Suosituksia

Misä mää oon? Verkkosivut tulisivat aueta hitaimmallekin kahdeksassa sekunnissa

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Kesällä kuuluu liikkua renkaiden sijaan pyörien päällä. Vielä mukavampaa se olisi, jos meidät pyöräilijät tai sellaisiksi haluavat otettaisiin nykyistä paremmin huomioon osana kaupungin monimuotoista liikennevirtaa. Autoilijoilla on asiat hyvin. Joukkoliikenne toimii ainakin minun mielestäni moitteetta. Jalan käy kulku ja toisinaan taksilla tullaan. Fillaristit ovat jo vuosikausia yrittäneet soittaa kellojaan kaupungin päättäjille kokemastaan syrjinnästä kaupungin liikennesuunnittelun yhteydessä. Selkesäti erotettuja pyöräteitä kun tulisi olla sekä enemmän että pidemmälle. Paljon tässä suhteessa onkin jo toki saatu aikaan. Verkkosivujen käytettävyys Helppoa sellaisia, selkeästi rajattuja reittejä ei nimittäin näiden asioiden parissa työskentelevän ystäväni mukaan ole rakentaa. Talot eivät taivu taaksepäin eikä moottoriliikenne ainakaan vähene. Eilisiltana Kaivopuistoon päin rullatessani päätin kerrankin ihan keskittyä siihen, missä nämä puutteelliset reitit oikein kulkevat. Aluksi kaikki sujui mutkitta. Tiesin koko ajan, missä mennään. Senaatintorin kohdalla putosin yhtäkkiä kartalta. Siis misä mää oon? Reitti hukkui kuin tuhka tuuleen. Voi olla myös, etten vain osannut katsoa. Mutta kuinka paljon tavallisen kansalaisen lopulta pitää itse tajuta? Missä ajassa pitää ymmärtää, minne on menossa? Verkkosivujen suunnittelussa sinulla siihen aikaa kahdeksan sekuntia, ennen kuin kävijäsi vaihtaa kaistaa.
Verkkosivujen käytettävyys on verkkoivujen suunnittelun lähtökohta. Toki täytyy ensin olla tarkkaan selvillä siitä, kenelle tehdään ja mitä. Verkkosivujen käytettävyys ratkaisee kuitenkin lopulta sen, minkälaiseksi mielikuvasi verkossa muodostuu. Verkkosivujen ei tulisi koskaan olla avaajalleen mysteeri, ellei sitten kyseessä ole nimenomaan sellaisiksi aioitut sivut. Vanhan säännön mukaan sinulla on korkeintaan kahdeksan sekuntia aikaa kertoa kävijällesi, missä hän oikein on ja mitä hän sieltä saa. Jos sekuntikello tikittää tästä kauemmaksi, olet menettänyt pelin. Kävijä kaikkoaa, konversiota ei tapahdu. Siksi hyvin suunniteltu verkkosivusto on optimoitu sekä hakukoneita että käyttäjää ajatellen. Ainoastaan toiseen ei voi panostaa. Molempiin täytyy.
Älä jätä kävijääsi ihmettelemään keskelle tiedon valtaväylää. Kerro nopeasti ja selkeästi, minne hänen tulisi tästä edetä.

Paras vastaus palkitaan kärkisijoituksella – mitä semanttinen web vaatii verkkosivuiltasi?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.