Sosiaalinen media

Vältä näitä 5 yleistä virhettä SoMe-markkinoinnissa!

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sosiaalisen median markkinointi on edelleen kuumaa kamaa. Mutta jopa suurten yritysten markkinointiekspertit kompastuvat yleisiin virheisiin sosiaalisessa mediassa. Lue viisi yleistä sosiaalisen median markkinointiin liittyvää virhettä, joita kannattaa välttää.

1.    Käytetään vääriä mittareita

Kun ihmiset laitetaan suoriutumaan tehtävästä, jota he eivät ymmärrä, he yleensä yrittävät suoriutua siitä noudattamalla samoja ohjenuoria, jotka yleisesti toimivat heidän työssään. Tällainen ajattelutapa toimii kuitenkin usein vain lähteenä monelle virheelle.
Monet markkinoijat tekevät tämänkaltaisia virheitä, kun he koettavat mitata menestystään sosiaalisessa mediassa. Usein yrityksen SoMe-markkinoinnin onnistumisen mittapuuna käytetään tykkääjien ja seuraajien määrää. Ajatellaan, että katsojaluvut merkitsevät televisiomainonnassa ja levikki lehtimaailmassa, joten seuraajat sitten varmasti osoittavat menestyksen sosiaalisessa mediassa.
Todellisuudessa  yritykselläsi voi olla tuhansia Facebook-tykkääjiä sen vaikuttamatta mitenkään liiketoimintaasi.  Sosiaalisessa mediassa merkitsee se, kuinka paljon saat ihmiset jakamaan tuottamaasi sisältöä ja levittämään sanaa yrityksestäsi.
Yritykset, jotka todella ymmärtävät sosiaalisen median markkinoinnin perinpohjaisesti, käyttävät mittareita, jotka aidosti merkitsevät. He mittaavat  brändituntemusta, sitä kuinka paljon asiakkaat jakavat heidän kokemuksiaan yrityksen palveluista ja suosittelevat tuotteita ystävilleen sosiaalisessa mediassa ja niin edelleen.

2.    Perustetaan liian monta sosiaalisen median kanavaa

Jo yhden sosiaalisen median yritystilin hallitseminen voi vaatia paljon työtä itsessään.  Jopa suurilla yrityksillä on vaikeuksia päivittää pelkkää Facebook-tiliä riittävästi. Moni pieni yritys tekee sen virheen, että hyppää päätä pahkaa jokaiseen sosiaalisen median kanavaan. Sitten ihmetellään, miten on mahdollista, että yrityksellä on tili joka paikassa mutta faneja on vain kourallinen.  Koska tilejä on liikaa niitä on mahdotonta päivittää tiheästi ja näin olleen tilit jäävät  niin sanotusti heitteille, eikä kukaan enää jaksa seurata niitä. Hyvä perussääntö on se, että yhdelläkään pienellä yrityksellä ei ole resursseja hoitaa kuin yhtä tai kahta sosiaalisen median tiliä.

3.    Sosiaalisen median presenssi muodostuu vain ainoastaan yrityksestä itsestään

Aivan kuten kukaan ei viihdy pitkään sellaisen ihmisen seurassa, joka puhuu vain itsestään, ei kukaan myöskään jaksa seurata sellaista yritystä, joka ei saa tarpeekseen omasta brändistään.
Brändit, joilla ei ole mitään hajua siitä, kuinka sosiaalinen media toimii, sortuu ajattelemaan sosiaalista mediaa tavanomaisena mainospaikkana. Kaikki mitä he antavat seuraajilleen on mainoksia ja tarjouksia, joilla pyritään houkuttelemaan ostamaan. Ei tavallinen televisiomainontakaan toimi ilman huumoria, hyvää musiikkia ja visualiikkaa ja kiinnostavaa juonta.
Jos olet viemässä yritystäsi sosiaaliseen mediaan, tulee sinun ottaa selvää, minkälaisesta sisällöstä asiakaskuntasi on kiinnostunut ja panostaa korkealuokkaiseen sisällöntuotantoon.
Vähintä mitä voit tehdä, on tehdä Facebook-sivustasi asiakaskeskeinen ja vastata kaikkiin kommentteihin, joita sinne tulee.

4.    Kommunikaation puute

Älä sysää sosiaalisen median hoitamista vain yhdelle yksikölle. Kommunikoi ahkerasti ja värvää markkinointi-, PR- ja asiakaspalvelutiimi hoitamaan yhdessä sosiaalista mediaanne.

5.    Ei suunnitelmaa

Monessa yrityksessä päätös sosiaaliseen mediaan siirtymisestä syntyy tunnepohjalta, ei ajattelun ja suunnittelun tuloksena.  Tämä johtaa siihen, että yritystili pyörii improvisoinnin ja luovuuden varassa.  Ja yritys saavuttaa tuloksia muuttuu menetetyiksi mahdollisuuksiksi. Sisältökalenteri ja tarkka suunnitelma varmistavat, että yrityksessäsi tiedetään, mitä milloinkin julkaistaan eikä liiketoiminnan kannalta tärkeät tapahtumat, sesongit, juhlapyhät jne. jää hyödyntämättä sosiaalisen median markkinoinnissa.

Lopuksi…

Joskus yritys voi epäonnistua siitä huolimatta, vaikka se välttyisikin kaikilta näiltä virheiltä. Tämä voi kummuta haluttomuudesta kokeilla mitään uutta. Tärkeimmät asiat, jotka pitää muistaa sosiaalisessa mediassa, on olla sitoutunut ja yrittää jatkuvasti löytää uusia keinoja tavoittaa asiakaskunta ja tarjota heille relevanttia sisältöä.
Ota yhteyttä! ja sovi tapaaminen, niin voimme keskutella kuinka voisit parantaa sosiaalisen median markkinointiasi!
Lähde: http://www.jeffbullas.com/2013/11/14/the-top-five-social-media-marketing-mistakes-and-how-to-fix-them/
 

Tomitusjohtaja, tiedätkö kuinka sinun tulisi toimia SoMe:ssa?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.