Sosiaalinen media

Tomitusjohtaja, tiedätkö kuinka sinun tulisi toimia SoMe:ssa?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Tiedätkö, mitä tulisi julkaista missäkin sosiaalisen median kanavassa?

Monelle alati kasvava ja leviävä sosiaalisen median kanavien kirjo voi tuottaa päänvaivaa ja ihmetystä. Missä minun tulisi olla ja mitä missäkin kanavassa tehdään? Tästä blogista saat katsauksen muutamaan eri kanavaan ja vinkit siellä toimimiseen.

Aamiasseminaaria, maratontuloksia vai lasten kuva? Näin SoMe-kanavat jakautuvat!

Eri sosiaalisen median kanavilla on eri rooleja. Toiset ovat puhtaasti omaan henkilökohtaiseen elämään liittyviä ja toiset uraan ja työhön suuntautuneita. Selkeimmillään jako menee niin, että LinkedIn on täysin työhön liittyvän verkostoitumisen ja oman osaamisen markkinointiin sopiva kanava ja Facebook henkilökohtaiseen elämään liittyvä kanava. Twitter puolestaan on jotain tältä väliltä. Alla olevista kuvista näet, miten eri aihepiirien julkaisut jakautuvat eri kanavien välillä.

Sosiaalisen median kanavien jakautuminen eri aihealueisiin

Näin eri aihepiirien julkaisut jakautuvat eri SoMe-kanavien kesken.


 
 

LinkedInissä edustat työminääsi sekä yritystäsi

Linkedin keskittyy uraan ja liiketoimintaan. Julkaise siellä työhön, firman tapahtumiin, rekrytointiin ja alaan liittyviä julkaisuja. Esiinny siellä asiallisesti ja asiantuntevasti. LinkedInissä tavoitteenasi on kasvattaa verkostoa, hankkia uusia yhteistyökumppaneita sekä asiakkaita, ja informoida jo olemassa olevia sidosryhmiä.  Keskity siis liiketoimintaasi tukeviin julkaisuihin. Kiinnostuksen kohteet ja harrastukset voivat vilahtaa välillä julkaisuissasi, mikäli ne jollain tavalla liittyvät uraasi.

linkedin postausten aiheet

LinkedIn on ammatillinen sosiaalinen media.


 
 

Twitter on välimuoto

Twitter on tarkoitettu hyvin pikaiseen ja reaaliaikaiseen viestintään. Twitterissä voit julkaista vapaammin kuin Linkedinissä, mutta muista että kollegat, yhteistyökumppanit ja jopa median edustajat voivat seurata tweettejäsi. Pysy siis asialinjalla! Twitterissä voit kuitenkin julkaista vapaasti kiinnostuksenkohteisiin ja harrastuksiisi liittyviä juttuja ja jopa raottaa perhe-elämääsi hieman.

twitter postausten aiheet

Twitterissä yhdistyy työ ja vapaa-aika.

 

Facebookissa voit keskittyä henkilökohtaiseen elämään

Facebook on näistä kanavista kaikista henkilökohtaisin, ja siellä voit jakaa arkisia asioita, perheeseen liittyviä julkaisuja ja kuvia sekä harrastuksiin ja muuhun vapaa-aikaan liittyvää materiaalia. Muista kuitenkin valita huolellisesti Facebook-kontaktisi, jotta et paljasta liikaa itsestäsi puolitutuille. Facebookissa voit helposti luoda myös ryhmiä kuten tuttavat, läheiset kaverit, perhe jne.

facebook postausten aiheet

Facebookissa julkaisut ovat henkilökohtaisia.


 

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI