Toimistomme kaipaa uutta ilmettä ja olenkin metsästänyt innovatiivista sisustussuunnittelijaa. Näissä asioissa luotan ammattilaiseen. Päädyin etsimään sisustussuunnittelijaa verkosta, totta kai. 80 % suomalaisista käyttää hakukonetta ensisijaisena tiedonlähteenään. Selasin useita sivustoja ja valitsin niistä 7 mielenkiintoisinta. Mielipiteeni loin ensimmäisten sekuntien aikana päädyttyäni yrityksen verkkosivuille, aivan kuten suurin osa ihmisistä. Mielikuva yrityksestä muodostuu keskimäärin 5 sekunnissa ihmisen saavuttua yrityksen verkkosivuille.
Mielenkiintoisen etsinnästä teki, oikean sisustussuunnitelman tarpeen ohella se, että näin, minkälaisia verkkosivuja tämän alan yrityksillä on, ja kuinka nopeasti saan heihin yhteyttä. Tulos oli hieman hämmentävä. Sain vain neljästä yrityksestä vastauksen 1-2 päivän sisällä yhteydenottopyynnön jättämisestä. Yhdestä paikasta otettiin yhteyttä pelkästään sähköpostilla, kahdesta soitettiin meilin lisäksi mutta 3 paikasta ei ole kuulunut yhtikäs mitään. Siis todellakin kolmesta seitsemästä yrityksestä ei vastattu ollenkaan viestiini.
Yhteydenottopyyntöihin kannattaa vastata pikimmiten, sillä potentiaalinen asiakas ei odottele päiväkausia.
Vastaa asiakkaan yhteydenottopyyntöihin mahdollisimman pian
On yleistä, että asiakkaiden yhteydenottoviestit häviävät sähköpostitulvaan tai päätyvät roskapostikansioon. Tämän johdosta yritys saattaa menettää monia asiakkaita. Pistin merkille, että joillakin löytämilläni sivulla ei ollut lainkaan yhteydenottolomaketta etusivulla, vaikka sen avulla voisi saada enemmän myyntiliidejä ja sitä kautta hankkia uusia asiakkaita. Vastaamalla yhteydenottoihin ja keräämällä myyntiliidejä on mahdollista kasvattaa myyntiä. Yhteydenottoviestien häviämisen voi estää sillä, että perustaa verkkosivuilta tulevia yhteydenottoja varten oman sähköpostiosoitteen, joka luetaan läpi päivittäin. Näin et menetä potentiaalisia asiakkaitasi.
Yhteydenottolomake helpottaa myös asiakkaan työtä. Itse jouduin tekemään homman vaikeamman kautta. Ensin jouduin tovin etsimään yhteystietoja yrityksen nettisivuilta, lähetin erikseen sähköpostitse asiani ja kopioin yrityksen verkkosivun itselleni muistiin. Jos sivuilla olisi ollut valmis yhteydenottolomake, homma olisi hoitunut huomattavasti mukavammin ja sujuvammin, ja sitä nykypäivän kuluttajat todella haluavat.
Kun potentiaalinen asiakas saapuu verkkosivuille, hänellä on usein jokin tarve, johon hän etsii ratkaisua. Mitä nopeammin hän ratkaisun saa, sitä tyytyväisempi hän on. Miten tätä ratkaisua sitten tarjotaan? Parhaiten yrityksen verkkosivut vastaavat asiakkaan kysymyksiin, kun heti etusivun yläosasta käy ilmi, minkä alan yritys on kyseessä ja kuinka siihen saadaan yhteys. Sijoittamalla yhteydenottolomakkeen verkkosivuillesi heti näkyvään paikkaan, asiakas ottaa huomattavasti todennäköisemmin yhteyttä, kuin jos yhteystiedot olisi piilotettu linkin taakse navigaatioon. Yhteydenottolpamkkeita kannattaa sijoittaa useille eri sivuille, ei pelkästään yhteydenottosivulle.
Helppo keino hankkia myyntiliidejä
Pelkästään näillä pienillä muutoksilla on mahdollista kasvattaa verkosta saatavien myyntiliiden määrää, eli saada lisää yhteydenottoja asiakkailta. Sijoittamalla yhteydenottolomakkeen etusivun yläreunaan, voit mahdollisesti lisätä myyntiliidien määrää. Tärkeintä on kuitenkin se, että todella vastaat asiakkaan lähettämiin viesteihin. Muista tarkistaa myös roskapostilaatikko siltä varalta, että yhteydenottopyyntö on päätynyt sinne!
Kaipaako yrityksesi nettisivut päivitystä? Haluatko Sinä saada enemmän yhteydenottoja asiakkailta?
Ota yhteyttä meihin niin laitamme verkkosivusi kuntoon!
Onko sinulla kokemusta hyvistä keinoista hankkia myyntiliidejä verkossa?