Markkinointi vinkit

Kiertävätkö klikkaajat kauppapaikkasi kaukaa? Verkkosivusi vaatii vetovoimaa

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Koko ikäni pääkaupunkiseudulla asuneena pääsin vasta nyt hiljattain muuttamaan sen ytimeen, kukkivan Kallion kulmille. Tämä vanhalla työläisromantiikalla ratsastava kaupunginosa on viime vuosina pessyt kaupunkikuvallisia kasvojaan juuriharjalla. Perinteisten kalliolaisliikkeiden naapureiksi on kovaa vauhtia syntymässä pieniä erikoisosaajien yrityksiä, design-liikkeitä ja putiikkeja, joista kaupunkilainen saa hankittua tavaraa, mitä ei edes tiennyt tarvitsevansa. Värikkäät ja persoonalliset pikkuputiikit tuovat eloa ja iloa muuten suomalaisittain parjattuun harmaaseen kaupunkikuvaan. Kallion renesanssi näkyy jo selvästi myös entisen työläiskaupunginosan asuntojen hinnoissa. Kallio ja sen lähimaastot ovat nyt haluttua seutua, samaan tapaan kuten Punavuori oli aikoinaan. Putiikit ja kahvilat kertovat alueelle muuttavista asukkaista. Ne tavoittelevat aktiivista kuluttajaa, joka halua ilmaista itseään kulutusvalinnoillaan. Persoonalliset elementit katukuvassa saavat yhä useamman cityshopparin ottamaan metron myös itäisempiin kaupunginosiin. Kalliossa on nyt vetovoimaa.
Kuljen aamulla töihin lähtiessäni muutaman metrin matkan lähimmällä raitiovaunupysäkille. Aamuvarhaisella raukea kaupunki vasta venyttelee, hiljaiset kadut täyttyvät pikkuhiljaa hiljaisista kansalaisista. Aivan asuntoni nurkalla sijaitsee viehättävä pikku kahvila, auki heti aamutuimaan. Liike ei juurikan erotu satunnaiselle kaduntallaajaalle mainoksillaan, tarjouksillaan tai erikoisella sisutuksellaan. Siitä ei näe juttuja sosiaalisessa mediassa. Siitä ei puhuta puskaradion keskustelutunnilla. Se on yksi niistä sadoista pienyrityksistä, jollaisia löytyy jokaisesta suomalaisesta kaupungista, joissa kahvia ulkosalla lauantaiaamuisin nautitaan. Mutta jotakin jännää siinä silti on. Sen tuoksu. Vastajauhetuista pavuista valmistetun kahvin tuoksu leijailee sieraimiin sillä sekunnilla, kun kulmalta käännyn. Paikan päällä leivottu pulla herättelee hammastahnan makuisia makunystyröitä mukavasti.  Olen jo kolmena aamuna peräkkäin ollut jo astumassa liikkeeseen sisään ja ollut valmis latelemaan tilaukseni tiskiin. Hintaa kysymättä. Liike on jo myyntipuheensa pitänyt – sanattomasti. Tuoreen tuoksu tuo liikkeelle vetovoimaa ja kilpailuetua, jota se ei saisi aikaan minkään valtakunnan mainoksella.
Huippumyyjät tietävät, ettei hinnan tulisi olla koskaan myyntipuheessa pääasiassa. Se on lopulta vain muodollisuus ja vastike sille, mitä myyjä tietää asiakkaan jo haluavan. Vetovoima tuotetta tai palvelua kohtaan olisi onnistuttava luomaan ihan muilla konsteilla.
Mihin seikkoihin verkkosivusi vetovoima perustuu? Millä tekijöillä itse houkuttelet hakijaasi klikkaamaan juuri sinun saittiasi? Pohdi asiaa kahdeksan sekunnin säännön kautta. Siinä ajassa verkkosivusi joko hyväksytään tai hylätään.

Kuinka Google optimointi tuo aloittavan yrityksen hakutulosten halutuimpien joukkoon.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.