Maailmalla tapahtuu

Tuoretta tarjolla! Googlen Freshness-päivitys nostaa uunituoretta sisältöä hakutulosten kärkeen

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Googlen 500 vuosittaisen hakualgoritmiinsa tekemän päivityksen läpikäynti ei ole mahdollista, eikä suoraan sanoen edes tarpeellista. Suurin osa algoritmiin tehdyistä päivityksistä koskettaa vain hakukoneoptimoinnin ammattilaisia. Hakutulossijoituksistaan ja verkkoliikenteestä kasvusta tarkkojen yritysten kannattaakin päivitysten päivittelyn sijaan keskittyä tuottamaan asiakkailleen vastuksia heidän oletettuihin ja tunnettuihin kysymyksiin. Tämä on myös Googlen näkemys. Toisinaan algoritmin päivitykset ovat niin merkittäviä, että ne on hyvä ainakin purkaa osiin ja käsitellä kansankielellä. Sellainen on esimerkiksi pari viikkoa sitten julkistettu Freshness-päivitys.  Sen tavoitteena on tuottaa hakijalle tietyn hakusanan tuorein mahdollinen hakutulos – aina tilanteen mukaan.
Freshness-päivityksen idea on yksinkertainen. Maailma ympärillämme tuottaa aineistoa internetiin miljoonien uusien hakutulosten päivävauhtia. Informaation määrän räjähtäessä käsiin on hakurobotin asetuksia ruuvattava siten, että se kykenee haistamaan hakutulosten joukosta tuoreimman tuoksun. Tämä on Googlen mukaan olennaista esimerkiksi urheilutuloksia, politiikkaa tai vaikkapa tv-sarjoja seuraaville.
Ajatellaan vaikkapa toimittajaa, joka haluaa laatia täksi illaksi artikkelin Kreikan kriisistä tavallisen kansan tajuttavaksi. Hän hakee tietoa Googlesta hakusanalla ”Kreikka kriisi mistä on kyse”. Näin itse sen muuten tekisin. Toimittajana haluan, että ensimmäiset 3 hakutulosta ovat uunituoreita, asiasisällöltään vielä höyryävän kuumia. Kaksi kuukautta vanhat edellisen hallituksen selonteot ovat toimittajamme artikkelin kannalta jo eilisen uutisia.  Sama tilanne on tietenkin käsillä urheilutoimittajalla. Se viime viikolla kärsitty tappio on jo käsitelty. Mutta mistä siellä pukuhuoneessa nyt keskustellaan? Se kiinnostaisi. Googlen päivitys pyrkii nostamaan nämä tuoreimmat kuulumiset arkistojen aarteiden yläpuolelle.
 
Rakenna  verkkosivuillesi ensin sisällöllinen selkäranka
Mitä tämä merkitsee verkkoviestijän kannalta? Ainakin sitä, että myös upouudet sivustot voivat sijoittua hakutulosten kärkeen, jos ne onnistuvat tuottamaan sisältöjä päivänpolttaviin aiheisiin liittyen. Tähän asti tilanne on ollut se, että vain vanhaa, pitkään kypsynyttä sisältöä sisältävät verkkosivut pystyvät näistä eturivin paikoista taistelemaan. Yrityksen verkkoviestinnästä vastaavien kannattaa siksi käyttää tilaisuus hyväkseen.
Päivitys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ainoastaan uunituoretta tarjoamalla palkintopaikat jaettaisiin. Hyvänä esimerkkinä Google mainitsee esimerkiksi isoäidin lihapullareseptin. Se on yhtä toimiva ja lopputulos yhtä herkullinen nyt ja 50 vuoden päästä. Tällaisen ns. ikivihreän aineiston tulisikin muodostaa verkkosisältösi selkäranka. Trendeihin tarttumalla ja yrityksesi liiketoimintaan läheisesti liittyviä päivänpolttavia aiheita kommentoimalla voit kuitenkin saavuttaa verkkonäkyvyyttä, mikä ei tähän mennessä olisi ollut mahdollista.
Kuinka voin hyödyntää Googlen päivitystä omassa sisällöntuotannossani?

  • Laadi ensin selkeä sisältöstrategia. Yhtä hyvin voidaan mielestäni puhua viestintäkonseptista. Se vastaa kysymykseen, ketä tällä verkkosivulla palvellaan, miksi heitä palvellaan ja miten.
  • Rakenna verkkosivujesi selkäranka ikivihreän sisällön varaan. Some things never change. Ennen kuin tartut trendeihin, keskity perusasioihin. Korjausopas, reseptipankki, vinkit ja vihjeet – näitä haetaan tänään ja huomenna.
  • Resursoi ja roolita. Ajanpuute on jokaisen yrityksen keskeisin ongelma sisällöntuotannon kannalta. Mieti, kuka olisi yrityksessäsi sopivin henkilö poimimaan verkon uutisvirrasta sellaiset aiheet, joilla on yrityksesi kannalta olennaista merkitystä. Mieti, kuka vastaa yrityksen äänen esiintuonnista tällaisissa tilanteissa.


Google muutti algoritminsä , miten sivusi sisältö vaikuttaa hakutuloksiin

LUE LISÄÄ
Google muutti algoritminsä , miten sivusi sisältö vaikuttaa hakutuloksiin
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI