Markkinointi vinkit

Maineenhallinta verkossa. Seuraatko yrityksestäsi käytävää verkkokeskustelua?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Maineenhallinta verkossa
Kuluttajat ja yrityspäättäjät keskustelevat verkossa aktiivisesti ja vaihtavat mielipiteitä tavaroista ja palveluista. Ostopäätöksissä tukeudutaan yhä useammin verkon mielipidevaikuttajiin. Siksi on erittäin tärkeää olla kartalla siitä, minkälaista tietoa yrityksestäsi ja brändistäsi verkossa on tarjolla.
Kaikki verkossa liikkuva tieto joko rakentaa tai romuttaa online mainetta. Puhuttiin yrityksestäsi tai brändistäsi verkossa sitten hyvää tai pahaa, se ei ole hakukoneiden kannalta merkityksellistä. Vain mainintojen määrä merkitsee. Kaikki osumat vaikuttavat sijoittumiseesi ja nostavat brändiäsi hakutulosten kärkeen. Siksi online mainetta on syytä varjella huolellisesti. Levitetäänkö verkossa brändistäsi suoranaisia valheita? Seuraatko toimialaasi seuraavia bloggaajia? Entä mitäpä kilpailijasi sinusta ajattelevat? Online mainetta on kriittistä seurata juuri tästä syystä. Usein negatiivissävytteinen informaatio näet aiheuttaa siihen puuttumatta mittavia ongelmia yrityksille. Se laskee myyntiä, saa sijoittajat skeptisiksi, romahduttaa rekrytointisi ja mädättää maineesi. Tosin sanoen, tuhoaa brändisi. Haasteena useimmille yrityksille on, ettei kaikkeen tähän mitä online maineenhallinta vaatii, ei yksinkertaisesti riitä aikaa, työvoimaa tai osaamista.
Online maineenhallintamme koostuu pääsääntöisesti kolmesta eri vaiheesta:
• Monitorointi
• Analysointi
• Vaikuttaminen
Monitorointi – Seuraa, mitä verkossa puhutaan
Palvelustasi tai tuotteestasi kiinnostuneet kuluttajat tai yrityspäättäjät seuraavat yrityksestäsi verkossa käytävää keskustelua. Verkon yleinen mielipide vaikuttaa voimakkaasti lopullisen ostopäätöksen syntyyn ja täten myös kassavirtaasi. Monitorointi seuraa, mistä verkossa puhutaan. Monitorointi on nykyään olennainen osa online maineenhallintaa. Se auttaa sinua reagoimaan nopeammin tilanteissa, joissa brändisi kannalta epäedullista informaatiota on vaarassa levitä.
Analysointi – Tuota tietoa päätöstesi tueksi
Sijoituksesi verkon hakutuloksissa on jatkuvassa muutoksessa johtuen verkon kuormituksen jatkuvasta lisääntymisestä uuden informaation lisääntyessä päivittäin. Analysointi auttaa sinua ymmärtämään verkkoympäristöäsi paremman päätöksenteon tueksi. Analysointi tuottaa sinulle reaaliaikaista tietoa siitä, kuinka sijoitut hakukoneiden listauksissa ja minkälaista informaatiota ympärilläsi on. Analysointi kattaa koko verkkopääomasi. Verkkopääomalla tarkoitetaan kaikkia niitä sivustoja, joihin sinulla on suora kontrolli. Ne ovat sivuja, joilla hallitset hakutuloksiasi ja otat online maineesi omiin käsiisi.
Verkkopääomaasi on muun muassa:
• Yrityksen kotisivu
• Yrityksen sisarsivut
• Tuote-ja palvelusivut
• Yrityksen blogi
• Työntekijöiden blogit
• Kumppaneidesi sivut (Esim. käyttämänne rekrytointiyritys)
Vaikuttaminen – Vaikuta sijoituksiisi osallistumalla ja eliminoimalla
Osallistu aktiivisesti verkossa käytäviin keskusteluihin. Vaikuta vahvasti asemaasi verkkotilasi valtiaana ja hakutulosten kärkisijojen kuninkaana. Vaikuttaminen brändistäsi vallitseviin käsityksiin onnistuu ainoastaan olemalla niistä ensin tietoinen ja ottamalla niihin sitten kantaa. Johda brändistäsi käytävää keskustelua. Vain vaikuttaminen voi tuoda voittoja.
Huonon maineen lähteitä vai mahdollisuuden paikkoja?
• Blogit ja mielipidefoorumit
• Boikottisivustot
• Sosiaaliset verkostot (Facebook, Twitter etc)
• Kilpailijoiden kirjoitukset
• Tavaramerkkiloukkaukset
• Tuoteväärennökset
Maineen hallintaa voivat tehdä yritykset itse tai palkata siihen erikoistunut Internet markkinointi yritys.

Hakukone markkinointi – Lähesty liidejäsi luvan kanssa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.