Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Markkinointi sosiaalisessa mediassa ymmärretään usein väärin. Vielä viisi vuotta sitten yrityksillä ei ollut minkäänlaista sosiaalisen median markkinointistrategiaa, ei Facebook-sivuja, eikä yksikään yritys käyttänyt senttiäkään markkinointibudjetistaan sosiaalisen median markkinointiin.
Nyt meillä useilla on Facebook-sivu, Twitter-tili, Linkedin-sivu, ja viimeisimpänä Pinterest, joka on tehnyt nopean nousun sosiaalisen median markkinointikartalle. Jotkut meistä hyödyntävät sosiaalista mediaa käyttämällä Hootesuite:a, joka automatisoi postauksia jopa kuukaudeksi etukäteen. Useat yritykset eivät kuitenkaan ymmärrä, mitä markkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa ja vaatii.
Perinteisesti markkinointi on tarkoittanut mainontaa. Markkinoitavat tuotteet olivat ennen vanhaan yksiulotteisempia ja eri yritysten tuotteiden ominaisuuksissa oli suuria eroja. Elämä oli helppoa. Vuonna 2012 kuluttajalla on kuitenkin varaa valita tuhansista samantyylisistä tuotteista ja palveluista, ja yritysten vertailu on Google:n ansiosta helpompaa kuin koskaan. Yritykset eivät enää kilpaile ainoastaan tuotteidensa ominaisuuksien avulla – markkinointikeinoista, kuten hinnasta ja brändäyksestä, on tullut ensiarvoisen tärkeitä. Kasvavat myyntikatteet ja kassavirta ovat jokaisen yrityksen elinehto, ja brändäyksen avulla jokainen yritys pystyy erottautumaan kilpailijoistaan.
Tässä kohtaa markkinointi sosiaalisessa mediassa palaa mukaan kuvaan. Markkinointi sosiaalisessa mediassa tarjoaa jokaiselle yritykselle kustannustehokkaan, brändiä rakentavan mahdollisuuden tavoittaa asiakkaita henkilökohtaisella tasolla. Ero perinteiseen myyntipainotteiseen markkinointiin on kuitenkin selvä: markkinointi sosiaalisessa mediassa koettaa sitouttaa asiakkaan avoimeen keskusteluun yrityksen kanssa.
Tässä on mielestäni huono esimerkki sosiaalisen median markkinointipostauksesta:
“Läppärit nyt vain PUOLEEN HINTAAN. Parempaa hintaa et löydä. Vain 1 599€ . TARJOUS VOIMASSA VAIN TÄNÄÄN!”
Tällainen postaus karkottaa sosiaalista kanssakäyntiä odottavan yleisön eikä se houkuttele heitä yrityksesi pariin. Potentiaaliset asiakkaat blokkaavat yrityksesi saman tien. Myyntikeskeinen markkinointi voi toimia silloin tällöin, mutta viikoittain sellaisen käyttäminen on turruttavaa.
Jos yrityksesi tarkoitus on kuitenkin promota tiettyä tuotetta, voit tehdä siitä hauskaa asiakkaalle:
“Tuottaako läppärisi harmaita hiuksia? Kerro oma tarinasi! Ja käy nettikaupassamme katsomassa tuoreimmat tarjoukset <linkki>. Ensimmäiselle kymmenelle Facebook:iin kirjautuneelle tarjous puoleen hintaan. Hmm, taidanpa itsekin osallistua!”
MARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA ja meidän 5 vinkkiämme miten sitouttaa asiakkaasi
1. Käytä 95/5-sääntöä. Varaa 95% sitouttamiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen ja 5% myynnilliseen sisältöön. Opi tuntemaan asiakkaasi ja tunnista heidän tarpeensa. Mistä asiakkaasi pitävät, mistä he eivät pidä? Anna asiakkaillesi mahdollisuus ilmaista mielipiteensä.
2. Näytä inhimillinen puolesi. Jokin aika sitten suuret yritykset havaitsivat, että heidän lakimiestensä laatima sisältö sosiaalisen median postauksiin jätti asiakkaat kylmiksi. Kun yritykset päättivät laatia postauksensa lämpimämmin ja tuttavallisemmin, asiakkaat reagoivat positiivisesti. Voit laatia yrityksellesi erilliset säännöt siitä, millaiset postaukset ovat sopivia. Kouluta työntekijäsi toimimaan sosiaalisessa mediassa, jotta sinun ei tarvitse huolehtia siitä, mitä sivuillesi kirjoitellaan. Kun säännöt ovat selvät, voit luottaa työntekijöittesi ammattitaitoon.
3. Älä spämmää. Yksi tai kaksi päivitystä päivässä on sopiva määrä, mutta jos asiakkaasi ovat erittäin aktiivisia ja vaativat enemmän, voit lisätä postausten määrää. Kunnioita asiakaskuntasi ajankäyttöä, ja asiakkaasi kunnioittavat sinua vastineeksi.
4. Ajoita postauksesi näkyvästi. Suosituin Facebook:in käyttöaika on klo 13-16 ja erityisen suosittu aika on keskiviikkoisin klo 15. Tosin sopiva postausaika riippuu myös yleisöstäsi – kotiäidit saattavat olla linjoilla eri aikaan. Muista aina, kuka asiakkaasi on. Twitter:in ja Linkedin:in suosituimmat käyttöajat saattavat olla erilaisia. Etsi käsiisi sosiaalisen median tilastotietoa ja sitä koskevia tutkimuksia.
5. Pidä yrityksesi ajan tasalla. Varmista postaustesi tehokkuus ja käytä Bit.ly-palvelua tarkistaaksesi, kuinka monta asiakasta klikkasi postaamaasi linkkiä. Lisäksi voit käyttää erilaisia sosiaalisen median seurantapalveluita, joko ilmaiseksi (Google Alerts) tai maksullisesti (Ubervu). Voit seurata, mitä yrityksestäsi puhutaan netissä, ja voit saada myös käsiisi tilastoja, jotka kertovat yritystäsi koskevien nettikeskusteluiden luonteesta. Seurantapalveluiden avulla voit seurata tarkasti brändisi kehitystä ja asiakkaiden tyytyväisyyttä.
On olemassa myös hyödyllisiä ja hauskoja maksullisia tapoja hyödyntää sosiaalisen median markkinointia ja optimoida niitä, ja siitä lisää myöhemmin. Kokeilethan sillä aikaa yllä olevia markkinointi sosiaalisessa mediassa vinkkejämme. Kerro meille, millaisia tuloksia olet saavuttanut.