Googlen uuden tutkimuksen mukaan 70% ihmisistä, jotka hakevat tietoa palveluista tai tuotteista mobiililaitteilla soittavat suoraan yritykseen haun tuloksien perusteella, mikäli hakukonemainos sisältää Click to Call -puhelunapin.
Internet- ja Google-mainonta jatkaa nopeaa kasvuaan, sillä ihmiset shoppailevat verkossa eri laitteilla ilman, että puhuvat yhdenkään henkilön kanssa. Perinteisillä puheluille on silti edelleen vahva rooli kuluttajien ostoprosessissa. Tutkimus osoittaa, että jopa 70% ihmisistä päätyvät soittamaan suoraan yritykseen mobiilisurffailun lomassa, mikäli hakutuloksen yhteydessä on nappi, jota klikkaamalla voi soittaa yritykseen (click to call). Itse asiassa Google-mainokset saavat aikaan yli 40 miljoonaa puhelua joka kuukausi. On tärkeää, että yrityksissä ymmärretään kuinka, milloin ja miksi kuluttajat käyttävät click to call –ominaisuutta.
Tutkimuksessa oli mukana 3000 mobiilikäyttäjää, jotka olivat lähi aikoina tehneet ostoksia eri alojen yrityksiltä. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää click to call- eli puhelunapin roolia ostoprosessissa. Tutkimuksesta selvisi, että puhelut eivät ole ainoastaan tärkeä kanava etsiä tietoa tai tehdä kauppaa, vaan puhelinnumeron näkyvyydellä oli myös vahva vaikutus brändistä syntyvään mielikuvaan.
Puhelunappi, click to call, on tärkeä kaikille asiakkaille alasta riippumatta
Tutkimuksesta kävi ilmi, että puhelunappi osoittautui toimivaksi alasta riippumatta. Click to Call –ominaisuutta pidettiin tärkeänä niin tiedon haussa kuin kaupan loppuun viemisessäkin. Tutkimuksessa vertailussa mukana oli seitsemän eri alaa: matkailu-, ravintola-, auto-, finanssi- ja teknologia-alat sekä paikalliset palvelut ja vähittäiskauppa. Mikäli siis haluat palvella asiakkaitasi hyvin, varmista, että yrityksesi hakukonemainoksesta löytyy puhelunappi oli alasi mikä tahansa.
Kuluttajat luottavat puheluihin etenkin tiedonhaussa ja ostopäätösten tekemisessä
Tutkimuksessa ostoprosessi jaettiin osiin, inspiraatio, tiedonhaku, ostotapahtuma, ja ostokokemus, jotta voitaisiin selvittää, missä prosessin vaiheessa kuluttajat soittavat yrityksiin eniten. Tulos osoittaa, että puheluita tehtiin eniten siinä vaiheessa, kun ihmiset halusivat lisää tietoa tuotteista sekä itse ostotapahtuman yhteydessä. Lisätietoja puhelimitse hakivat 52% ja 61% tekivät ostoksen soittamalla yritykseen suoraan mobiililla tehdyn Google-haun yhteydessä, kun haku sisälsi click to call-napin. Tämä siis osoittaa, että yrityksiin otetaan suoraan yhteyttä puhelimella kun asiakas on valmis ostamaan tuotteen tai hän on hyvin lähellä ostopäätöstä mutta haluaa vielä viimeisen varmistuksen juttelemalla myyjän kanssa.
Puhelut, jotka saavat alkunsa hakutulossivuilta ovat yrityksille arvokkaita
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa puheluista, jotka saavat alkunsa Click to Call-toiminnosta eivät ole pikaisia kyselyitä, vaan todellisia ostopuheluita, joissa asiakas on oikeasti kiinnostunut tuotteesta ja haluaa tietää lisää sekä tehdä kaupat. Keskimääräinen puhelun kesto oli 6 minuuttia.
Click to call-napin lisääminen hakukonemainokseen lisää mainoksen tehokkuutta, sillä se sekä lisää ihmisten luottamusta yritykseen ja tekee itse mainoksesta fyysisesti suuremman ja näkyvämmän. Google kertoo, että Google-mainostajat saavat keskimäärin 8% paremmat klikkaustulokset puhelunapin lisäämisen jälkeen.
Haluatko asiantuntevaa apua Google-mainontasi suunnitteluun ja toteuttamiseen?
Ota yhteys asiakaspalveluumme!