Hyvä ei riitä, yrityksesi sivujen täytyy olla alansa parhaat!
Yrityksesi verkkosivut ovat liiketoimintasi näyteikkuna ja käyntikortti – ne antavat yrityksellesi julkiset kasvot ja toimivat sivujen laadusta riippuen joko brändisi rakentaja tai tuhoajana. Verkkosivut ovat nykypäivänä äärimmäisen kriittisessä roolissa niin uusasiakashankinnassa kuin kauppojen loppuun saattamisessakin, joten sivujen rakentamiseen kannattaa todellakin panostaa ja antaa niille arvoisensa ilme ja toiminnallisuus. Eikä riitä, että verkkosivut ovat vain hyvät. Niiden pitää olla erinomaisen täydelliset, paremmat kuin yhdelläkään kilpailijallasi! Potentiaaliset asiakkaat surffailevat netissä anonyymina sivulta toiselle ja heillä on hiirtä klikkaamalla saatavilla kaikki maailman tieto. Kun he löytävät kotisivuillesi, heiltä ei tarvita kuin se yksi klikkaus lisää ja he ovat jo kilpailijasi sivuilla, jos omasi ei heitä tarpeeksi miellyttänyt ja vakuuttanut. Sivujesi klikkausmäärä ei siis vielä kasvata kassaasi, vaan ne sivuille houkutellut liidit pitää vielä saada muutettua maksaviksi asiakkaiksi. Tässä viisi erittäin oleellista ja toimivaa vinkkiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
1. Tee heti ensisilmäyksellä selväksi, mistä on kyse
Kun potentiaalinen asiakas saapuu sivuillesi, tee hänelle heti selväksi, mistä on kyse. Mikä on toimialasi, mitä olet myymässä ja kenelle, mikä on toimialueesi jne. Keskiverto vierailija jaksaa uudelle sivulle saapuessaan etsiä haluamaansa asiaa tasan kolme sekunttia, ei yhtään pidempään! Jos siis sivuiltasi ei löydä tarvittavaa informaatiota siinä ajassa, vierailija klikkaa itsensä kilpailijan sivulle. Pidä siis sivujesi navigointi äärimmäisen selkeänä ja tuo kaikki oleellinen perusinformaatio näkyvästi esille ensimetreiltä lähtien.
2. Kerro mikä tekee sinusta kilpailijoitasi paremman vaihtoehdon…
Onnistuneet verkkosivut eivät ainoastaan kerro, mitä tuotteita tai palveluita yrityksesi tarjoaa, vaan selventää potentiaalisille asiakkaille myös, miksi heidän kannattaa valita juuri sinun yrityksesi eikä naapurissa olevaa. Netissä ostopäätöstään pähkäilevät asiakkaat vertailevat erilaisia tuotteita ja palveluja ja tutustuvat samalla istumalla sinun sivujesi lisäksi myös, mitä todennäköisimmin usean muun saman alan toimijan sivuihin. Sinun tulee siis rakentaa yrityksesi verkkosivut niin, että erotut selkeästi eduksesi tästä joukosta. Sivujen ja sisältösi pitää olla sellaiset, että kun potentiaalinen asiakas on käynyt kaikkien löytämiensä yritysten sivut läpi, ovat juuri sinun kotisivusi tehneet häneen pysyvimmän vaikutuksen ja hän palaa sivuillesi ja varsinainen kaupantekoprosessi saadaan liikkeelle. Anonyymi liidi saa kasvot ja yrityksesi uuden asiakkaan. Sivujesi pitää siis olla vetovoimaisemmat kuin yhdenkään muun kilpailijan. Piste.
3. …ja todista esittämäsi väitteet
Kuka tahansa voi kehua itseään ja kertoa, miten hän on kaikkia kilpailijoita parempi vaihtoehto. Siksi sinun tuleekin esittää myös todisteita kotisivuillasi esittämiesi väitteiden tueksi. Jos yrityksesi on voittanut palkintoja tai saanut erityisiä setifikaatteja, kerro niistä. Markkinaosuudet, historia, tunnettuus, kontaktiverkostot jne. voivat kohdallasi olla maininnan arvoisia. Samoin työntekijöiden ammattitaito, koulutus, pitkä kokemus ja erityissaavutukset kannattaa tuoda esille. Esitä ennen kaikkea sivuillasi tarvittava määrä referenssejä: tuo esille tärkeimmät ja tunnetuimmat asiakkaasi ja teetä referenssiasiakkailtasi yrityksesi ja yhteistyönne loistavuutta esille tuovia kommentteja.
4. Tee yhteydenotto mahdollisimman helpoksi
Älä kätke yhteistietojasi jonkin yksittäisen alalinkin taakse tai käytä pelkästään nettilomaketta yhteydenottovälineenä, vaan pidä yhteystietosi mahdollisimman näkyvillä ja tarjoa monipuolisesti erilaisia yhteydenottovälineitä. Rakenna verkkosivut niin, että tuot kontaktitietosi esille mahdollisimman monessa paikassa, mieluusti joka ikisellä sivulla. Kerro kaikki mahdolliset tavat ottaa sinuun yhteyttä: puhelin, sähköposti, skype, fax, nettilomake, sosiaaliset mediat, yritysblogi jne. Kun vierailija on lopulta vakuuttunut juuri sinun yrityksestäsi, on seuraavan askeleen ottaminen tehtävä hänelle mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi.
5. Muista kaupallisuus jokaisella sivulla
Yrityksen verkkosivut rakennetaan käytännössä yhtä perimmäistä tarkoitusta varten – myynnin lisäämiseksi. Pidä siis tämä perusseikka mielessä sivujen kaikilla osa-alueilla ja tuota sisältösi aina tätä taustaa vasten. Pyri muuttamaan liidit asiakkaiksesi sivustosi jokaisessa osassa. Tarjoa olemassa oleville asiakassuhteille lisäarvoa pitääksesi heidät omanasi. Tuo esille erilaisia tarjouksia ja kampanjoita, anna ostoon liittyviä vinkkejä ja infopaketteja, tuota sellaista sisältöä, jonka sivustollasi vieraileva kokee hyödyllisenä ja lisää hänen halukkuuttaan asioida kanssasi.