Hakukoneoptimoinnin ideanahan on toisaalta kehittää verkkosivusi rakannetta ja staattista sisältöä hakukoneiden kannalta miellyttävämmäksi ja toisaalta ohjata verkkosivuillesi liikennettä muilta, hakukoneen näkökulmasta arvokkailta sivuilta. Hakukonejätti Google ilmoitti hiljattain, että se tulee tulevaisuudessa suhtautumaan entistä kriittisemmin sellaisiin verkkosivuihin, joiden se ei enää katso täyttävän hakukoneen käyttäjien kasvavia tarpeita täsmällisempään ja laadukkaampaan sisältöön. Algoritmin uudistus astuu aluksi voimaan Googlen kotikentällä Yhdysvalloissa, mutta on erittäin oletettavaa, että sama tullaan ajamaan läpi myöhemmin myös vanhalla mantereella. Uusi, tiukempi algoritmi toimii ikään kuin verkon sisältöpoliisina. Se sakottaa siansaksasta ja pudottaa turhanpäiväiset sivustot armotta hakutuloksissa alemmaksi, samalla kun se palkitsee paremmin päivittäviä korkeammilla listasijoituksilla. Monelle PK-yritykselle hyvän ja selkeän sisältösuunnitelman laatiminen ja erityisesti sen tuottaminen teki jo ennen algoritmiuudistusta tiukkaa. Useimmiten syyksi on mainittu juuri resurssien puute. Vaikka tarinoita ja tietoa olisi tarjottavaksi, ei yrityksissä tahdo riittää aikaa sen tuottamiseksi niin asiakas- kuin hakukoneystävälliseen muotoon. Hyvän ja päivittyvän sisällön koetaan joissain yrityksissä jopa kiusalliseksi. Entistä kiusallisemmaksi se muuttuu, jahka hyvän ja päivittyvän sisällön puuttumisesta aletaan jo rankaisemaan. Jokaisella yrityksellä on tarina kerrottavanaan.
Tärkeintä on, että se on sisällöltään sellaista, mikä yrityksen potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita saattaisi kiinnostaa. Muoto ei ole olennainen, ei hakukoneen eikä yleisön silmissä. Videot, valokuvat ja ääni toimivat aivan yhtä hyvin kuin toimitettu teksti. Lue pikakurssi paremman sisällön tuotantoon ja varmista asemasi hakukoneiden halutuimpana mös tulevaisuudessa!
1. Hyvä sisältö kouluttaa asiakkaitasi ajattelemaan asioita omasta näkökulmastasi
Anna asiakkaillesi myyntipuheen sijaan ajattelemisen aihetta. Tarjoa vastauksia niihin kysymyksiin, joilla he sinua muutenkin lähestyisivät esimerkiksi messuilla tai asiakastapaamisissa. Puutarhayrittäjä voi tarjota viisi vinkkiä paremman sadon saamiseksi, sisustustuotteita tarjoava antaa inspiroivia kuvia yrityksen kalusteilla toteutetuista kodeista. Talouspäättäjä arvostaa asiantuntija-artikkeleita ja markkinakatsauksia. Vaihtoehdot ovat rajattomat. Muoto ei ole merkityksellinen.
2. Bloggaaja – pistä persoonasi peliin
Mieti ensin tarkkaan, missä kanavissa sisältösi olisi selkeimmin jaettavissa. Tämän jälkeen mieti, miten sen asiakkaillesi aiot jakaa. Ole rohkeasti erilainen-vai erilainen voi tänä päivänä verkossa erottua edukseen. On parempi saada sisältösi jakajiksi ja siten linkkisuosiosi kasvattajiksi samalla tavalla ajattelevia kuin yrittää väkisin miellyttää kaikkia.
3. Sano sanottavasi jo otsikossa
Jos olet tuottamassa sivustollesi sisältöä tekstimuodossa, tiivistä tekstistäsi olennaisin jo otsikkoon. Verkkolukija on kiireinen. Hyväkään sisältö ei houkuta, jos et onnistu myymään sanomaasi verkkosivusi silmäilijälle yhdellä lauseella. Pidä mielessäsi kahdeksan sekunnin sääntö: verkkosivusi on onnistuttava vakuuttamaan vierailija kahdeksassa sekunnissa sivun avaamisesta. Jos sisältösi ja sanomasi ei tuossa ajassa aukea, voit yhtä hyvin olla sanomatta yhtään mitään. Vierailijasi pukee jo päällystakkia päälleen poistumisaikeissa.
4. Hyvä sisältö miellyttää sekä konetta että kävijää
Laadi sisältösi aina asiakastasi, verkkosivusi vierailijaa silmälläpitäen. Älä unohda kuitenkaan sisällyttää sisältöösi sellaisia elementtejä, jotka miellyttävät myös hakukoneen silmää. Hyvällä, hakukoneita miellyttävällä sisällöllä voit nostaa merkittävästi sijoituksiasi hakukoneiden hakutuloksissa.
5. Ajattele ensin asiakasta
Hyvällä sisällöllä yritys voi saavuttaa merkittävää kilpailuetuja kilpailijoihinsa nähden. Hyvä sisältö nostaa sijoituksiasi hakukoeniden hakutuloksissa ja levittää sanaasi sosiaalisessa mediassa. Hyvällä sisällöllä voit parhaimmillaan päästä puheenaiheeksi. Hyvän sisällön tuoma goodwill asiakkaidesi keskuudessa voi valjastaa heidät sanansaattajaksesi, jolloin voit käytännössä saavuttaa nollabudjetilla merkittävää näkyvyyttä brändillesi valtakunnan rajoista piittaamatta. Kutkuttavaa, eikö totta. Muista kuitenkin, että olet sisällöntuottajana aina asiakkaasi palveluksessa. Sinun on palveltava heitä, että he palvelisivat sinua. Verkossa vallitsee vastavuoroisuuden laki. Pidä siten kaikessa sisällössäsi, oli se sitten missä muodossa tahansa, fokus asiakkaassasi. Puhuttele heitä heidän suullaan.