Markkinointi vinkit

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

 
Sisällöt, erityisesti paremmat sellaiset, ovat olleet näkyvästi esillä parin viimeisen päivän aikana Lontoossa järjestetyillä Content Strategy Forum-päivillä, jotka kokosivat toisena vuonna peräkkäin yhteen verkon sisällöntuottajat, graafikot, web-managerit, suunnittelijat ja oikeastaan kaikki, joilla on lusikkansa internetin sisältösopassa. Itse en paikan päälle tänä vuonna päässyt, mutta ikään kuin aihetta sivuten ajattelin nostaa esiin muutamia peruspointteja siihen, kuinka jo nyt tällä hetkellä yrityksensä omaa blogia ylläpitävät tai blogin perustamista harkitsevat voisivat saada sanansa sanottua selkeämmin, eli toisin sanoen, kuinka postata paremmin. Juuri päättyneen Content Strategy Forumin hengessä voi nimittäin todeta, ettei verkkosivuille todella vain saisi tunkea mitä tahansa palstantäytettä hakukoneiden hakutuloksiin vaikuttaakseen. Sisältöä on tuotettava harkitusti ja hallitusti, jatkuvasti tuloksia mitaten.

5 askelta parempaan blogiin

A niin kuin analytiikka.

Älä pidä blogia vain huvin vuoksi, vaikka sen ylläpitämisestä toki kuuluisi nauttiakin. Kaikki, mitä yritysviestintä tuottaa, tulee olla mitattavaa. Analytiikka kertoo, kiinnostaako kertomasi oikeastaan ketään. Blogisi tulisi käytännössä johtaa yhteydenottoihin ja niiden myötä myynnin lisääntymiseen. Mahdollisesti heikoista lukemista ei pidä masentua, vaan miettiä, mitä voisimme tehdä toisin. Oletko huomioinut hakukoneoptimoinnin näkökulman verkkotekstiä tuottaessasi? Tarjoatko lukijallesi muutakin kuin ajanhukkaa? Tähän tarjoavat vastauksen analytiikan ohella asiakkaasi.

Sano se säännöllisesti.

Siitä, kuinka usein blogia tulisi päivittää, liikkuu verkossa ja asiantuntijoiden keskuudessa paljon erilaisia mielipiteitä. Osalle edes kahdesti viikossa ei ole riittävä, osa taas vannoo kerran kahdessa viikossa riittävän mainiosti. Oikea lukema lienee jossakin tuolla välimaastossa, mutta itse kehottaisin kuitenkin julkaisemaan vähintään kerran 2-3-viikon välein, olettaen tietysti, että aiheita on mietitty runsaasti varastoon etukäteen. Säännöllisyyttä ei pidä nähdä uhkana omalle vapaa-ajalle, vaan pikemminkin helpotuksena julkaisutoiminnalle. Säännöllisyys vapauttaa ensinnäkin julkaisijan miettimisen tuskasta. Pakko on hyvä kannustin. Tärkeämpi syy on kuitenkin se, että niin blogisi lukijat kuin hakukoneetkin arvostavat säännöllisesti päivittyvää, tuoretta sisältöä. Säännöllisyys vaikuttaa suoraan verkkojalanjälkesi suuruuteen.

Tyyli ennen kaikkea.

Sano sanottavasi aina kanavan omalla tyylillä. Laajemmat, asiantuntija-artikkelit ovat viestinnän lajina asia erikseen. Niille blogimainen, vapaan ilmaisun ympäristö ei ole paras mahdollinen, vaan artikkelit kannattaa julkaista aina myös lehdistötiedotteen saattelemana. Läpi mennessään lehdistötiedotteet kasvattavat verkkojalanjälkeä entisestään, verkkouutisten muodossa. Laajempi katsaus vaikkapa toimialan tilanteeseen voidaan tuottaa vaikkapa kvartaaleittain.

Kierrätä ja keskustele.

Sano sanottavasi kerran, mutta kierrätä se eri kanaviin. Sosiaalisen median, johon blogisikin tietysti kuuluu, merkitystä ei voi liikaa korostaa hakukoneoptimoinnin tulosten tekijänä. Arvostettu aineisto leviää verkossa kuin kulovalkea. Tämä taas merkitsee linkkisuosion kasvamista verkkosivuillesi. Parhaimmat ja aktiivisimmat blogaajat ehtivät myös keskustelemaan lukijoidensa kanssa blogien kommenttikentässä. Kommenteista blogaaja saa itselleen polttoainetta uusiin julkaisuihin sekä antaa hänelle mahdollisuuden verkostoitua potentiaalisten asiakkaidensa kanssa. Kommenttikenttä on paras paikka oikaista väärinkäsityksiä, ennen kuin sellaisia on edes päässyt syntymään. Jos kommenttikenttäsi ei aktivoidu kovallakaan yrityksellä, eikä se aina varmaan niin teekään, palaa takaisin kohtaan Analytiikka.

Mihin sinä haluaisit tämän blogin pureutuvan?

Kuusi kymmenestä shoppailee verkossa joka kuukausi

Kuusi kymmenestä pohjoismaalaisesta shoppailee verkossa joka kuukausi Vuoden ensimmäisellä puoliskolla pohjoismaisten kuluttajien verkko-ostosten arvo kohosi 10 miljardiin euroon.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.