. Pyri luomaan potentiaalisen asiakkaasi kanssa yhteisymmärrys. Verkkomarkkinointi on parhaimmillaan henkilökohtaista. Henkilökohtainen markkinointikokemus taas saattaa johtaa elinikäiseen kumppanuuteen.
  4. Ole altis kritiikille. Älä hukkaa parasta palautettasi. Älä missään nimessä ainakaan torju sitä. Pyri olemaan toimialallasi se, jonka asiakkaat kehittävät tuotettasi.
  5. Pyydä rohkeasti puhelinnumeroa. Palaa asiaan, kiitä käynnistä, anna asiakkaalle välitöntä palautetta. Aidosti interaktiivinen innostaa, innostaja onnistuu. Onnistuja menestyy. Verkkomarkkinointi ei ole koskaan oikeaa tai väärää. Tapoja ja tyylejä on monia, toiset toisia parempia. Valitse se, joka parhaiten edistää omia tarkoitusperiäsi. Kaikkien kanssa ei tarvitse keskustella.

Mainospuheista mielipiteisiin – sisältömarkkinointi saattaa samanmielisiä yhteen

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.