Markkinointi vinkit

Ulkonäöllä on väliä! Kuinka design vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Designilla on suuri merkitys ihmisten mielikuviin, tuntemuksiin ja tätä kautta myös markkinoinnin tehokkuuteen. Esimerkiksi puhuttelevat värit  ja oikeanlainen muotokieli aktivoivat ihmisiä toimintaan. Oikealla designilla voit saada merkittävän paljon lisää liidejä sähköpostimarkkinoinnista.

Design on kokonaisuus

Ensimmäinen askel onnistuneeseen sähköpostikampanjaan on tietysti houkuttelevan viestin kirjoittaminen. Pelkkä viesti ei kuitenkaan välttämättä riitä. Sähköpostin designin tulee olla sekä ammattitaitoisesti tehty, että yrityksesi imagoon sopiva ja ennen kaikkea kohderyhmää puhutteleva. Värit viestivät. Onkin tärkeää valita sellaiset värit, jotka tukevat tarjouksesi viestiä.  Kun ymmärrät perus elementit, pystyt nostamaan sähköpostimarkkinointisi uudelle tasolle.
Muista, että design on aina kokonaisuus. Jokainen elementti tukee toistaan ja herättää erilaisia tunteita. Pidä mielessä, että jokainen elementti vaikuttaa lopputulokseen ja designin yleisilmeeseen sekä siihen, mitä tuntemuksia se katsojassa herättää.

Sähköpostin designin rakenne

Ensimmäiseksi designissa tulee ottaa huomioon sähköpostin muoto ja koko. Yleisesti voitaisiin sanoa, että sähköpostin leveys saa olla maksimissaan 550-600 pikseliä. Tällä varmistat, että suurin osa vastaanottajista näkee viestisi sellaisena kuin se on tarkoitettu.
Korkeus määrittyy sähköpostin sisällön mukaan. On kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa vastaanottajista silmäilee ensin viestin läpi esikatselualueella (skrollaamatta) ja vasta sitten päättävät lukevatko he viestin loppuun vai heittävätkö sen suoraan roskakoriin. Yleinen esikatselualueen korkeus on noin 300-400 pikseliä, joten sisällytä tähän alueeseen kaikista tärkeimmät osat sähköpostista. Myös itse call-to-action tulisi olla tällä alueella.

Kirjasintyyppi ja fontit

Kirjasintyypit jaotellaan yleensä otsikkotyyppeihin ja tekstityyppeihin, joita käytetään perustekstissä. Näiden tärkein ero on koko. Hyvä sääntö sähköpostiin on käyttää otsikoiden kokona n. 22 pikseliä ja perustekstin kokona n. 14 pikseliä. Nämä koot takaavat hyvän luettavuuden kaikilla laitteilla.
Kiinnitä myös huomiota fonttiin. Valitse fontti, joka tukee visuaalisesti viestiäsi. Esimerkiksi älä käytä Comic Sans –fonttia businessmeilissä. Tämä naiivi fontti sopisin lähinnä lelukaupan markkinointiviestiin.  Erittäin turvallinen vaihtoehto on Arial, koska se on helppolukuinen ja sopii useimpiin designeihin.
Ja muista – älä koskaan käytä enempää kuin kahta eri fonttia yhdessä designissa!

Kuvat sähköpostimarkkinoinnissa

Kuvien käyttö elävöittää sähköpostimarkkinointia, mutta siihen liittyy omat suden kuoppansa. Suurin osa sähköpostiohjelmista estää kuvat automaattisesti, joten älä luota siihen, että kuvasi näkyvät kaikilla vastaanottajilla. Älä siis sijoita tärkeintä viestiä kuvaan, vaan tekstiin. Muista suunnitella sähköpostin design niin, että se toimii myös ilman kuvia. Käytä kuvaavia alt-tekstejä, jotta vastaanottaja näkee viestin, vaikka kuvaa ei näkyisikään, ennen kuvien erillistä sallimista. Näin varmistat, että lukijalla on edes jokin aavistus, mitä kuvassa on.
Lisäksi: Vältä kuvapankkikuvia, jotka näyttävät Clip Art-kuvilta. Ne antavat epäammattimaisen kuvan  ja voi laskea mielikuvaa yrityksestäsi.

Säilytä tasapaino

Hyvässä designissa eri elementtien välillä vallitsee tasapaino ja harmonia, joka miellyttää vastaanottajan silmää.  Käytä ruudukkoa apunasi saavuttaaksesi tasapainoisen ilmeen. Ruudukko ohjaa sinua asettelemaan tekstit, elementit ja kuvat harmonisesti. Muista yksinkertaisuus. Yleensä tehokkaat ja toimivat markkinointimeilit ovat suhteellisen yksinkertaisia. Liian monimutkainen design antaa sekavan kuvan yrityksestä ja itse viesti hukkuu designiin.

Värit

Non-verbaalisessa viestinnässä värit ovat yksi voimakkaimmin vaikuttavista asioista viestin läpiviemisessä. Värien vaikutuksesta ihmisen mieleen löytyy paljon tutkimuksia. Värit vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen ja ne stimuloivat aisteja, ei siis ole aivan sama, mitä värejä sähköpostimarkkinoinnissa käytät. Värit stimuloivat muun muassa motivoituneisuutta ja positiivisuutta aivoissa.
 

Sähköpostimarkkinointi_design_naiset

Värit jotka puhuttelevat naisia.


Sähköpostimarkkinointi_design_miehet

Värit, jotka puhuttelevat miehiä.


Saleslion tarjoaa sekä sähköpostimarkkinointipalveluita että erinomaiset käyttäjäystävälliset desiginit. Ota yhteyttä!

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.