Ajatuksia

Viraalivaalit–mitä yrityksesi internetmarkkinointi voisi oppia presidentinvaaleista?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Tätä blogipostausta kirjoitettaessa on reilu viikko aikaa siihen, kun Suomeen valitaan uusi tasavallan presidentti. Kävi vaalissa miten kävi, on tulos joka tapauksessa historiallinen. Vaalityö- tai tässä tapauksessa ehdokasmarkkinointi – käy tällä hetkellä eri foorumeilla kuumana. Sellaisina käyvät myös monet ehdokkaansa nimeen vannovat kannattajat.
Siksi on todettava, että tämän blogin tarkoituksena ei ole olla puolesta eikä vastaan. Siksi tämä blogi ei käsittele kumpaakaan ehdokasta henkilönä. Tämä blogi ei käsittele edes presidentinvaaleja.
Tämän blogin tarkoituksena on puhua internetmarkkinoinnista, haluamisen kasvattamisesta. Siksi tässä blogissa tuodaan lyhyesti esiin pari pientä seikkaa, joita jokainen digitaalista markkinointia sosiaalisessa mediassa tekevä yritys voisi näistä vaaleista oppia. Siellä on nimittäin synnytetty ilmiö. Sellaisen haluavat nyt synnyttää kaikki.
Olen seurannut tiiviisti kummankin toiselle äänestyskierrokselle edenneen ehdokkaan vaalimarkkinointia ja henkilöbrändäystä sosiaalisessa mediassa ja perinteisemmässä. Molemmat tiimit tekevät upeaa työtä, kummallakin on taustallaan korvaamaton apu innokkaita sanansaattajia. Sosiaalisten kampanjoiden erot näkyvät ehdokkaiden vaaliasetelmissa.
Sauli Niinistöstä on tehty seuraavaa tasavallan presidenttiä vuosikaudet. Pekka Haavisto on lähtenyt näihin vaaleihin käytännössä tyhjästä – vieläpä edustamansa puolueen tuntuva eduskuntavaalitappio niskassaan. Siksi hänen kampanjansakin sosiaalisessa mediassa on ollut Niinistöön verrattuna erilainen. Sen on ollut pakko olla. Se on selvästi ihmisten tekemä, ei kampanjakoneen leipoma. Mikä siinä mielestäni on niin hyvää, että kehottaisin – jälleen kerran ottamatta kantaa itse ehdokkaan presidentillisiin ominaisuuksiin – siitä yritysten oppia ottamaan?
Presidenttiehdokkaiden kampanjoita sosiaalisessa mediassa tekevät ihmiset – joukot kampanjatiimin taustalla. Haaviston kohdalla haastajan asema tuo toki viestintään ja markkinointiin kuitenkin erilaista särmää. Luovuutta. Leikkisyyttä. Kaikki tuntuu olevan sallittua – lain ja hyvien tapojen rajoissa. Siihen kannustetaan. Halutaan näyttää, ettei mitään olla vielä voitettu. Tätä samaa asennetta kaipaisin Suomeen enemmänkin, erityisesti yritysmaailmaan.
Keskeisintä mielestäni on se, että ihmisiä kehotetaan ikään kuin leikkimään idealla Haavistosta – ja sitten toteuttamaan itseään ajatuksensa kanssa. Tämä on hänen kampanjansa kuningasidea. 
Yrittäjä! Uskaltaisitko itse heittää brändisi asiakkaidesi riepoteltavaksi? Uskaltaisitko heidän antaa aidosti määritellä, mitä tuotteesi tai palvelusi heille edustaa? Uskaltaisitko heidän antaa avautua siitä? Kannattaisi ainakin pohtia.
Silloin tällöin kannattaa unohtaa, että olet brändisi vartija. Avaa häkkisi ovet reilusti raolleen ja anna asiakkaidesi innostua siitä omilla ehdoillaan. Saatat saada aikaan ihmeitä.   
Ainiin. Muistathan äänestää.
 

Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?

LUE LISÄÄ
Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI