Sosiaalinen media

Sosiaalinen media markkinoinnissa – blogi puhuttelee asiakastasi asiakkaan kielellä

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

 
BloBlogit pohdituttavat edelleen markkinointipäättäjiägien eli vanhakantaisemmalta nimeltään verkkopäiväkirjojen rynnistystä osaksi suomalaista yritysviestintää on ennustettu ja odotettu kuin kuuta nousevaa, ainakin alan asiantuntijoiden ja mielipideautomaattien taholla. Kuten monessa muussakin markkinointia ja markkinointiviestintää koskevissa asiossa, me suomalaiset tuppaamme tarkastelemaan ensin, mitä länsinaapurissamme tehdään, jotka taas vuorostaan ovat monen mielestä tarkastelleet edelleen rapakon taaksen Yhdysvaltoihin jo aikapäivää sitten.
Blogeista ja niiden tarpeellisuudesta osana yrityksien viestintää ollaan luonnollisesti montaa mieltä. Se, mikä on toisille päivänselvää ja välttämätöntä, on toisille tuskaa ja tarpeetonta. Jälkimmäisen ryhmän kohdalla syy saattaa piillä riittämättömissä resursseissa, tai toisaalta tavoitteiden puutteessa. Blogin pitäminen kysyy aikaa ja vaivaa, että se täyttäisi tarkoituksensa. Ilman selkeästi viestintäsuunnitelmassa määriteltyä tavoitetta ja tarkoitusta blogi on käytännössä kelvoton.
 
Blogeja, blogaamista ja kaikkea siltä väliltä käsitteleviä blogeja on internetmarkkinoinnin maailma väärällään. Siksi en edes yritä antaa tässä kaikenkattavaa analyysia niiden tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta. Itse uskon ensiksimainittuun. Jo siitäkin syystä, koska tiedän, mikä merkitys niillä on yrityksen hakukoneoptimoinnin kannalta – muun muassa. Hyvä, säännöllisesti päivittyvä blogi saa sanasi leviämään ja sitä myötä linkkisuosiosi kasvamaan. Mutta on hyvällä blogilla muutakin arvoa kuin vain toimia yrityksesi verkkosivun sisäänheittäjänä. Mitäpä jos

  • Eläinlääkäriasemasi olisi samalla eKlinikka internetissä? Asiantuntijasi voisivat antaa lemmikin hoitoa koskevia ohjeita ja suosituksia verkossa ja rakentaa näin asemaa alan ehdottomana asiantuntijana. Mahdollistamalla kommentoinnin asema voisi tarjota kanavan usein kysytyille kysymyksille ja näin purkaa paineta puhelimesta.
  • Voisiko ravintoloitsijakin olla ruokablogaaja? Kaikki rakastavat ilmaisia vinkkejä. Valitettavan moni kuvittelee edelleen, että ilmaiseksi annettu on itseltä pois. Suosituimmat muoti-ja ruokablogit keräävät kymmeniätuhansia lukijoita jokä päivä. Mieti, kuinka paljon olisit valmis maksamaan samoista palstamilleistä valtakunnallisessa päälehdessämme.
  • Asiantuntijayrityksen blogi puhuttelisi potentiaalisia asiakkaitaan heidän kielellään? Sosiaalinen media on muuttanut tapaa, jolla ihmiset suhtautuvat maksettuun mainontaan. Ei sitä täysin kritiikittä sulatettu sitä ennenkään. Nosta blogissasi esiin ajatuksia ja ideoita, joita yrityksesi haluaisi viedä eteenpäin sen sijaan, että yrittäisit toitottaa omaa erinomaisuuttasi kuuroille korville. Anna samalla tavalla ajattelevien tulla luoksesi.

No. Kannattaa ainakin pohtia. Aivan ensiksi kannattaa miettiä niitä tavoitteita. Blogimarkkinointi on integroitava lujasti muuhun markkinointiviestintään, se ei saa olla vapaampana formaattina kuitenkaan vastuuton. Mieti, mitä haluat ja vasta sitten, miten sen haluaisit sanoa.

Paras aika julkaista sosiaalisessa mediassa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.