Minusta perinteiset markkinointimenetelmät ovat tulleet tiensä päähän. Jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö, viestintäkanavien sirpaloituminen ja sekoittuminen, ostoprosessin siirtyminen asiakkaiden hallintaan, sekä markkinoinnin resurssien ja analyyttisen tiedon puutteellisuus ovat tehneet totutuista menetelmistä suoraan sanottuna toimintakyvyttömiä. Elämme keskellä markkinoinnin murrosvaihetta ja oma ennustukseni onkin, että kymmenen vuoden päästä ketterät markkinointimenetelmät ovat vallanneet markkinoinnin ja syrjäyttäneet viime vuosituhannen kankeat ja kalliit markkinointidogmit. Kurkistetaanpa miltä markkinoinnin ketterä tulevaisuus oikein näyttää.
Byrokratiasta suoraan toimintaan
Ketterän markkinoinnin yleistyessä keveys ja toiminnallisuus korvaavat byrokratian ja pitkän tähtäimen markkinointisuunnitelmat, sekä niihin liittyvät jatkuvat kokoustamiset ja loputtoman paperityön. Vuosisuunnitelmat vaihtuvat lyhyiksi yhteenvedoiksi, joissa selvitetään nykyhetken arvio asiakkaistamme ja markkinoistamme. Asiakaskokemukset ja personointi syrjäyttävät mainossloganit ja kohdemarkkinoinnin. Markkinoijat viettävät enemmän aikaa asiakkaidensa kuin toistensa kansssa. Päätöksistä ei äänestetä neuvotteluhuoneissa, vaan ne perustuvat markkinoinnin testaamiseen käytännössä ja aitojen asiakasreaktioiden tulkintaan. Markkinointi on muuttunut suoraksi toiminnaksi.
Jatkuvaa läsnäoloa isojen kertapamausten sijaan
Ketterä markkinointi on äärimmäisen nopeaa. Markkinointitoimenpiteet toteutetaan jahkailematta ja kampanjat syntyvät tuumasta-toimeen -aikataululla. Kampanjoita ei kirjoiteta kiveen, vaan ne ovat joustavan eläviä ja niihin tehdään matkan varrella ketterästi tarvittavia muutoksia niistä saadun palautteen ja datan analysoinnin perusteella.
Ketterä markkinointi on jatkuvasti paikalla. Markkinointi perustuu päivä päivältä vahvemmin interaktiivisuuteen, ihmissuhteisiin, aitouteen, sosiaaliseen mediaan, digitaalisen maailman heimoihin ja niiden johtajiin. Isot markkinointikampanjat ja suuren luokan julkistamiset eivät yksinkertaisesti toimi tässä vuorovaikutukseen perustuvassa lähestymistavassa. Pysyisitkö itse pitkään uskollisena sellaisessa parisuhteessa, jossa toinen hukuttaa sinut huomiollaan yhden tai kaksi kertaa vuodessa, mutta muun aikaa on kokonaan poissa kuvioista? Niinpä. Eivät olisi kuluttajatkaan.
Onnistuneen markkinoinnin edellyttämä jatkuva läsnäolo ja huomioiminen vaativat ennen kaikkea ketteryyttä.
Yhteistyötä eristäytymisen sijaan
Markkinointia suunnitellaan usein turhan eristyksissä, ilman kosketusta esimerkiksi myyntiin tai yritysjohtoon. Jopa markkinoinnin sisälle on rakentunut omia eristyksissä olevia siilojaan ja pahimmillaan markkinoinnin eri osa-alueiden suunnittelijat eivät kommunikoi keskenään ollenkaan.
Ketterän menetelmän avulla markkinoinnin tulevaisuus kytkee eri osastot tiiviisti toisiinsa ja kaikki toiminta perustuu hedelmälliseen yhteistyöhön. Osastojen väliset muurit kaadetaan ja sisäiset siilot puretaan. Keskusteluun osallistuvat kaikki aina myyntitiimejä ja yritysjohtoa myöten. Näin saadaan aikaan holistinen näkemys organisaation asiakkaista ja asiakaskokemuksista, jonka perusteella voidaan muodostaa entistä paremmin kohdennettua ja asiakkaita kiinnostavampaa markkinointisisältöä.
Markkinoinnista tulee tieteellistä
Tulevaisuuden markkinointi on entistä tieteellisempää ja sisältää erilaisia hypoteeseja markkinoista. Tämä on nähtävillä jo nykypäivänä esimerkiksi laskeutumissivujen suunnittelussa ja verkkokauppojen kohdalla, mutta jatkossa sama tieteellinen näkökulma tulee leviämään kaikille markkinoinnin osa-alueille. Jokainen sisällön murunenkin tullaan toteuttamaan menestykseen tähtäävän hypoteesin mukaisesti, jonka jälkeen hypoteesin paikkansapitävyys selvitetään markkinointia testaamalla. Markkinointi tähtää tuloksellisuuteen ja saa samat mittarit kuin liiketoiminta, jolloin nykypäivän markkinoinnille leimalliset kauneuskilpailut ja pidettyysmittaukset menettävät merkityksensä.
Tulevaisuuden markkinointi tulee perustumaan tieteellisen ideoi-toteuta-mittaa-opi -silmukan kiertämiseen. Ketterä markkinointi on jatkuvaa oppimista ja toiminnan kehittämistä..
Asiakakokemusten luontia omakehun sijaan
Onnistunut markkinointi panostaa mieleenpainuvien asiakaskokemusten toteuttamiseen. Tämän tietävät niin Apple, Coca Cola kuin Googlekin. Tulevaisuudessa yhä useampi markkinoija tuleekin oman tuotteen kehumisen sijaan keskittymään ikimuistoisten asiakaskokemusten luomiseen.
Ketterässä markkinoinnissa asiakas on aina keskiössä ja kuluttajia kuunnellaan tarkkaan heidän toiveidensa ja halujensa selvittämiseksi. Ketteryys perustuu asiakkaita sisään imevään inboud-markkinointiin, jossa asiakaskokemuksia luodaan tarjoamalla asiakkaille heitä oikeasti kiinnostavaa ja aidosti hyödyllistä sisältöä.
Saleslion on ketterän markkinoinnin edelläkävijä Suomessa ja mahdollistaa tulevaisuuden markkinointimenetelmien tehokkaan käytön jo tänä päivänä. Päivitä sinäkin siis yrityksesi markkinointi tälle vuosituhannelle ja ole yhteydessä meihin jo tänään!