Communty management, eli verkkoyhteisöjen ylläpito ja hallinta, on olennainen osa sosiaalisen median markkinoinnissa.
Tässä blogissa kerromme sinulle, kuinka sinun tulisi kommunikoida Facebookissa ja minkälaiset julkaisut synnyttävät vuorovaikutusta parhaiten. Kyse ei ole rakettitieteestä, mutta on hyvä miettiä, millä tavoin Facebookissa voidaan aktivoida potentiaalisia asiakkaita keskusteluun ja vuorovaikutukseen.
Aktiivinen Facebook-yhteisö sitouttaa asiakkaita yritykseen ja nostaa yrityksen mainetta. Kyse ei siis ole mainonnasta, vaan brändin rakentamisesta ja näkyvyyden lisäämisestä. Tämän kannalta sillä, mitä Facebookissa julkaisee on hyvin suuri merkitys.
1. Kuvapostaukset
Kuvapostaukset eli kuvan julkaiseminen Facebook-seinällä viestin kera, synnyttävät 39% enemmän vuorovaikutusta kuin perinteiset julkaisut eli postaukset.
2. Hymiöt
Niin hassulta kuin se kuulostaakin, hymiöiden käyttö postauksissa synnyttää 52% enemmän vuorovaikusta. Hymiöitä sisältävä viesti saa 57% enemmän tykkääjiä, 33% korkeamman kommenttimäärän sekä 33% enemmän jakoja.
Vuorovaikutuksen kasvu riippuu myös käytetystä hymiöstä seuraavasti:
😀 = naurava hymiö + 138%
😛 = kieltä näyttävä hymiö + 102%
🙁 = surullinen hymiö + 60%
😉 = silmää iskevä hymiö nenällä + 60%
🙂 = tavallinen hymyilevä hymiö + 52%
<3 = sydän + 50%
3. Maksimissaan 80 merkkiä
Lyhyet postaukset toimivat pitkiä paremmin. 80 merkkiä tai alle sisältävät postaukset synnyttävät 23% enemmän vuorovaikutusta kuin pidemmät julkaisut. Monien brändien ongelmana on, että 75% julkaisee optimin merkkimäärän ylittäviä postauksia, joka vaikuttaa olennaisesti vuorovaikutukseen laskevasti.
4. Parhaat Call to Actionit
Facebookissa parhaiten toimivat Call to Actionit, eli toimintaan kehottavat sanat ovat: tykkää, jaa, kyllä vai ei?, peukut ylös. Nämä kaikki vaihtoehdot synnyttävät 48% keskiarvoa korkeamman vuorovaikutustason verrattuna seuraaviin: ota, klikkaa, tilaa, katso, osta ja näe.
5. Pyydä jakamaan
Fanit suhtautuvat merkittävän hyvin jako-kehotuksiin. Julkaisuja, joissa pyydetään jakamaan se eteenpäin, jaetaan 7 kertaa todennäköisemmin, kuin ilman tätä kehotusta olevat.
6. Pyydä tykkäämään
Julkaisusta tykätään 3 kertaa enemmän, jos siinä pyydetään tykkäämään.
7. Pyydä kommentoimaan
Julkaisua kommentoidaan 3.3 kertaa useammin, mikäli siinä kehotetaan kommentoimaan.
8. Avainsanana voittaja tai voita
Kun julkaisussa käytetään avainsanan sanaa voittaja, se herättää 68% keskimääräistä enemmän vuorovaikutusta. Voita-sana kerää vuorovaikutusta puolestaan 46% enemmän.
9. Kysy!
Jos julkaisun lopussa on kysymys, se kerää 100% enemmän kommentteja kuin ilman kysymystä olevat. Kysymyksillä voit lisäksi kehittää yrityksesi toimintaa, ota hyöty irti ilmaisesta ideoiden ja palautteiden keräyskanavasta.
10. Käytä lyhyitä url-osoitteita
Lyhyet URL-osoitteet toimivat pitkiä paremmin. Lyhyt osoite kerää 68% enemmän klikkauksia kuin pitkä. URL-osoite on helppo lyhentää esimerkiksi täällä!
Lähde
Toivottavasti vinkeistämme oli sinulle hyötyä Facebook-kommunikointiin! Jos kaipaat lisää neuvoja Facebook-markkinointiin, ota yhteyttä meihin! Saleslion Asiakaspalvelu