Suosituksia

Web-sivujen suunnittelu ja tavoitteet

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Web-sivujen suunnittelu ja tavoitteet

 
Yrityksen kotisivuja ei koskaan tulisi rakentaa vain klikattaviksi. Jokaisen menestyvän kotisivun takana on huolellisesti ja selkeästi määritellyt tavoitteet. Tavoitteet ohjaavat yrityksesi kotisivujen vierailijoita toimimaan juuri haluamallasi tavalla, oli se sitten uutiskirjeen tilaaminen tai tarjouksen pyytäminen. Koreat ja näyttävät verkkosivut ovat kyllä kauniita katsella, mutta ilman selkeästi määriteltyjä tavoitteita ne eivät palvele oikeastaan ketään, vähiten omaa liiketoimintaasi.
 

Web-sivujen suunnittelu ja visualisuus

Web-sivujen suunnittelun taustalla täytyy olla jokin strategia. Sivujen rakenteet ja osat täytyy suunnitella tärkeiden ohjeiden mukaan, kuten: kohdeyleisön profiili, sivuston tavoite sekä se, mitä toiminnollisuutta sivulla tarvitaan tavoitteiden saavuttamisen edistämiseksi. Hyvin suunniteluilla yrityksen kotisivuilla kävijäsi johdatellaan määrätietoisesti kohti tavoitetta.
Kävijöitäsi Inspiroivan web-sivujen suunnittelu ja luominen yrityksellesi on ensimmäinen askel kohti menestystä verkossa. Asiakkaiden sitouttaminen asianmukaisesti sekä asiakkaiden rohkaiseminen viipymään sivustollasi, luovat potentiaalisimman mahdollisuuden saada asiakas esittämään kysymyksiä tai ostamaan tuotteitasi.

Web-sivujen suunnittelun ja toteutuksen vaiheet

1. Kohdeyleisö

Mikä on kohdeyleisö? Määritetään myös kohdeyleisön sisällä jokainen oma asiakassegmentti, jossa asiakkaan tarpeet ja kotisivut vastaavat toisiaan.

2.  Web-sivujen suunnittelu ja tavoitteet

Mikä on web-sivuston päätavoite? Mitkä ovat web-sivuston  muut tavoitteet? Minkälaisia tuloksia lähdetään hakemaan ja miltä tulokset näyttävät a) 1 vuodessa b) 3 vuodessa? Miten tuloksia mitataan?

3.  Asiakkaan tarpeet ja Web-sivuston tarkoitus

Mitä  eri asiakkaat tarvitsevat kultakin sivulta? Mitä sisältöä ja työkaluja tarvitaan, jotta asiakkaiden tarpeet tyydytetään? Mitkä ovat kunkin sivun halutut tavoitteet (esim. napsauta eteenpäin, lataa tekninen raportti, jätä yhteistietosi, tee kysely, tee ostos yms.).

4.  Web-sivujen suunnittelu ja strategia

Kaikkiin yllä oleviin ja yrityksesi brändiin perustuen suunnitellaan, miltä kukin sivu näyttää. Mitä värejä, kuvia, animaatiota ja multimediavaatimuksia sivuilla on? Missä vaaditaan erityisesti aktivoivaa toimintaa sivun tavoitteiden saavuttamisen maksimoimiseksi?

5. Web-sivuston suunnittelu ja arkkitehtuuri, sisällön kirjoitus ja kehitys (työkalut – valinta ja suunnittelu)

Kuinka sivut toimivat suhteessa toisiinsa? Määritetään linkitys ja siirryttävyys sivujen välillä sekä navigointi sivustolla. Valitaan työkalut sivuston hallitsemiseen sisältövaatimusten perusteella ( sisällönhallintajärjestelmä CMS ). Määritellään integrointivaatimukset muihin sovelluksiin.

6. Käyttöönotto ja hallinta.

Käyttöönotto suoritetaan käyttöönottotiimin avulla. Koulutetaan asiakkaan resurssit jatkuvaan hallintaan ja asennetaan menestysmittarit ja raportointi työkalut kehitystä varten.
 
Web-sivujen suunnittelu niin, että ne tekevät vaikutuksen niin käyttäjiin kuin hakukoneisiinkin vaatii monen osa-alueen tuntemista ja hallintaa.  Hyvä web-suunnittelija osaa toteuttaa visuaalisesti miellyttävät yrityksen kotisivut, jotka vetoavat asiakasryhmääsi luotettavalla ja ammattimaisella ilmeellään. Suunnittelija myös tietää, miten sivuilla kävijät ja yrityksesi tarjoukset saadaan kohtaamaan niin että syntyy uusia myyntikontakteja.
Lue lisää verkkosivujen suunnittelusta: kotisivujen  kirjoittajan opas

Älä lupaa liikoja, mutta jotakin kuitenkin – eli kuinka konkretia toi yrittäjälle kiitoksen

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.