Markkinointi vinkit

Verkkokaupan ROAS laskurit

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Verkkokaupan mainonnan tuottolaskurit (ROAS)

 

Mietitkö esimerkiksi, ovatko Google shopping mainonnan tai hintavertailusivujen mainonta kannattavaa?

Lopeta arvailu ja käytä helppoja verkkokaupan kaavoja markkinoinnin kannattavuuden laskemiseen.

ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä esimerkiksi yhden euron mainosbudjetilla.
ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %).
ROAS on ensisijaisesti taktinen työkalu. Se voi olla hyvä mittari mainonnan seuraamiseen silloin, kun seurataan kampanjan tai mainoskanavan tehokkuuden kehitystä. ROAS siis kertoo sen, mikä on mainonnan kulujen ja sen synnyttämän myynnin välinen suhde. Se siis mittaa mainosbudjetin käytön tehokkuutta – ei sen tuottavuutta.
Muistathan että, tarkempi kuva ROAS:n tehokkuudesta saadaan attribuutiomalleja hyödyntämällä, jolloin voidaan muodostaa paitsi kokonaisvaltaisempi kuva eri kanavien vaikutuksesta asiakkaan konversioreittiin, myös saada lisätietoa markkinointibudjetin allokoinnin tueksi kanavittain.

Pääset täältä helposti verkkokaupan ROAS-laskureihin

Hakukone markkinointi – Lähesty liidejäsi luvan kanssa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.