Suosituksia

Haussa parempi hakutulos? Kuinka saat klikkaajasi nostamaan hakutulossijoituksia puolestasi

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Paljon puhuttu Panda-päivitys merkitsi tämän vuoden alussa uuden ajanjakson koittamista kilpailussa parempien halutulosten saavuttamiseksi. Panda-päivitykseksi Yhdysvalloissa ristityssä Googlen algoritmimuutoksessa oli tiivistettynä kyse Googlen halusta tuottaa entistä parempia hakutuloksia entistä kriittisemmille hakukoneen käyttäjille. Roskalinkit ja tyhjänpäiväiset sivustot painettiin Yhdysvalloissa algoritmin myötä alempiin kasteihin luotettavien, jatkuvasti käyttäjien todellisista tarpeista lähtevää sisältöä julkaisevien sivujen noustessa entistä kirkkaammille sijoituksilla hakutuloslistauksessa. Panda-päivityksen jälkeisessä maailmassa pärjäävät nyt ne suomalaisyritykset, jotka todella miettivät
• Mitä asiakkaamme meiltä todella haluavat
• Miten ja missä muodossa me voisimme sitä heille tarjota
Hakutulossijoitukset ratkaistaan jatkossa paremmalla sisällöllä. Hyvä ja asiakkaiden todellisia tarpeita palveleva sisältö jaetaan sähköpostitse sekä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Google +-palvelussa. Syy, miksi hakukoneet rakastavat käyttäjien jakamaa sisältöä on päivänselvä. Jos siitä todella pidetään ja sitä siksi jaetaan, niin täytyyhän sisältöä julkaisevan lähteenkin olla siinä tapauksessa varteenotettava.
Monilla pienemmillä yrityksillä ei yksinkertaisesti ole aikaa sisällön tuottamiseen, vaikka aiheita ja ideoita potentiaalisten asiakkaiden palvelemiseksi olisi varastossa hyllymetreittäin. Paras sisältö ei ole koskaan kenenkään muun keksimää, vaan yrityksen omaan asiantuntemukseen perustuvaa, vaikka varsinaisen sisällön tuottaisi ja julkaisisi jokin kolmas taho. Jos aikaa ja resursseja esimerkiksi yrityksen oman asiantuntijablogin ylläpitoon ei ole, kannattaa osa sisällöntuotannon vaatimista resursseista ulkoistaa suoraan käyttäjillesi, eli potentiaalisille asiakkaillesi. Potentiaaliset asiakkaat ovat parhaita ideoijiasi hyvälle ja relevantille sisällölle. Heillä on aitoja ongelmia, haasteita ja huolia, joihin he haluavat kuulla juuri Sinun mielipiteesi. Vastaamalla näihin haasteisiin ja kannustamalla käyttäjiäsi hyödyntämään asiantuntemustasi nostat hakutulossijoituksiasi hakukoneissa merkittävästi.
Kysymys ja vastaus-palsta (Q&A) on yksinkertaisin tapa tuottaa verkkosivullesi jatkuvasti tuoretta sisältöä aiheista, joilla on asiakkaillesi todellista merkistystä.
• Valjasta yrityksesi myynti- ja asiakaspalveluvastaavat tuottamaan sinulle esimerkiksi kerran kuukaudessa kooste sen kuukauden aikana saaduista asiakaspalautteista ja kysymyksistä.
• Muokkaa kysymykset napakkaan kysymysmuotoon ja pyydä asiantuntijan vastaus kyseisen aihealueen vastaavalta. Kysymykset voivat koskea esimerkiksi tuotteesi tehokkaampaa käyttöä tai sitten esimerkiksi sisustusvinkkejä pienen opiskelijaboxin raikastamiseen.
• Jaa kysymykset lisäksi mahdollisuuksien mukaan sosiaalisessa mediassa (esim. Twitter, Google + , Facebook, LinkedIn) kysymysmuotoisina, jolloin samaan ongelmaan tai haasteeseen vastausta etsivät saattavat huomata juuri sinun yrityksesi vastaukseksi tarjoaman näkökulman. Parhaassa tapauksessa käsissäsi on vastauksen saanut uusi potentiaalinen asiakas.
Miten Sinun yrityksesi voisi helpottaa, parantaa, hauskentaa, huojentaa ja keventää potentiaalisten asiakkaidensa elämää? Tee vastauksista sisältösi.

Omia juttuja vai aidosti antoisaa? Verkkosisältöjä kannattaa tuottaa vain tarpeeseen

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.