Markkinointi vinkit

Top 5 verkkomarkkinoinnin trendiä

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Internet markkinointi, verkkomarkkinointi, digitaalinen markkinointi, sähköinen markkinointi – miksikä sitä haluaakaan kutsua – on nykypäivänä ehdoton MUST jokaiselle menestystä halajavalle yritykselle. Ilman sitä, et tule pärjäämään markkinoilla. Verkkomarkkinointi kehittyy jatkuvasti, joten trendejä kannattaa seurata ahkerasti, jotta pysyy menossa mukana. Listaamme tähän blogipostaukseen 5 tärkeintä tämän vuoden digitaalisen markkinoinnin trendiä, jotka sinun kannattaa ottaa käytäntöön omassa verkkomarkkinoinnissasi.

1.    Sisältömarkkinointi on tärkeämpää kuin koskaan

Yksi tärkeimmistä keinoista luoda uskottavuutta ja herättää luottamusta on määrätietoinen ja jatkuva sisällöntuotanto, jonka tarkoituksena on tuottaa laadukasta ja hyödyllistä sisältöä eri kanavissa. Tyypillisimmin tällä tarkoitetaan asiapitoisia uutisia alan näkymistä ja viihteellistä sisältöä, joiden tarkoitus on herättää yleisön kiinnostus. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on sitouttaa asiakkaita yritykseen ja kehittää lojaali seuraajakunta.
Tärkeimpiä sisältökanavia ovat sosiaalinen media, artikkelit omalla verkkosivuilla, sähköiset uutiskirjeet, case studyt, videot ja artikkelit muilla verkkosivuilla (esimerkkinä verkkomedioiden vierailijablogit).
Käyttämällä yhtä tai useampaa näistä kanavista yritykset pystyvät luomaan positiivista mielikuvaa alastaan. Televisio- ja radiomainosten sijaan kannattaa keskittyä inbound markkinointiin tuottamalla hyödyllistä ja sitouttavaa sisältöä tarkalle kohderyhmälle.

 2.    Sosiaalisen median markkinointi monipuolistuu

Uusia sosiaalisen median kanavia syntyy jatkuvasti, ja tämä trendi jatkaa nousuaan voimakkaasti. Tämä tarjoaa yrityksille valtavan määrän uusia mahdollisuuksia tuottaa ja jakaa sitouttavaa sisältöä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Senpä takia verkkomarkkinoinnissa on yleistymässä sisällön haaroittaminen eri kanaviin maksimaalisen yleisön saavuttamiseksi. Tämä monimuotoisuus on osoittautunut hedelmälliseksi monille yrityksille, koska se tekee brändistä helpommin tunnistettavan. Kun brändin sanoma esiintyy useissa eri kanavissa, sen näkyvyys ja tunnettuus kasvavat.

3.    Mobiiliystävällisestä sisällöstä on tullut välttämättömyys

Koska mobiililaitteiden ja tablettien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti, tulee yritysten tarjota sisältöä, joka toimii näissä laitteissa moitteettomasti. Olitpa sitten luomassa yrityksellesi erillisiä mobiilisivuja tai responsiivisia eri laitteille skaalautuvia nettisivuja, pidä huoli siitä, että tarjoat laadukkaan käyttökokemuksen. Muutoin on helppoa hävitä kilpailijoille, jotka ovat jo ottaneet tämän trendin huomioon. Koska käyttö siirtyy entistä enemmän PC:stä ja kannettavista mobiililaitteille, yritykset, jotka eivät ole kehityksen kelkassa tulevat mitä todennäköisimmin kärsimään.

4.    Mainosten uudelleenohjauksen tehokkuus kasvaa

Tämä on markkinointistrategia, joka kannattaa napata käyttöön pian. Pähkinänkuoressa se toimii siten, että se hyödyntää selaimien keräämiä evästeitä seuratakseen käyttäjän vierailemia verkkosivuja. Kun he lähtevät sivustolta, tuotteet ja palvelut, joita he katselivat seuraavat mainoksina ympäri verkkoa muilla verkkosivuilla.
On aika itsestään selvää, miksi tämä tekniikka on niin tehokas. Vain 2 prosenttia verkkoliikenteestä konvertoi ensimmäisellä vierailulla. Mainosten uudelleenohjaus nostaa konversioprosenttia muistuttamalla käyttäjää tuotteista tai palveluista, joita he aiemmin katselivat. Tämä pitää brändin ja tuotteen käyttäjän mielessä. On olemassa jopa psykologisia tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet, että altistuminen brändin logolle lisää tuttuuden tunnetta, joka puolestaan rakentaa luottamusta, jonka ansiosta käyttäjä todennäköisemmin ostaa tuotteen tai palvelun.
Vaikka tämä ei johtaisi välittömästi ostotapahtumiin, pitkällä aika välillä se maksaa itsensä takaisin. Sen ansiosta, että monet yritykset ovat menestyneet tällä metodilla, siitä tulee todennäköisesti yleisempää vuonna 2015.

5.    Hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media punoutuvat tiukemmin yhteen

Vaikka sosiaalisella medialla ei ole välttämättä yhtä suurta painoarvoa hakukoneoptimointiin kuin linkeillä, ei voida väittää, etteikö sillä olisi roolia orgaanisissa hakutuloksissa nykypäivänä. Googlen ja muiden hakukoneiden tavoitteena on tarjota käyttäjille niin relevanttia ja laadukasta sisältöä kuin mahdollista. On siis järkeenkäypää, että ne mittaavat myös sosiaalisen median jakojen määriä, joita blogikirjoitukset, artikkelit ja sivut saavat.
Mitä useampi ihminen jakaa sisällön, sitä korkeammalle se sijoittuu hakukoneissa. Ei ole sattumaa, että korkeimmalle nousseet sisällöt ovat saavuttaneet eniten sosiaalisen median jakoja.
Lisää markkinointivinkkejä saat ottamalla meihin yhteyttä!

Kuinka tehdä markkinointivideo? Ohjeet aloittelijoille

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.