– lue 6 vinkkiä, joiden avulla saat täyden hyödyn irti markkinoinnistasi!
Yleisen uskomuksen mukaan digitaalinen markkinointi ei vaadi paljoa muuta kuin pikkaisen hakukoneoptimointia, aika ajoin toteutettavan sähköpostikampanjan sekä animaatioita vilisevän kotisivun brändille. Todellisuus on kuitenkin paljon monimutkaisempaa. Vahva digitaalisen markkinoinnin strategia ei keskity ainoastaan kävijöiden houkuttelemiseen kotisivuille (jota useimmat ihmiset ajattelevat markkinoinnin ja mainonnan olevan), vaan panostaa eritoten mieleenpainuvien kokemusten luomiseen potentiaalisille asiakkaille (jota ihmiset harvemmin mieltävät markkinoinniksi) sekä tulevaisuuden visiointiin menneiden kertaamisen sijaan (jota ainoastaan harvat ja valitut markkinoijat harrastavat).
Kuinka yrityksesi sitten varmistaa digitaalisten markkinointitoimenpiteidensä täydellisen onnistumisen? Entä millä tavalla tunnistetaan oman strategian aukot ja löydetään ne virheet, jotka tekevät markkinoinnista epäoptimaalista? Avinash Kaushik on yksi digitaalisen markkinoinnin ja web-analytiikan merkittävimmistä asiantuntijoista ja antaa omat vastauksensa aiheeseen suositussa Occam’s Razor -blogissaan. Kirjoituksessaan Kaushik esittää kuusi digitaalista markkinointia koskevaa tärkeää kysymystä ja optimaaliset vastaukset niille. Ohessa tiivistelmäni hänen näkemyksistään.
1. Omistaako yrityksesi digitaalisen ympäristön näkyvyytensä, vai esiintyykö brändisi “vuokralla”?
Vuokraat yleisösi, kun yrityksesi on esillä esimerkiksi julkisissa sosiaalisen median verkostoissa. Sivusi kyllä keräävät faneja ja tykkäämisiä, mutta todellisuudessa kaikki on kuitenkin palvelualustan omistajan hallinnassa. Sosiaaliset mediat kuten Facebook ja Google+ päättävät ketkä näkevät viestittämäsi sisällön, sanelevat käyttöalustan säännöt, rajoitukset ja mahdollisuudet sekä omistavat käytännössä kaiken yrityksesi sosiaalista verkostoa koskevan datan. Yrityksesi siis yksinkertaisesti vuokraa näkyvyytensä näissä medioissa. Yksikään nykyaikainen yritys ei voi jättää suosittuja sosiaalisia medioita markkinointistrategiansa ulkopuolelle, mutta turvaaminen ainoastaan vuokrattuun ympäristöön on epäoptimaalinen ja lyhytnäköinen päätös.
Vuokrallaolon lisäksi yrityksesi tarvitsee itse omistamansa näkyvyyden digitaalisessa mediassa. Yleisimmin tämä tarkoittaa brändätyllä domainnimellä varustettuja nettisivuja, joiden sisällöntuotanto, kävijädata ja tekniset ratkaisut ovat yksinoikeudella yrityksesi hallinnassa. Näin vastaat itse omasta kohtalostasi, luot tavoittamillesi liideille juuri haluamasilaisen markkinointiympäristön sekä pystyt hyödyntämään kaiken mahdollisen inbound-markkinoinnilla keräämäsi datan
Esiintyykö siis juuri sinun yrityksesi digitaalisessa mediassa omalla vai vuokratulla näkyvyydellä? Optimaalisin vaihtoehto on toteuttaa kummatkin, mutta jos sinun on pakko valita, valitse itse omistamasi näkyvyys.
2. Haiseeko “vuokrattu” näkyvyytesi omakehulle vai tarjoatko yleisöllesi aidosti arvokasta sisältöä?
Valitettavasti suurin osa isoistakin yrityksistä keskittyy sosiaalisissa medioissa itsensä kehumiseen ja tuotteidensa tyrkyttämiseen, vaikka optimaalisesti onnistuakseen digitaalisen markkinoinnin kulmakivenä tulisikin aina olla mieleenpainuvien asiakaskohtaamisten luominen tarjoamalla potentiaalisille asiakkaille vain heitä oikeasti kiinnostavaa ja heille aidosti hyödyllistä sisältöä, jota he ovat valmiit jakamaan eteenpäin omissa sosiaalisissa verkostoissaan. Pyri siis aina julkaisemaan ainoastaan sellaista sisältöä, jota olisit itsekin halukas vastaanottamaan vaikka useamman kerran päivässä, päivästä toiseen.
Konversioaste on luonnollisesti yksi tärkeimmistä onnistumisen mittareista sosiaalisten medioiden näkyvyyttä optimoidessa. Keskity siis myös vuokratun digitaalisen näkyvyyden kohdalla aina käännyttämään tavoittamasi liidit maksaviksi asiakkaiksi ja sitouttamaan sivujesi kävijät uskollisesti brändiisi.
3. Käytätkö omistamassasi näkyvyydessä yhtä vai useampaa konversiotyökalua liidien generointiin?
Yleisin omistetun digitaalisen näkyvyyden muoto ovat yrityksen omat kotisivut, mutta sitä ovat myös erilliset kampanjasivut, mobiilisivustot ja -sovellukset, yritysblogit jne. Omistetussa ympäristössä voit Facebookin ja Google+:n kaltaisista sosiaalisista medioista poiketen käyttää mitä erilaisempia asiakkaita kiinnostavia työkaluja, kuten tuotesuositteluja, ladattavia dokumentteja ja ohjelmia, täytettäviä lomakkeita, tilattavia uutiskirjeitä, sovelluksia, pelejä, videoita, foorumeita, tukipalveluita jne. jne.
Jos sivuillasi on vain yksi konversiotyökalu liidien generoimiseksi, et ota internetistä kovinkaan suurta hyötyä irti. Yksi digitaalisen markkinoinnin suurimmista eduista on, että netti tarjoaa esim. TV:stä, radiosta ja jopa fyysisestä liiketilasta poiketen erittäin kustannustehokkaan mahdollisuuden käyttää useita työkaluja rinnakkain täyttämään mitä moninaisemmat asiakkaiden odotukset. Kuinka vahva on juuri sinun yrityksesi strategia tässä kohtaa? Tyydytkö vain yhteen “Tilaa tästä” -toimintoon, vai maksimoitko näkyvyytesi hyödyn tarjoamalla monipuolisen valikoiman työkaluja liidien generoimiseksi?
4. Hyödyntääkö hakukonemarkkinointisi kaikki juuri yrityksellesi potentiaaliset hakutermit?
Hakukonemarkkinointi on laskettavissa oleva matemaattinen peli. Tiedät tarkalleen mitä hakusanoja ihmiset käyttävät, mistä he tietoa hakevat ja usein myös kuka mitäkin tietoa hakee. Yrityksesi tulee siis yksinkertaisesti olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Hakumahdollisuudet voidaan karkeasti jakaa kolmeen eri kategoriaan: brändihaku (haku tuotemerkillä), välitön haku (haku tuotteen tai palvelun nimellä) ja läheinen haku (haku tuotteeseen tai palveluun viittaavalla termillä).
Brändihaku tavoittaa vakuuttuneet ihmiset, jotka ovat tehneet ostopäätöksensä jo miltei valmiiksi ja tuntevat yrityksesi tuotemerkin ennalta. Brändihaun kohdalla yrityksesi tulisi ehdottomasti olla hakutulosten kärkisijoilla kaikissa mahdollisissa hakukoneissa, sillä jos sivujasi ei löydetä omalla tuotemerkilläsi etsittäessä, saattavat kilpailijat haistaa tilanteen ja houkutella yritystäsi hakeneet asiakkaat omille sivuilleen.
Välitön haku markkinoimasi tuotteen tai palvelun nimellä tavoittaa ne ihmiset, jotka eivät vielä ole tehneet päätöstään eri tuotemerkkien välillä. Omaa panostustaan miettiessä kannattaa analysoida mahdollisia hakusanoja tarkkaan ja keskittyä määrätietoisesti sellaiseen liiketoimintaasi tukevaan hakusanajoukkoon, joka palvelee kaikkein parhaiten tavoitteitasi ja tarjoaa parhaat mahdollisuudet liikevaihtosi kasvattamiselle.
Läheinen haku markkinoimaasi tuotteeseen tai palveluun läheisesti viittaavalla hakutermillä tavoittaa alastasi kiinnostuneita ihmisiä, joista osa taatusti on potentiaalisia asiakkaitasi. Asiantunteva hakusanojen analysointi paljastaa yrityksellesi sopivimmat hakutermit ja kuinka paljon näiden valikoitujen avainsanojen markkinointiin kannattaa panostaa.
Monikaan yritys ei ota läheskään kaikkea hyötyä irti hakukonemarkkinoinnista ja panosta tarpeeksi kaikkiin kolmeen hakukategoriaan. Jos kuitenkin haluat optimoida digitaalisen markkinointisi täydelliseksi, tulee sinun suunnitella seikkaperäiset strategiat jokaisen kategorian hakukonemarkkinoinnin osalta.
5. Onko internetmainontasi tarpeeksi mielikuvituksellista luodakseen uutta kysyntää?
Onnistuneen internetmainonnan lähtökohtana on tunnistaa potentiaalisten asiakkaiden tuotteitasi / palveluitasi kohtaan osoittama kiinnostus erilaisissa digitaalisissa medioissa ja sen jälkeen tarjota heille niin relevantti ja vähiten tungetteleva näyttömainos kuin suinkin mahdollista. Voittaaksesi digitaalisen markkinoinnin kilpajuoksun, tulee yrityksesi luoda vahva ja mitattavissa oleva strategia niin Google AdWords, Youtube TrueView, Facebook kuin bannerimainonnankin suhteen
6. Miltä vuodelta mobiilimarkkinointisi strategiat ovat?
Jos yritykselläsi on tarjota perinteisten nettisivujen ohella mobiiliystävällinen versio samoista sivuista, onneksi olkoon, olet valmis vuoteen 2009! Jos taas hyödynnät mobiilihakujen räjähdysmäisesti kasvaneita mahdollisuuksia lyödä rahoiksi erilaisilla hakukoneiden tarjoamilla mainosmuodoilla ja laajennuksilla, onneksi olkoon, mobiilistrategiasi on valmis vuoteen 2012! Mikäli puolestaan tosissaan hyödynnät mobiilialustoille saatavilla olevat markkinointityökalut, onneksi olkoon, olet valmis vuoteen 2015!
Internet on siirtymässä kovaa vauhtia kokonaisuudessaan mobiiliksi ja yhä useampi ihminen käyttää nettiä jo nyt lähes yksinomaan erilaisten mobiililaitteiden välityksellä. Täydelliseksi optimoidun digitaalisen markkinoinnin tulee siis jo tänä päivänä panostaa vahvasti myös mobiilistrategiaan.
Saleslion auttaa yritystäsi paikkaamaan digitaalisen strategian aukot
Jos kävit itse läpi kaikki kuusi kysymystä, pitäisi sinulla nyt olla kristallinkirkas käsitys digitaalisen markkinointistrategiasi aukoista sekä niistä toimista, joilla kyseiset aukot saadaan paikattua. Millä näistä kuudesta alueesta juuri sinun yrityksesi on heikoimmillaan? Onko jokin osa-alue osoittautunut selkeästi ylivoimaiseksi selvittää?
Saleslion on digitaalisen maailman ketterä edelläkävijä ja internet-markkinoinnin kokonaisvaltainen asiantuntija. Ole meihin yhteydessä, niin paikataan strategiasi aukot kustannustehokkaasti yhdessä ja optimoidaan digitaalinen markkinointinne täydelliseksi!