Verkkokauppa

11 keinoa verkkokaupan myynnin kasvattamiseen

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

11 keinoa verkkokaupan myynnin kasvattamiseen

Vaikka kilpailu on kovaa, oikeilla taktiikoilla ja vahvalla kehityssuunnitelmalla voidaan saada verkkokauppaan laadukasta liikennettä, muuntaa uudet kävijät palaaviksi asiakkaiksi ja joka johtaa lopulta verkkokaupan myynnin kestävälle kasvu-uralle.

Tässä artikkelissa käsitellään eri lähestymistapoja verkkokaupan myynnin kasvattamiseen, joita kaikkia voidaan hyödyntää nopealla aikataululla.

11 nopeata keinoa verkkokaupan myynnin kasvattamiseen

Tämä artikkeli tarjoaa tietoa 11 hyvästä lähestymistavasta, joilla voit lisätä verkkokaupan myyntiä suhteellisen nopeasti. Alla on yksitoista taktiikkaa, jotka voivat auttaa sinua onnistumaan verkkokaupan myynnin kasvattamisessa.

 

1. Sähköpostitilaajien kasvattaminen ja yhteydenpito

Sähköposti on edelleen erittäin menestyksekäs markkinointikanava. Jotta voit aloittaa tehokkaan sähköpostin avulla tapahtuvan markkinoinnin rakentamisen, on tärkeää kerätä potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiviestejä. Pop up lomakkeiden sijoittaminen verkkosivustolle ja sen käyttäminen esim. kassalla voi olla hyödyllistä. Alennusten, ilmaisen toimituksen tai muiden kannustimien tarjoaminen voi tarjota asiakkaille lisäkannustimia tilauksen tekemiseen.

Aloita lähettämällä pari sähköpostikampanjaa viikossa, mutta säädä kampanjoiden tiheyttä, jotta saavutat tasapainon korkean avaamisprosentin ja alhaisen peruutusprosentin välillä. Tee sisällöstä henkilökohtaista ja kiinnostavaa sisällyttämällä siihen artikkeleita, videoita, oppaita ja erikoistarjouksia.

 

2. Paranna mobiilikäyttökokemusta

Mobiililaitteiden osuus kaikesta verkkokaupan myynnistä on nykyään lähes 60 %. Tämän vuoksi on ratkaisevan tärkeää tarjota optimoitu mobiilikokemus.

Varmista, että verkkosivustosi vastaa mobiililaitteisiin, jotta se mukautuu kaikkiin laitteen mittoihin. Suorita laadunvarmistustestejä varmistaaksesi, että painikkeita on helppo painaa, sisältö näkyy oikein ja vieritys on helppoa. Pyri tekemään selaus-, haku- ja kassaprosesseista sujuvampia automaattisilla täyttöehdotuksilla käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Kun suunnittelet sähköpostimarkkinointi viestejä, suunnittele ne aina mobiilinäkymä edellä.

 

3. Kerää tuotearvosteluja

Positiivisen arvostelun arvo laajenevalle verkkokaupan yritykselle on korvaamaton. Tutkimus (https://www.powerreviews.com/wp-content/uploads/2018/03/The-Growing-Power-of-Reviews.pdf) on osoittanut, että arvostelut voivat johtaa siihen, että konversiot kasvavat 270 prosenttia, ja 97 prosenttia ostajista paljasti, että arvosteluilla on merkitystä heidän ostopäätöksissään.

Kun asiakkailla on ollut riittävästi aikaa tarkastella ostoksiaan, lähetä heille sähköpostia ja kysy heidän mielipidettään. Tarjoa heille alennuskannustin, mutta muista selventää, että etsit rehellistä arviota etkä yritä ostaa positiivista arviota.

Tarkista lisäksi, jättävätkö asiakkaat arvosteluja ulkoisilla verkkosivustoilla, kuten Trustpilotissa, ja esitä nämä arvostelut sivullasi.

 

4. Nosta ja tarjoa verkkokauppasi osetuimpia tuotteita.

Ei ole vaikea ymmärtää, miksi tietyt tuotteet ovat suosittuja; ne ovat ansainneet korkeat myyntiluvut pätevästä syystä. Jos haluat mainostaa näitä tuotteita, esitä ne etusivulla, sisällytä ne suosituimpien tuotteiden osioihin ja tee ne näkyviksi muilla tavoin. Näin toimimalla myynti lisääntyy, etenkin kun korostetaan asiakkailta saatua myönteisiä arvosteluja tuotteesta.

 

5. Yritä uudelleen aktivoida sivuiltasi poistuneet ei ostajat

On yleistä, että noin 70–80 prosenttia ostoskoreista hylätään. Strategia, jonka avulla voidaan saada takaisin osa menetetystä myynnistä, on lähettää asiakkaille sähköpostiviestejä, joissa muistutetaan heitä tuotteista, joita he katselivat, mutta eivät ostaneet.

Sisällytä uudelleenkohdentamis- tai uudelleenmarkkinointikampanjat osaksi sähköpostimarkkinointi automaatiotasi. Hyödynnä niitä sosiaalisissa verkostoissa ja näytä jälkimarkkinoinnin avulla mainoksia, joissa esitellään tuotteita, jotka aiemmat kävijät ovat nähneet verkkosivustollasi. Vaikka suoraa ostoa ei tapahtuisikaan, edistät brändiäsi.

 

6. Myynninedistämiskampanjoiden käynnistäminen

Välittömät säästöt ja ilmaiset bonukset ovat loistavia kannustimia heräteostosten tekemiseen verkkokaupassa. Jotta kävijä tekisi ostoksensa, on ratkaisevan tärkeää tarjota hänelle paljon vastinetta rahalle varsinkin ensiostoksen puitteissa. Jos haluat kuitenkin todella saada heidät ostamaan välittömästi, tee tarjouksesta ajallisesti herkkä ja rajoitetun ajan saatavilla oleva.

 

Kun päätät, minkälainen myynninedistämistapa sopii parhaiten mainostettaviin tuotteisiin, on useita vaihtoehtoja. Alla muutamia:

  • Osta yksi, saat yhden – Nämä kampanjat sopii erinomaisesti erilaisille tuotteille, joita ihmiset saattavat ostaa useita kerralla. Tätä voidaan käyttää myös vanhojen varastojen tyhjentämiseen tai tilan luomiseen uusille varastoille.
  • Ilmainen toimitus – Ilmaisen toimitusvaihtoehdon tarjoaminen on loistava tapa kannustaa asiakkaita. Tämä voidaan määrittää sovellettavaksi, kun asiakas ostaa tietyn määrän tai arvon.
  • Lahja oston yhteydessä – Ilmaisen lahjan lisääminen jokaisen tilauksen yhteydessä on hyvä tapa saada asiakkaat tuntemaan itsensä arvostetuiksi. Tämä voi olla jotain pientä, jossa on logosi tai yllätys kuvastosta, joka liittyy ostettuun tuotteeseen.
  • Alennushinta – Perinteistä myyntihintaa voidaan käyttää nopeaan myyntiin. Monissa verkkokauppa-alustoissa voit syöttää listahinnan ja myyntihinnan, jolloin asiakkaat saavat mahdollisuuden säästää, jos he ostavat heti.

Onnistuneen myynninedistämisen varmistamiseksi on tärkeää tarkastella sitä ostajien näkökulmasta: mikä olisi heille kaikkein houkuttelevinta?

 

7. A/B-testauksen hyödyntäminen konversioprosentit parantamiseksi

A/B-testaus tarjoaa näyttöön perustuvan keinon parantaa verkkosivustoasi asteittain ja luoda optimaalinen ostokokemus, mikä lisää myyntiä. A/B-testauksessa voidaan testata esimerkiksi valokuvia, otsikoita, painonappien tekstiä, painikkeiden suunnittelua, tuotekopioita, sivun asettelua, kampanjoita ja muita osia.

 

8. Tarjoamme poikkeuksellista asiakaspalvelua

Asiakaspalvelun laadulla on merkittävä vaikutus kuluttajien luottamukseen. Tilastojen mukaan 89 prosenttia ihmisistä vaihtaa yritystä huonon kokemuksen jälkeen.

Erinomaisen palvelun tarjoaminen voi olla melko yksinkertaista, ja se voi tuoda rahaa, jos se tehdään oikein. Miellyttävän kokemuksen jälkeen yli puolet ihmisistä ostaa jotain muuta. Onnistumisen varmistamiseksi ole kohtelias, vastaa nopeasti ja ole tietoinen asiakkaan aiemmista ostoksista.

Tarjoa palvelua eri viestintävälineillä, kuten puhelimitse, verkkosivuston live-chatin kautta, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Lisäksi asiakaspalvelu olisi syyttä ulottaa sosiaaliseen mediaan, sillä 65 prosenttia 18–34 -vuotiaista pitää sitä hyödyllisenä kanavana.

 

9. Pidä huoli uudelleenostoista

Yleisesti ottaen yritysten on seitsemän kertaa kalliimpaa hankkia uusia asiakkaita kuin säilyttää nykyiset asiakkaat. Uudelleen ostajien määrän kasvattaminen on avaina verkkokaupan myynnin tasaiseen kasvattamiseen pitkällä aikajänteellä. Houkuttele asiakkaita palaamaan ja tekemään ostoksia enemmän antamalla heille kuponki ensimmäisestä ostoksesta, perustamalla kanta-asiakasohjelma, antamalla syntymäpäivälahjoja ja mainostamalla jatkuvasti merkityksellisiä tavaroita personoitujen kampanjoiden avulla. Voit lukea lisää verkkokaupan asiakkaiden säilyttämisasteesta täältä.

Alla olevat luvut kertovat miten paljon sähköpostimarkkinoinnin automaatioiden  avulla voidaan kasvattaa verkkokapaunmyyntiä vanhoista asiakkaista.

 

 

10. Up selling ja Cross-selling automaatiot ja tuotesivut

Jos asiakas vierailee verkkokauppasivustollasi ja hankkii tietyn tuotteen, voit kannustaa häntä hankkimaan myös siihen liittyviä tuotteita, jos hän näkee, miten ne täydentävät toisiaan. Jos yrityksesi on erikoistunut vaatteisiin, voisit harkita Shop-the-Look-toiminnon tarjoamista. Jos puhelinkotelot ovat päätuotteesi, mikset tarjoaisi pakettitarjousta, joka sisältää useita lisävarusteita asiakkaan puhelinmalliin edullisemmin kuin jokaisen tuotteen ostaminen erikseen.

Yksi tapa saada kuluttaja ostamaan kalliimpi tuote on up-selling, eli saman tuotteen paremman version myyminen. Hinnakkaamman version etujen havainnollistamiseksi voidaan käyttää rinnakkaista vertailutaulukkoa, jossa asiakkaalle näytetään kalliimman tuotteen edut.

Amazon on tunnetusti toteuttanut tätä verkkokaupan myynnin kasvattamiseen hyvin soveltuvaa upselling strategiaa tuotesivuillaan, ja se ilmoittaa, että sen osuus sen tuloista on noin 35 prosenttia.

 

11. Tavoita potentiaaliset asiakkaat kaikilla ostoprosessin tasoilla.

Nykyään ostajat eivät osta vain tuotteita. He tekevät tutkimusta ja vertailevat vaihtoehtoja ennen päätöksentekoa. Keskittyminen verkkokaupan sisältömarkkinointisuunnitelman rakentamiseen, joka tukee asiakkaan ostopolkua voi auttaa sinua houkuttelemaan, muuttamaan ja pitämään asiakkaita.

Markkinointi suppilon kaikkiin eri vaiheisiin voidaan toteuttaa käyttämällä sopivia strategioita.

Nämä  verkkokaupan myynnin kasvattamiseen tarkoiteut verkkokauppatekniikat on testattu perusteellisesti, ja joillakin niillä voidaan saada aikaan nopeita tuloksia. On tärkeää pitää kohderyhmäsi mielessä ja ymmärtää heidän reaktionsa eri strategioihin analysoimalla jatkuvasti myynti- ja asiakastietojasi. Saat pian selville, mitkä taktiikat ovat yrityksellesi hyödyllisimpiä ja mitkä olisi hylättävä.

 

Verkkokaupan markkinointi ja uudet mahdollisuudet

Tämän päivän verkkokaupan ympäristö on erittäin kilpailtu, ja menestyminen vaatii tehokasta ja monipuolista markkinointistrategiaa.

LUE LISÄÄ
Verkkokaupan markkinointi ja uudet mahdollisuudet
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI