Sisällön merkitys verkkosivujen kantavana voimana korostuu jatkuvasti Googlen päivittäessä hakukonettaan entistä enemmän hakutuloslistaajasta parhaiden vastausten tarjoajaksi.
Hiljattain englantilaisessa Telegraph-lehdessä julkaistun artikkelin mukaan Googlen hakukone pyrkii tulevaisuudessa tarjoamaan hakijalle vain yhden, kaikkien parhaimman vastauksen satojen sinisten linkkien sijaan.
Hakualgoritmin muutos perustuu niin sanottuun semanttiseen hakuteknologiaan, jossa hakukone ymmärtää entistä paremmin käyttäjäänsä ja tämän tarpeita. Googlen hakukone haluaa jatkossa keskustella ja jopa intuitiivisesti ymmärtää käyttäjäänsä, sen sijaan että se vain kuuntelisi käskyjä.
Mitä uusi semanttinen web sitten vaatii yrityksen verkkosivuilta? Verkkosivut on rakennettava tai uudistettava jatkossa entistä paremmin vastaamaan hakijoiden oletettuihin kysymyksiin pelkkien tuote-esittelyiden sijaan. Semanttinen web vaatii verkkosivuilta tuotekeskeisyyden sijaan aitoa ratkaisukeskeisyyttä.
Vaikka hakukoneen algoritmien muutos on aina varsin monimutkainen prosessi, on niiden vaikutukset verkkosivuihin helppo tiivistää yksinkertaiseksi ohjeeksi: verkkosivuja on viimein alettava rakentamaan käyttäjien näkökulmasta ja tarpeista käsin, ei yksin yrityksen omasta vinkkelistä.
Kun Google tarjoaa tulevaisuudessa hakutuloksiksi vain parhaita vastauksia, menestyvät kilpailussa kävijöistä verkkosivustot, jotka
- on rakennettu jo lähtökohtaisesti vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden esittämiin kysymyksiin
- palvelevat ostoprosessin eri vaiheissa olevia erilaisia käyttäjiä
- perustuvat selkeään ja kokonaisvaltaiseen sisältövetoiseen internetmarkkinointistrategiaan
Millaisia ovat tulevaisuuden menestyssivustot? Miten verkkosivut voidaan rakentaa jo lähtökohtaisesti palvelemaan potentiaalisia asiakkaitasi paremmin? Soita ja kysy meiltä!