Sosiaalinen media

Miten markkinoidaan yritykselle sosiaalisessa mediassa?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Näyttäisi siltä, että sosiaalinen media toimii paremmin, kun yritys markkinoi yksityisille henkilöille kuin, jos se markkinoi toisille yrityksille. Hyvänä esimerkkinä toimii Facebook-kampanjat. Varmasti jokainen Facebookin käyttäjä on törmännyt mainoskampanjaan siellä surffaillessaan. ”Tykkää meistä, niin olet mukana älypuhelimen arvonnassa!” -tyyppiset kilpailut saavat yksityishenkilön mielenkiinnon heräämään. Sama kikka ei kuitenkaan toimi yrityspäättäjiin. Kun markkinoidaan sosiaalisessa mediassa, on hyvä muistaa tämä ero.  Yrityksille markkinoitaessa tarkoituksena on saada potentiaalisen asiakasyrityksen päättäjät seuraamaan meidän yritystämme.  Yritykseltä yritykselle markkinointi voi kuitenkin olla erittäin tehokasta sosiaalisessa mediassa, kun sen tekee oikein.

Usein väärinkäsitys siitä, että sosiaalinen media ei toimi yritysten välisessä markkinoinnissa, johtuu siitä, että esimerkit eivät ole niin viihdyttäviä. Hauska mainosvideo tai mahtava kilpailu pyörii kyllä ihmisten huulilla, mutta harvemmin yritykseltä yritykselle tapahtunut markkinointikeino saa yhtä suurta huomiota päiväkahvikeskusteluissa. Mutta tarkoitushan olikin tavoittaa yritysten päättäviä henkilöitä. Onkin hyvä tuntea kohdeyleisönsä: Mistä yrityksesi kohdeyleisö on kiinnostunut?

Mitä hyötyä sosiaalisen median käytöstä on yritysten välisessä markkinoinnissa?

Sosiaalisen median käyttö yritykseltä yritykselle suuntautuvassa markkinoinnissa sopii parhaiten tietoisuuden lisäämiseen.  Sosiaalisen median avulla yritys voi lisätä potentiaalisten asiakkaidensa tietoisuutta tuotteista ja tapahtumista sekä vahvistaa brändiään. Lisäksi sosiaalisen median avulla voit opastaa ja auttaa asiakkaita tekemään järkeviä ostopäätöksiä. Hyödylliset neuvot kiinnostavat aina.  Asiakkaalla on aina jokin asia, mihin hän kaipaa ratkaisua. Sosiaalinen media voi myös lisätä toimintaa ja sitouttamista. Oikein käytettynä sosiaalinen media markkinoinnissa saa sanan leviämään verkossa ja tuo myyntiliidejä sekä uutta sisältöä yrityksesi sivuille.

Miten yritykseltä yritykselle markkinointi eroaa perinteisestä?

Markkinoitaessa yritykseltä yritykselle tarvitaan yleensä erilainen näkökulma kuin, jos markkinoitaisiin tavallisille kuluttajille, koska myyntiprosessi on erilainen.  Yritysten välinen myyntiprosessi on yleensä monimutkaisempi, sillä ostopäätös tehdään vähemmän tunnepohjalta.
Henkilökohtaisessa elämässä suurimpia ostopäätöksiä ovat usein asunto ja auto. Vaikka ne ovatkin suuria ostoksia, päätökseen vaikuttaa usein kuitenkin eniten tunne. Ostopäätös hyväksytetään yleensä puolisolla. Kun kyse on yrityksestä, ostopäätöksen tekeminen ei ole parin henkilön varassa, vaan se pitää hyväksyttää useilla ihmisillä, joilla on erilaiset näkemykset asiasta. Täytyy siis pystyä vakuuttamaan kaikki nämä henkilöt, jotta ostopäätös syntyy.

Missä sosiaalisessa mediassa kannattaisi markkinoida?

Yrityksellä on käytettävissään huomattavasti vähemmän markkinointitaktiikoita, kun se markkinoi toisille yrityksille. On tärkeää valita oikeat kanavat, koska läheskään kaikki eivät toimi yritysten välisessä markkinoinnissa. LinkedIn on sosiaalisen median kanavista yksi parhaimmista, kun kyseessä on yritykseltä yritykselle suuntautuva markkinointi. Siellä puolestaan ei juurikaan tehdä yksityishenkilöille markkinointia toisin kuin Facebookissa. Facebookissa puolestaan toimivat yksityisille henkilöille suunnatut tarjoukset ja kilpailut. Yleisessä tiedossa on, etteivät ostajat enää odottele yhteydenottoja, vaan etsivät ratkaisua netistä. Siksi sosiaalisella medialla on suuri rooli nykypäivänä myös yritysten välisessä markkinoinnissa. Siellä saat näkyvyyttä ja sinut löydetään helpommin.
Oletko kiinnostunut sosiaalisen median mahdollisuuksista yritysten välisessä markkinoinnissa?
Ota yhteyttä meihin, me autamme sinua hyödyntämään sosiaalisen median koko potentiaalin.
Mitä haluaisit tietää sosiaalisessa mediassa markkinoimisesta?

Kuuntelisitko mielummin kaveriasi – Google+ -suositukset nyt osaksi hakutuloslistauksia

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.