Onko verkkosisältösi “tarpeeksi hyvää”? Mitä, jos se todella erottuisi?
Meillä “tarpeeksi hyvä” ei koskaan ole tyydyttävä vaihtoehto.
Saleslionilla ei näitä sanoja kuulla lausuttavan. Se edustaisi asennetta, joka ei sovi toimintaamme. Se antaa ymmärtää, ettei olisi enää mitään tavoiteltavaa jäljellä.
Pidämme kyllä hyvistä tuloksista ja juhlistamme asiakkaidemme menestystä verkossa. Saimme sitten asiakkaidemme sisällön hakukoneiden ykkössijalle tai tunnustusta ja kiitoksia tekemästämme sisällöstä.
Meillä on kuitenkin aina tapana kysyä, “Mitä seuraavaksi? Miten voimme parantaa palveluamme? Kenellä on paras menestymisstrategia?”
Sisällöntuottajiemme keskuudessa tämä aina parempaan pyrkimisen tavoite on johtanut toimintatapojemme jatkuvaan kehittämiseen ja hiomiseen, teimme sitten blogeja, nettisivujen sisältöä tai jotakin muuta. Mielestämme kaikkien b2b-markkinointia tekevien yritysten pitäisi keskittyä laadukkaan sisällön tuottamiseen, jotta se aidosti erottuisi.
Alla viisi vinkkiämme, miten me koetamme itse kehittää erottuvaa b2b-markkinointi sisältöä.
Miten saamme sisällön erottumaan – oikeasti erottumaan massasta?
Muun muassa seuraavia mittapuita käyttämällä koetamme nostaa rimaa aina ylemmäs:
B2b-markkinointi vinkki no 1. Kuinka relevanttia sisältömme on?
Tämä on tärkeä kysymys. Tarkoituksenmukaisuus on kaiken sisällöntuotantomme ytimessä ja tämän kysymyksen esitämme itsellemme aina. Tätä kriteeriä ei todella tule aliarvioida. Se on tärkeä mittari, ja myös usein myös haastava. Tässä on todella osuttava naulan kantaan, sillä kysymys on tärkeä sekä käyttäjän, että hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Toki, jos onnistumme tässä käyttäjän näkökulmasta, onnistumme usein myös hakukoneen näkökulmasta.
Kun hakurobotit yrittävät järjestää tulokset parhaimmuusjärjestykseen, ne etsivät käyttäjän kannalta tarkoituksenmukaisinta sisältöä. Tavoittaaksemme kohderyhmän ja varmistaaksemme että b2b-markkinointisisältö on relevanttia sekä asiakkaan hakusanojen että kyseessä olevan sivuston kannalta, käytämme liittyviä asiasanoja (sanoja, joita luontevasti esiintyisi aiheeseen liittyvässä artikkelissa).
B2b-markkinointi vinkki no 2. Onko se jo sanottu?
Kirjoittajillemme tämä on jatkuvasti esillä oleva kysymys, ja se vaatii aina hieman oma-aloitteista ajattelua. Eräs kirjoittajistamme kertoi taannoin, kuinka sai aikaan artikkelin sairausrannekkeista. Tietysti olisi voinut kirjoittaa informatiivisen artikkelin siitä, kuinka hyödyllistä ja tärkeää on pitää sellaista hätätilanteen iskiessä. Se olisi ollut nopeaa ja helppoa. Tämä ei kuitenkaan häntä tyydyttänyt, vaan hän ajatteli asiaa laajemmin ja kävi läpi rannekkeisiin liittyviä asioita ja mielikuvia. Lopulta hän päätyi käsittelemään sellaisten rannekkeiden kantajalleen antamaa leimaa ja mahdollista häpeän tunnetta – oli kantaja sitten lapsi, nuori tai aikuinen ja sitä, kuinka jotkin valmistajat saattaisivat hyvinkin pelastaa useampia ihmishenkiä tekemällä rannekkeista tyylikkäitä. Hän teki myös katsauksen rannekkeiden tulevaisuuteen, esimerkiksi teknologiaan, jolla niistä saisi tehtyä näkymättömiä. Helposti tylsäksi muodostuvasta artikkelista saadaan paljon kiinnostavampi, kun työntekijämme ottavat asiakseen käydä aihetta läpi monelta kantilta.
B2b-markkinointi vinkki no 3. Olemmeko mielipidevaikuttajia?
Jokaista aihetta, josta kirjoitamme, ei aina tarvitse kirjoittaa analysoiden tai etsien eri näkökulmia. Kuitenkin on juuri meidän alaamme saada aikaan ajatuksia herättävää b2b-markkinointisisältöä, kun aihe sitä vaatii.
B2b-markkinointi vinkki no 4. Miten hyvin kohdistamme sisällön kohderyhmällemme?
Aivan kuin urheilulehtikään ei hätäisesti kasaisi artikkelia, joka ei vastaa lukijakuntansa tarpeita tai mielenkiinnon kohteita, me Saleslionilla koetamme olla tarkkoja siitä, että kaikki sisältö on oikein sijoitettu ja kirjoitettu aina kohderyhmämme mukaisesti. Koetamme kehittää strategisesti sisältöä loppukäyttäjän tarpeita ajatellen. Tämä laajempi lähestymistapa suo meille mahdollisuuden olla entistäkin tarkempia ja tehokkaampia.
B2b-markkinointi vinkki no 5. Onko se uskottavaa?
Wikipedian antaman opin mukaisesti varmistamme, että otamme useamman näkökulman huomioon, kun kirjoitamme jostakin aiheesta. Siksi verkkosisältömme säännönmukaisesti on 300- 500 sanan mittaisia, se on myös hyvä pituus hakukoneoptimointi toimia silmällä pitäen..
Muun muassa nämä viisi b2b-markkinointi vinkkiä ovat meidän avainkysymyksiä, mikä tulee siihen, kehitämmekö laadukasta sisältöä kohderyhmämme tarpeisiin. On myös paljon muita – ja tiedämme, että niitä on lisää. Kun me pyrimme tavoittelemaan täydellisyyden vaikeasti tavoiteltavaa päämääräämme, emme koskaan sano: ”Se on riittävän hyvä”.
Mitä sinä teet varmistaaksesi tiimisi tekevän laatutyötä sinun verkkosisältösi suhteen?