Sosiaalinen media

Miten parantaa viestintää sosiaalisessa mediassa? osa 1

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Haluatko tehostaa yrityksesi viestintää? Haluatko aktivoida yrityksesi faneja Facebookissa? Tai kenties lisätä näkyvyyttä?
Lue 3 ensimmäistä vinkkiä, joiden avulla voit parantaa viestintääsi:

1.     Tunne äänesi

Tiedätkö, millä tai kenen äänellä yrityksesi puhuu? Brändin rakentaminen on tärkeää sosiaalisessa mediassa. Yritykselläsi tulisi olla niin sanotusti oma ”ääni”, joka vahvistaa brändiä ja yrityksen filosofiaa. Äänen tulee sopia yrityksen tyyliin ja imagoon.
Onko yrityksesi ennemminkin vakava ja asiallinen vai voitko lisätä postauksiisi ripauksen nasevuutta? Julkaisetko tiukasti liiketoimintaan liittyviä juttuja vai voitko hypätä myös vapaamuotoisempiin aiheisiin? Vai haluatko pysyttäytyä neutraaleissa aiheissa?

Keneltä yrityksesi ääni kuulostaa?

Keneltä yrityksesi ääni kuulostaa?


Näitä kysymyksiä kannattaa miettiä, koska ne antavat suunnan, millaiseksi yrityksesi ääni muodostuu sosiaalisessa mediassa. Kaikkien yrityksen sosiaalisen median tilejä hallitsevien henkilöiden tulisi sisäistää tämä päätetty “yrityksen ääni”, jotta viestintä olisi johdonmukaista ja yhteneväistä.
Kun vastataan sosiaalisessa mediassa kommentteihin ja palautteeseen, yrityksen ääni on tärkeä hallita. Sama pätee päivittäisiin julkaisuihin. Johdonmukaisuus auttaa yhteisösi jäseniä ymmärtämään brändiä ja he tietävät mitä odottaa yritykseltäsi sosiaalisessa mediassa.

2.     Kiinnitä huomiota visuaalisuuteen

Visuaalinen markkinointi on nostanut päätään sosiaalisessa mediassa. Mitä enemmän käytät kuvia, videota, graafeja tai vaikkapa screenshotteja, sitä rikkaampi ja mielenkiintoisempi Facebook-sivusi on. Vaikka liiketoimintasi itsessään ei olisikaan kovin visuaalisesti näyttävää, tee suunnitelma, kuinka voisit lisätä kuvia postauksiisi. Tässä muutama vinkki:

  • Ota screenshot (näyttökuva) kun demonstroit jotakin
  • Lisää mielenkiintoinen kuva ja liitä siihen sanomasi tekstillä
  • Jos tilastotieto on yrityksesi kannalta tärkeää, tee infograafeja (ks. esimerkki)
  • Julkaise kuvia yrityksesi tapahtumista (behind the scene)

Verkosta löytyy ilmaisohjelmia, joiden avulla voit editoida kuvia mielenkiintoisemmiksi. Voit myös luoda PowerPointilla dian, jonka voit jakaa kuvana sosiaalisessa mediassa. Sekin on tuo heti lisää mielenkiintoa tekstiin.

3.     Tunne säännöt!

Ota selvää  ja tunne säännöt kunkin sosiaalisen median kanavissa, joissa yritykselläsi on tili. Esimerkiksi Facebook voi sulkea tilisi aivan yllättäen ja varoittamatta, jos sääntöjä ei ole noudatettu tarkasti. Yleensä on hyvin epätodennäköistä, että sivut suljetaan, mutta kannattaa kuitenkin huomioida esimerkiksi kilpailuja koskevat säännöt, jottei suuri työ menisi hukkaan. Tutustu Facebookin sääntöihin tästä!
Seuraavassa blogitekstissä kerromme lisää vinkkejä, joilla parannat viestintääsi sosiaalisessa mediassa!

Uusi ominaisuus Facebookin mobiilimainoksissa

Voit siis itse määritellä mobiilimainoksissa, että esimerkiksi 50 000 henkilö kattava mainoskampanja näkyy kullekin käyttäjälle 3 kertaa kampanja-aikana.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.