Markkinointi vinkit

Facebook markkinointi ja kuinka sitä voi parantaa?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Facebook markkinointiOlemme koonneet maailmalta parhaat vinkit Facebook markkinointiin. Tässä blogitekstissä annamme muutaman vinkin, jolla voit parantaa yrityksesi Facebook markkinointia.
Jotta voi markkinoida onnistuneesti Facebookissa, täytyy ymmärtää Facebookin ainutlaatuiset mahdollisuudet ja miten se eroaa muista kanavista. Facebookissa ei voida markkinoida samalla tavalla kuin lehdissä tai verkkosivuilla, samoin kuin radiomainosta ei voida esittää televisiossa.

Facebook markkinoinnissa lähestymistapa on erilainen

Facebook ei ole oikea paikka todella kovalle myynnille. Ihmiset mieltävät Facebookin hauskana sosiaalisena kanavana, jossa he voivat jutella ystävien kanssa, katsella kuvia ja videoita ja rentoutua. Yrityksen tuleekin liittyä keskusteluun ja olla osa yhteisöä, eikä olla ulkopuolinen aggressiivinen myyjä, joka koetaan helposti tunkeilevaksi ja luotaantyöntäväksi.
Myyntitaktiikat kuten mainoslauseet, jatkuvat julkaisut tuotteista ja palveluista tai hinnastojen julkaisut eroavat Facebookille tyypillisistä keskusteluista liian paljon. Tämä taas johtaa siihen, että ihmiset eivät seuraa julkaisujasi. He saattavat jopa alkaa kommentoida negatiivisesti julkaisujasi, mikä taas on huono mainosta yrityksellesi.

Facebook markkinointi: päämäärä ja strategia

On tärkeää, että yrityksellä on selkeä tavoite Facebook markkinoinnille. Ja sen saavuttamiseksi tarvitaan strategia. Tavoite voisi olla esimerkiksi, että myynti lisääntyy 10% Facebookin avulla seuraavan puolen vuoden aikana. Facebookin julkaisut tulisivat tukea tätä tavoitetta ja kannustaa faneja keskusteluun ja jakamaan jollain tavalla yrityksen aihepiiriin liittyviä omia kuviaan. Tavoite ja strategia antaa suunnan Facebook markkinoinnille ja helpottaa tulosten mittaamista.

Luo yrityksellesi persoona ja ääni

Facebookissa käyttäjät haluavat keskustella toiselle ihmiselle ei yritykselle. Siksi Facebook markkinointia hoitavan henkilön tulee luoda yritykselle oma ääni, joka kuulostaa oikealta ja miellyttävältä. Ja kielenkäyttö tulee olla yrityksen liiketoimintaan sopivaa. Tyyli voi olla  esimerkiksi rento ja epävirallinen tai hyvin asiallinen. Myös sisällön sävy tulee päättää: onko tarkoitus luoda hauskaa sisältöä, koulutuksellista ja hyödyllistä keskustelua tai uutisia. Ei kannata myöskään käyttää liikaa erikoissanastoa, jota ei välttämättä ymmärretä.

Julkaise säännöllisesti ja vastaa nopeasti

Facebook markkinoinnissa julkaisuja tehdään tiuhaan. Suurin osa Facebookin käyttäjistä käy joka päivä katsomassa omat sivunsa. Kannattaa siis olla läsnä Facebookissa, jotta ihmiset seuraisivat yritystäsi. Kun saat kommentteja julkaisuihisi, vastaa niihin nopeasti. Internet on nopea media ja ihmiset odottavat vastausta nopeasti.
Kannusta ihmisiä kommentoimaan esittämällä kysymyksiä. Käytä julkaisuissasi kuvia ja videoita, sillä ne kiinnostavat ihmisiä. Tutkimusten mukaan alennukset ovat pääsyy siihen, miksi ihmiset seuraavat yritystä Facebookissa. Mutta viihdyttävä sekä hyödyllinen sisältö tulee hyvänä kakkosena.
Mikäli tarvitset apua Facebook markkinoinnissa, me osaamme auttaa! Ota yhteyttä: Saleslion Asiakaspalvelu

Kotisivujen hakukoneoptimointivinkit

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.