Ajatuksia

Hakusanamarkkinointi jälleen hallintaasi-AdWords raportointivelvollisuus tietää kurinpalautusta klikkikauppiaille.

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Hakusanamarkkinointi on eittämättä varsin kustannustehokas tapa tavoittaa tavoiteltu kohderyhmä erityisesti silloin, kun markkinoitava tuote tai palvelu kohdennetaan tiukasti rajatulle maantieteelliselle alueelle.  Kuten kaikki tiedämme, hakusanamarkkinoinnin kustannustehokkuus perustuu siihen, että hakusanamarkkinoinnissa mainostaja maksaa vain mainoksensa klikkauskerroista (PPC) tai vaihtoehtoisesti mainoksen näyttökerroista (PPI). Oikeilla, tarkkaan valituilla avainsanoilla kokenut ja nokkela hakusanamarkkinoija voi tehdä tonnikaupalla tulosta kengännauhabudjetilla. Niinhän se on. Näihin nokkeliin ja kokeneisiin hakusanamarkkinoinnin konsulteihin lienee suurin osa yrittäjistä törmännyt, eikä siinä mitään.Hakusanamarkkinointikonsultointia tarjotaan, koska sitä kysytään.
Hakusanamarkkinoinnin käynnistäminen on toki varsin yksinkertaista, mutta ylläpitäminen aikaa vievää. Tuloksia tulee seurata ja kampanjaa optimoida, taukoamatta. Hakusanamarkkinoinnin kustannustehokkuus on juuri se avainargumentti, millä hakusanamarkkinoinnin konsultit pahaa aavistamattomia asiakkaitaan lähestyvät. Me rohkenemme monen muun internetmarkkinoinnin asiantuntijan ohella epäillä. Tiedätkö todella, mistä hakusanamarkkinoinnissasi oikein maksat ja kenelle? Googlessa alettiin haistaa palaneen käryä niin sanottujen klikkikauppiaiden toiminnasta jo jonkin aikaa sitten. Heinäkuussa 2010 peli päätettiin viimein viheltää poikki.  Helmikuun alusta lähtien Google edellyttää kaikilta hakusanamarkkinoinnin palveluntarjoajilta selkeää ja yksityiskohtaista raporttia siitä, mihin asiakkaan rahat on oikein käytetty – ja mitä sillä ollaan saavutettu. Vihdoinkin.
Saleslion Oy perustettiin aikoinaan idealla, että internetmarkkinoinnissa asiakas tulisi maksaa ainoastaan saavutetuista tuloksista, ei koskaan hyvistä yrityksistä. Siksi Googlen päätös ryhtyä edellyttämään rehellistä tulosraportointia klikkimäärillä kehuskelun sijaan on pidettävä erittäin tervetulleena. Toivomme, ettei yksikään liiketoimintaansa edistävä yrittäjä enää usko vain kaunopuheita, vaan vaatii jatkossa myös itse vastinetta hakusanamarkkinointipanostuksilleen. Niin valitettavaa kuin se onkin, epäilemme markkinoilla olevan edelleen runsaasti sellaisia klikkikauppiaita, joita mikään taho tai määräys ei saa toimintaansa muuttamaan. Kun klikkikauppiaan puhelinsoitto seuraavan kerran tavoittaa, piä mielessä seuraavat seikat:
1. Sinulla on oikeus tietää. Asiakas on hakusanamarkkinoinnissakin kuningas, niin oikeassa kuin hakusanamarkkinoinnin konsultti väittämissään olisikin. Vaadi aina saada nähtäväksesi vähintään mainokseesi kohdistuneiden klikkien määrä, mainoksen näyttökerrat sekä AdWords-mainontasi kokonaiskulut eriteltynä.
2. Nimikkopöytää ei voi taata. Väittipä klikkikauppias mitä tahansa, ei hakusanamarkkinoinnissa ole AdWords-mainoksellesi mahdollista taata ikuista etusijaa muihin saman hakusanan mainoksiin verrattuna. Sijoitukset vaihtelevat dynaamisesti ja perustuvat hakusanamainoksesi Googlelta saamiin laatupisteisiin. Laatupisteisiin taas vaikuttavat muun muassa verkkosivusi ja mainoksen sisällöllinen vastaavuus. Parempien sijoitusten saamiseksi suosittelemmekin käyttämään kaikessa internetmarkkinoinnissa vain yhtä kumppania, joka voi huolehtia verkkomarkkinoinnistasi kokonaisvaltaisesti.
3. Klikkikauppiaalta saat mainoksen, asiantuntijalta koko paketin. Jotkut klikkikauppiaat saattavat uskotella, että AdWords-hakusanamainos vaikuttaisi myös verkkosivusi luonnollisiin sijoituksiin hakutuloksissa. Näin ei missään nimessä ole asian laita. Mainos on mainos ja sillä siisti. Verkkosivusi sijoituksiin taas voidan vaikuttaa huolellisella ja pitkäjänteisellä hakukoneoptimoinnilla. Asiantuntijalta saat yleensä molemmat palvelut yhdeltä luukulta.
Haluaisitko tietää, miten oikeaoppisella hakukoneoptimoinnilla ja konversio-optimoinnilla voitaisiin entisestään tehostaa hakusanamarkkinointisi tulosta? Jätä meillä yhteystietosi, niin kerromme mielellämme lisää. Selvitetään yhdessä, maksatko tällä hetkellä turhasta.

Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?

LUE LISÄÄ
Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI