Markkinointi vinkit

Sähköinen markkinointi sähköistää asiakashankintasi

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

SÄHKÖINEN MARKKINOINTI SÄHKÖISTÄÄ ASIAKASHANKINTASI

Sähköinen markkinointi avaa markkinointipäättäjille uusia mahdollisuuksia kanssakäyntiin potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Siinä missä perinteinen markkinointi on yksisuuntaista ja puhuttelevaa, on sähköinen markkinointi parhaimmillaan rehellistä dialogia ostajan ja myyjän välillä. Aikana, jolloin yhä useampi kääntää katseen muualle televisiomainosten ajaksi, tarjoaa sähköinen markkinointi kustannustehokkaan tavan viestiä tuotteesta tai palvelusta juuri niille kuluttajille, jotka aivan aidosti ovat niistä kiinnostuneet. Sähköinen markkinointi tarjoaa monentyyppisiä työkaluja toteuttajalleen. Esittelemme seuraavaksi kolmen kohdan pikaoppaan siihen, kuinka voit kääntää internet markkinointisi kuluerästä kassavirraksi.’

TAVOITTEELLINEN HAKUKONEMARKKINOIJA KILPAILEE VAIN KÄRKISIJOITUKSISTA

Kuluttajat etsivät aina perusteita ostopäätöksilleen, perustuivat ostoaikeet sitten tunteeseen tai kylmään järkeen. Yhä useampi etsii tietoa ja kokemuksia ostopäätöksensä tueksi ensisijaisesti internetin hakukoneista. Sähköinen markkinointi myynnin edistäjänä nojaa juuri tähän tosiasiaan. Tutkimukset osoittavat selvästi, että tuotettasi tai palveluasi tietyillä hakusanoilla haettaessa hakijat keskittyvät käytännössä kolmeen ensimmäiseen hakutulokseen edes vilkaisematta muihin. Tästä syystä on tärkeää, että oma verkkosivusi sijoittuu tarkasti määritellyillä hakusanoilla hakutulosten kärkikolmikkoon.
Vinkki: Kokeile, kuinka oma verkkosivusi sijoittuu tuotettasi tai palveluasi kuvaavilla hakusanoilla. Hakukoneoptimoinnilla (SEO) voidaan pienilläkin muutoksilla nostaa yrityksesi esiin massan joukosta.

ANNA ETSIVÄN LÖYTÄÄ JOTAIN AINUTLAATUISTA

Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka avulla voidaan verkkosivusi nostaa hakutulosten kärkeen ja tehdä toiminnastasi näkyvämpää. Sähköinen markkinointi saa sivujesi käyntimäärät kasvamaan ja käynnit kääntymään kaupoiksi. Harmillisesti tämä tavoite ei toteudu aivan itsestään. Sähköinen markkinointi on parhaimmillaan kanssakäyntiä potentiaalisten asiakkaidesi kanssa. He odottavat sinun oman alasi asiantuntijana tarjoavan vastauksia kysymyksiin ja vakuuttavan heidät mahdollisen ostopäätöksensä järkevyydestä. Sähköinen markkinointi ei ole pelkkiä mainospuheita ja kielikuvia, saatat tehdä niihin sortuessasi hallaa hyvälle alullesi.
Vinkki: Tarjoa kävijöillesi tietoa, taitoja, ajatuksia, elämyksiä. Sähköinen markkinointi tarjoaa parhaimmillaan ajattelemisen aihetta. Optimoi sisältösi kävijöitäsi kiinnostavaksi. Aktivoi heitä esittämään kysymyksiä ja mahdollisuuksien mukaan kokeilemaan tuotettasi. Pyri siihen, ettei yksikään poistuisi verkkopalvelustasi jättämättä edes käyntikorttiaan.

EROON IKKUNAOSTAJISTA – ALOITA REHELLINEN DIALOGI

Perinteisessä brändimarkkinoinnissa valtava lakana ydinkeskustan tavaratalon kyljessä saattaa olla oikein toteutettuna ihan hyvä ratkaisu. Saavutat maksimaalista peittoa mutta toisaalta olet monelle ohikulkijalle olemassa vain vilkaisun ajan. Sähköinen markkinointi tähtää taas siihen, että juuri sinusta kiinnostuneet ihmiset aktivoituisivat kanssasi keskusteluun mahdollisen yhteistyön aloittamisesta, oli kyseessä sitten pidempiaikainen palvelu tai kertaluontoinen kokeilu. Sähköinen markkinointi pyrkii kääntämään verkkosivujesi kävijöitä kontakteiksi, kustannustehokkaasti. Oleellista ei ole se, kuinka monta ikkunaostajaa verkkosivuillesi viikossa sait. Sähköinen markkinointi mittaa sitä, kuinka moni heistä jätti sinulle yhteystietonsa syvempää keskustelua silmälläpitäen.
Vinkki: Älä haali verkkosivuillesi kävijöitä, jotka eivät sinne oikeastaan edes kuulu. Optimoi sivustosi hakukonesijoitukset ja sisältö sellaiseksi, että mahdollisimman moni käynti voisi konvertoitua kontaktiksi, ja sitä myöten kaupaksi.

Tiedätkö kuinka sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.