Sosiaalinen media

Sosiaalinen media tuo kasvavia kävijämääriä – hakukoneet taas ne sitoutuneimmat

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

 
Törmäsin pari päivää sitten  aamukahvini ääressä Adweekin sähköistä versiota plärätessäni mielenkiintoiseen tutkimustulokseen. Yhdysvaltalainen, lukijoita sitouttaviin  julkaisuratkaisuihin erikoistunut  yritys Outbrain oli hiljattain selvittänyt massiivisessa, yli 100 miljoonaa verkkosivulatausta sataan arvostettuun verkkojulkaisuun kohdistuvassa tutkimuksessaan sitä, miten hakijat oikein informaatioon käsiksi pääsevät. Tulosten mukaan suurin osa eli 2/3 lukijoista päätyy näihin laatujulkaisuihin suorilla hauilla eli esimerkiksi kirjanmerkkiensä kautta. Hakukoneoptimointimielessä mielenkiintoisempaa oli kuitenkin se, mistä loput 33 % sivuille tupsahtavat. Hakukoneoptimointi auttaa ohjaamaan asiakkaat sivuillesi Heistä suurin osa eli 41 % nimittäin päätyy verkkosivuille hakukoneiden kautta. Toiseksi suurin ryhmä päätyy sinne verkon asiakohtaisten sisältösivujen ja loput 11 % sosiaalisen median kautta. Tutkimuksessa todetaan lisäksi odotetusti, että sosiaalisen median kautta tulevat kävijämäärät tulevat jatkossa kasvamaan entisestään. Tässäkään ei ole sinänänsä vielä mitään ihmeellistä. Todellinen pihvi oli kuitenkin tutkimuksessa huomattu seikka, että tämä sosiaalisen median kautta tuleva kävijävirta on kuitenkin lopulta sitä kaikken laiskinta porukkaa, mitä tulee sivuilla vietettyyn aikaan. He poistuvat sivuilta huomatavasti nopeammin kuin hakukoneiden ja sisältösivujen kautta tullut ryhmä. Selitys ilmiöön on perin yksinkertainen. Sosiaalisen median kautta sivuille tullaan kavereiden suositusten kautta. Tässä ryhmässä on mukana runsaasti ihmisiä, joille aihe itsessään ei välttämättä ole mitenkään tärkeä, kunhan nyt mielenkiinnosta sivua vilkaistaan, kun kaverikin kerran tykkäsi. Hakukoneiden kautta taas tietoa haetaan tosimielessä, usein ostoaikeissa. Juuri tästä syystä verkkosivujen hakukoneoptimointi on tärkeää kaikille niille yrityksille, jotka haluavat tehdä liiketoimintaa verkossa tosissaan. He eivät halua menettää yhtäkään potentiaalista asiakaskontaktia naapurille.
Hakukoneoptimointi auttaa tavoittamaan hakijoista ostovoimaisimmat
Mitä muuta tästä tuloksesta voisi oppia? Ainakin sen, että suuresta hypestä huolimatta sosiaalinen media ei välttämättä tuo sivuillesi sitä ihan ostovoimaisinta porukkaa. Heitäkin varmasti mukaan mahtuu, mutta joukossa on tutkimuksen mukaan runsaasti myös renkaanpotkijoita. Koska suurin osa epäsuorista sivulatauksista tulee edelleen hakukoneiden kautta, on verkkosivujen hakukoneoptimointi mielestäni nostettava sosiaalisen median edelle verkon kuninkuudesta taistellessa. Siis hetkinen. Tarkoitanko nyt, että sillä sosiaalisella medialla ei sitten olekaan niin suurta merkitystä hakukoneoptimoinnin kannalta, kuin olen väittänyt. No en. Hyvä ja laadukas sisältö jaetaan verkossa alta aikayksikön. Parempien hakutulosten kannalta verkkosivuilla osoittavien ulkopuolisten linkkien määrä on erittäin keskeinen. Niitähän saadaan juuri sieltä sosiaalisesta mediasta. Sosiaalinen media on siten tärkeä osa onnistunutta hakukoneoptimointia. Mutta se ei saa syrjäyttää sitä. Kuten tutkimuksessa todetaan, se ostovoimaisin eli tässä tapauksessa ostoprosessissaan pisimmällä oleva hakijaosuus tulee verkkosivuillesi edelleen hakukoneiden kautta. Muista huomioida hakukoneoptimoinnissasi kaikilta suunnilta tulevat.

  • Hakukoneiden kautta astuvat sisään sinusta jo kiinnostuneet kävijät. Ole näkyvillä silloin, kun he sinun perääsi hakukoneessa huutavat.
  • Kun he ovat sivuillesi sisään astuneet, tee heidän olonsa siellä mahdollisimman mukavaksi.
  • Luo sisältöä, joka saa sanasi leviämään. Näin autat verkkosivuasi nousemaan myös niiden hakijoiden silmiin, jotka eivät välttämättä Facebookissa tai Twitterissä aikaansa vietä.


Nosta Facebook-sivujesi näkyvyys uudelle tasolle

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.