Ei kategoriaa

Sosiaalinen media – vuoden 2012 olympialaiset

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Paljonko suurempi on sosiaalinen media nyt kuin se oli vuonna 2008?

Kolme kertaa? Kymmenen kertaa? Sata kertaa on lähempänä totuutta.

 
Olympialaiset ovat yksi vanhimmista perinteistämme – muinainen juhla johon palaamme aina neljän vuoden välein. Ja siinä missä urheilijat pystyvät vähitellen parempiin ja parempiin suorituksiin, teknologia kasvaa eksponentiaalista vauhtia.
Tämä ajatus näkyy hyvin tästä Pappas Groupin infografiikasta. Se vertaa sosiaalisen median kokoa vuosina 2008 ja 2012 käyttäen olympialajeja kuten painonnostoa ja seiväshyppyä vertauskuvina. “Kun aloimme tutkimaan olympialaisten vaikutusta sosiaaliseen mediaan, jokainen tutkimamme osa-alue näytti ikään kuin omalta kilpailultaan. Tuntui luontevalta käyttää perinteistä isometristä tyyliä ja luoda eräänlainen olympialaisareena”, kertoo graafikko Spencer Slemenda
Kuvitus on erittäin havainnollista ja on myönnettävä, että kilpailevat uimarit, vaikka olisivatkin vain pylväitä tilastokuvassa, ovat kuitenkin mielenkiintoisempia kuin tavalliset harmaat palkit. Mutta kuvasta näkyy suurempikin ajatus kuin Facebookin käyttäjämäärien kasvu tai paljonko P&G:n kaltaiset yhtiöt käyttävät mainostamiseen: Internet on taustalla sellaisissa asioissa ja ilmiöissä, jotka kasvavat eksponentiaalisesti, paljon suuremmassa kaavassa kuin mikään luonnossa tähän asti nähty asia. Ei ehkä ole vaikeaa kuvitella olympiakisoja sadan vuoden päästä, mutta niiden takana olevan digitaalisen maailman kuvitteleminen on sula mahdottomuus.

 
 
 
 

Kirjoittajan opas: Yksi neuvo, joka ei ikinä petä internet-markkinoinnissa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.