Ei kategoriaa

Google haluaa antaa vastauksia ennen kuin olet ehtinyt mitään kysyäkään

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Google on rakentamassa täysin uudenlaista ja ennennäkemätöntä hakutoimintoa, joka tulee toteutuessaan mullistamaan mobiilihakemisen totaalisesti. Rakenteilla oleva hakukone toimii selvännäkijän tavoin ja arvaa ennalta, mitä kaikkein todennäköisimmin haluaisit juuri tällä hetkellä tietää. Uusi hakutoiminto tulee siis toimimaan käyttäjäänsä nopeammin ja antaa hakuehdotuksensa jo hyvissä ajoin ennen kuin olet ehtinyt edes miettimään mahdollisen internethaun tekemistä.

Googlen kautta tehdään päivittäin miljardeja hakuja, mutta tämän lisäksi ihmiset hakevat tietoa jatkuvasti myös muista lähteistä. Uusi konsepti perustuu tämän tiedontarpeen ymmärtämiseen tähtäävään testaukseen, jossa hakukonejätti kyselee jokapäiväisen elämän lomassa testiryhmältään satunnaisina vuorokaudenaikoina, mitä kukin olisi viimeksi halunnut tietää. Google haluaa nyt siis ottaa selville, mitä nämä hakukoneen ulkopuolelta haettavat tiedontarpeet ovat ja antaa sen jälkeen vastaukset ihmisille – ihan kysymättäkin. Googlen hakutoimintojen pääsuunnittelija Jon Wiley toteaakin: “Mielestämme täydellinen hakukone tarjoaa sinulle juuri tarvitsemasi tiedon täsmälleen silloin kuin sitä tietoa tarvitset, ilman että sinun tarvitsee välttämättä itse sitä edes kysyä.”

Käytännössä varhaisen testiversion ennakoivat hakuehdotukset perustuvat puhelimen GPS-paikannukseen

Yhdistämällä paikannustiedot erilaisiin reaaliaikaisiin syötteisiin, Google pystyy esimerkiksi kertomaan läheisen parkkihallin vapaiden autopaikkojen määrän tai näyttämään puhelimessa paikallisbussien aikataulut välittömästi ja kysymättä, kun käyttäjä kaivaa kännykän taskustaan bussipysäkillä ollessaan. Mobiililaitteissa tulee kuitenkin jo lähitulevaisuudessa olemaan vakiona monipuolisempi joukko erilaisia käyttäjän ympäristöstä tietoa kerääviä sensoreita, joiden avulla Google on valmis tarjoamaan yhä yksityiskohtaisempaa, ajankohtaisempaa ja hyödyllisempää tietoa käyttäjilleen.

Veikkaisin, että ennakoivat hakutiedot tulevat alkuun pursuamaan paikallisten ravintoloiden ja myymälöiden mainoksia heitä lähellä olevien ihmisten puhelimiin, mutta toisaalta kehitteillä oleva järjestelmä tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet myös aidosti hyödyllisen ja personoidun sisällön tuottamiseen yhä tarkemmin rajatulle kohderyhmälle. Jäämme siis innolla odottamaan uuden innovaation lanseerausta, jotta pääsemme itse toteuttamaan visioitamme yhä personoidumpien asiakaskokemusten tarjoamisesta potentiaalisille liideille.

Kirjoittajan opas: Yksi neuvo, joka ei ikinä petä internet-markkinoinnissa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.