Ei kategoriaa

Yritykselle kotisivut – Varastatko kilpailijoiltasi?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Yritykselle kotisivut ja 5 vinkkiä onnistumiseen.

 

Olen aina ihmetellyt miksi yritykset tekevät kotisivuja, joille ei ole asetettu mitään tavoitteita tai liiketaloudellisia mittareita. Eikös se ole vähän sama kuin laittaisi yrityksen pystyyn, muttei laatisi sille minkäänlaista budjettia? Kun lähdetään yritykselle kotisivut rakentamaan, niin minusta ensimmäisen kysymyksen pitäisi olla että mitä varten ne sivut oikein tehdään, eikä että mitä kaikkia hienoja kommervenkkeja sinne sivuille nyt sitten laitetaan. Yrityksen kotisivut ovat parhaimmillaan erinomainen markkinointityökalu ja oikein tehtynä ne voivat nousta ratkaisevaan rooliin sinunkin yrityksesi markkinoinnissa. Tässäpä lista kaikkein tärkeimmäksi näkemistäni asioista, jotka pitäisi mielestäni ottaa aina ensimmäisenä huomioon kun yritykselle kotisivut tehdään.

1. Aseta kotisivuille tavoitteet!

Harvoin niitä sivuja ihan huvikseen lähdetään luomaan, joten tee heti ensimmäisenä selväksi minkä takia yritykselle kotisivut tehdään ja tämän jälkeen varmista että asettamasi tavoitteet ovat myös selkeästi mitattavissa. Jos kotisivuilla ei ole mitään tarkoitusta, niin turha niitä on lähteä edes tekemään. Luonnollisesti ykköstavoitteena tule aina olla MYYNNIN LISÄÄMINEN. Se on mielestäni perimmäinen syy miksi yritykselle kotisivut tehdään. Muita erinomaisia tavoitteita ovat esimerkiksi brändin kiillottaminen,  juoksevien kulujen minimointi, uusien liidien eli potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen sekä tehokas konversio-optimointi. Ai että anteeksi mikä optimointi? Konversiolla tarkoitetaan nettimarkkinoinnissa vierailijoiden kääntämistä maksaviksi asiakkaiksi. Ja se tässä touhussa on koko homman juju.

2. Perehdy hakukoneoptimointiin

Vaikka hakukoneoptimointi yleensä jätetäänkin asiantuntijoiden huoleksi, kannattaa myös sinun itse opiskella aihetta edes sen verran että tiedät mistä on kyse. Kun tiedät miten hakukoneet toimivat, tiedät myös millaista sisältöä niille kannattaa tarjota jotta sivusi tulisivat huomioiduksi mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimointi (SEO – Search Engine Optimization) on yksi nykypäivän tuloksellisimmista markkinointimuodoista ja kassavirran kasvattajista. Hakukoneoptimoinnin avulla yrityksesi saa haluamasi näkyvyyden verkossa ja uusasiakashankinta hoituu ikään kuin automaattisesti. Näin voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi hakukoneoptimoinnin houkutellessa maksavat asiakkaat luoksesi. Yksinkertaista mutta totta.

3. Varasta kilpailijoiltasi ja muilta

Ai että näin ei saisi sanoa? Minusta kuitenkin on itsestään selvää, että jos mielestäsi jotkut nettisivut on tehty aivan erityisen erinomaisen hyvin, niin sinun kannattaa hyödyntää samaa ideaa omien sivujesi perustana ja luoda sen pohjalta oma ratkaisusi ja tyylisi kun tehdään yritykselle kotisivut. Vakoile siis kilpailijoittesi ja muiden sivuja ja kirjaa ylös kaikki niiden hyvät puolet ja hyödynnä niitä häikäilemättä omilla sivuillasi. Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen toimivien ja persoonallisten sivujen luomiseksi.

4. Panosta sisältösi tuottamiseen

Kun luodaan yritykselle kotisivut, sisällön luominen sivuille on samaan aikaan yksi projektin kulma- ja kompastuskivistä. Sisältö joko nostaa sinut parrasvaloihin ja Googlen ykköshakutulokseksi tai vastaavasti tuomitsee koko sivut unholaan. Muista siis kaikessa sisällössäsi hakukoneoptimointi ja viljele teksteissäsi haluamiasi hakusanoja oikeaoppisten ohjeiden mukaisesti tai teetä tekstisi sisällöntuoton ammattilaisella. Jos myyt tuotteita sivujesi avulla, teetä tuotteista aina mahdollisimman kuvaavat ja edustavat tuotekuvat ja kuvaustekstit jo ennen nettisivujen rakentamista. Puolityhjiä sivuja pelkillä yhteystiedoilla on turha julkaista, sillä annat vaan yrityksestäsi amatöörimäisen ja epäaktiivisen kuvan kävijöillä. Kaiken pitää siis olla valmiina jo ennen kuin yritykselle kotisivut varsinaisesti luodaan ja julkaistaan. Vastaavasti palveluita tarjotessasi tuota mahdollisimman laadukkaat ja kuvaavat tekstit jokaisesta myymästäsi palvelusta. Ja sisältöä tuottaessasi, tee tekstit aina tosiasiallisessa myyntimielessä ja pyri ohjaamaan vierailijat maksaviksi asiakkaiksi. Muista siis se myynnin lisääminen koko touhun punaisena lankana!

5. Luota ammattilaisiin

“Minä tiedän mitä haluan ja sinä teet mitä minä haluan!“ on harvoin hedelmällinen asenne alan ammattilaisia kohtaan. Tämä pätee myös nettisivuja tehtäessä. Verkkosuunnittelija ja hakukonekoneoptimoija palkataan heidän ammattitaitonsa takia ja tähän ammattitaitoon kannattaa luottaa.  Anna siis palkkaamiesi ammattilaisten hoitaa hommansa parhaalla näkemällään tavalla, tämä takaa parhaan mahdollisen lopputuloksen ja juuri siitä sinä heille maksat.

Onko sinulla suunnitteilla yrityksellesi uudet kotisivut, ota meihin yhteyttä, aloitetaan projekti yhdessä!

P.s Sinua saattaa myös kiinnostaa tämä artikkeli: Google markkinointi-miten valita oikea kumppani

Sosiaalinen media – vuoden 2012 olympialaiset

LUE LISÄÄ
Sosiaalinen media – vuoden 2012 olympialaiset
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI