Ajatuksia

Mobiilimarkkinoinnin kasvu ja mahdollisuudet

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Tiesitkö, että viime vuoden toisella vuosineljänneksellä 23% kaikesta verkossa tehdystä kaupasta tapahtui mobiililaitteella? Toisaalta puolet älypuhelimen omistajista ei ole tehnyt ostoksia puhelimellaan verkosta viimeisen puolen vuoden aikana. Näin kertoo mobiilimainontaa koskeva tutkimus.
Myynti mobiilissa on kasvanut 23 prosenttiin vuoden 2012 luvusta 11,6%. Tämä todistaa sen, että kehittyneemmät, paremmat ja nopeammat älypuhelinmallit ovat kaapanneet tilaa tietokoneilta ja tableteilta verkkoshoppailussa.  Ja tulevaisuudessa ostosten tekeminen puhelimella käy vieläkin kätevämmin uusien applikaatioiden, verkkoalustojen ja luottokorttilinkitysten myötä. Luottokortin suora linktys puhelimeen on varmasti puhelimitse tapahtuvan ostokäyttäytymisen mullistavin muutos, sillä nykyinen tapa maksaa luottokortilla verkossa, eli pienelle ruudulle luottokorttitietojen näpyttely, turhauttaa monia.
Fakta siitä, että lähes puolet älypuhelinten omistajista ei ole tehnyt ostoksia puhelimellaan, kertoo siitä, että mobiilimainonta on vielä askeleiden päässä läpimurrostaan. Mutta ei kannata unohtaa tätä toista puolikasta mobiilikäyttäjistä, jotka todella tekevät ostoksia älypuhelimella, mahdollisuutena kasvattaa mobiilimyynnin osuutta.
Mobiilimainonta on siis kasvamassa pikavauhtia ja mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen on.. Mikä siis mättää?
Formaatin ja designin luominen mobiiliin on toki aika kova pähkinä purtavaksi – mutta nyt jos koskaan on syytä panostaa voimakkaasti näkyvyyteen mobiilissa, sillä se on tulevaisuutta.  Vaikkakin päätös siitä, luodako sovellus vai responsiiviset verkkosivut vai kenties molemmat voi olla vaikeaa. Kun tavoitellaan parasta mobiilikäytettävyyttä, tähän ei ole oikeaa tai väärää vastausta, mutta avainasia on se, kuinka paljon sisältöä voidaan paketoida mobiiliformaattiin.
Mobiilin tulisi olla osa suurempaa suunnitelmaa, jossa käyttäjäkokemus ja design jatkuu kautta linjan yrityksen kaikissa verkkopalveluissa ja -kanavissa. Mobiilikäyttäjät ovat jatkuvasti menossa, mutta mobiilimarkkinointi ei ole lähdössä mihinkään. Se tulee kasvamaan ja muuttumaan ja sulautumaan käyttäjiensä tapoihin sopivaksi. On tärkeää ottaa haltuun tämänkaltaiset trendit ja toimia nopeasti varsinikin, kun on kyseessä myyntikanava, johon sen käyttäjien luottamus on voimakkaasti kasvamassa!
Kiinnostaako mobiilimarkkinointi ja mobiiliystävälliset verkkosivut? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme!

Saleslion oli mukana tekemässä hyvää

Toimimme yhteystyökumppanina hyväntekeväisyysjoulukonsertissa, jonka tuotto lahjoitettiin lyhentämättömänä sydänlasten hyväksi.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.