Kuinka laskea asiakkaiden säilyttämisaste (retention rate) verkkokaupassa.
”Yksinkertaisesti sanottuna asiakkaiden säilyttämisaste (retention rate) on merkki siitä, kuinka uskollisia asiakkaasi ovat”
Säilyttämisasteen laskentakaava
Pohjimmiltaan se on sitä, että otat joukon asiakkaita, jotka ostivat verkkokaupastasi esim. 12–24 kuukautta sitten, ja määritellään niiden asiakkaiden osuus, jotka ovat edelleen aktiivisina, koska he ovat ostaneet äskettäin esim. viimeisten kuuden kuukauden aikana.
Tämä voidaan laskea seuraavalla kaavalla:
(niiden asiakkaiden lukumäärä, jotka ostivat 12–24 kuukautta sitten, ja ostivat myös viimeisen 6 kuukauden aikana)
Pysyvyysaste = —————————————————————————————————————————————–
(niiden asiakkaiden lukumäärä, jotka ostivat 12–24 kuukautta sitten)
Jos esimerkiksi tuhat asiakasta kävi ostoksilla 12–24 kuukautta sitten ja 200 näistä asiakkaista osti uudelleen viimeisen kuuden kuukauden aikana, sinun verkkokauppasi säilyttämisasteesi olisi 20 %.
Asiakkaiden säilyttämisprosentin seuraaminen kuukausittain tai neljännesvuosittain on osoitus siitä, toimivatko yrityksesi markkinointitoimet asiakasuskollisuuden parantamiseksi vai eivät.
Keskimäärin verkkokauppojen asiakasuskollisuusaste on noin 30 %* Lähde Omniconvert
Asiakkaiden säilyttämisen merkitys verkkokaupassa
• Uuden asiakkaan houkutteleminen maksaa viisi kertaa enemmän kuin nykyisen asiakkaan säilyttäminen. [lähde]
• Vakio asiakkaat tuottavat 3–7 kertaa suurempia tuloja vierailua kohden kuin ensimmäistä kertaa ostavat. [lähde]
• On 50 % helpompi myydä nykyiselle asiakkaalle kuin upouusille potentiaalisille asiakkaille. [lähde]
• Viiden prosentin kasvu asiakkaiden säilyttämisessä voi lisätä yrityksen kannattavuutta 25–95 % [lähde]
Asiakkaiden säilyttämisprosentin laskeminen antaa verkkokaupoille hyvän ymmärryksen siitä, kuinka hyvin he saavat ja ylläpitävät aktiivisten asiakkaiden joukkoa. Vakioasiakkaiden tekevät toistuvat ostokset ovat verkkokaupan menestyksen peruskivi.
Miten parannat asiakkaidesi säilyttämisastetta
Asiakkaiden säilyttämisasteen ylläpitäminen verkkokaupassa merkitsee myös suoraan asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Lähestymistapana verkkokauppiaiden kannattaa sähköpostimarkkinoinnissaan ylläpitää ja kehittää asiakkaiden säilyttämiseen tähtäävään markkinointia ja automaatioita, joissa käytetään dataa hyväksi asiakkaiden tunnistamiseksi, ja sitä missä vaiheessa kukin asiakas on asiakkuuden elinkaarella. Automaatioiden avulla luodaan markkinointiviestejä, jotka kannustavat, opastavat ja tukevat asiakasta tällä matkalla.
Asiakkaan elinkaarimarkkinoinnin avulla voidaan viestiä oikea-aikaisesti ja oikean sisältöisillä viesteillä personoidusti, mikä on avain säilyttämisasteen nostamiseen.
Sähköpostimarkkinointistrategia, jossa annetaan painoarvoa asiakkuuden säilytysstrategialle eikä pelkästään viestitä markkinointiviesteillä tuottaa tyytyväisempiä ja pitkäikäisempiä asiakkuuksia.
Asiakkaasi pysyvyysaste on avaintekijä määritettäessä, kuinka hyvin asiakkaidesi markkinointi toimii, Asiakaspysyvyys on myös mittari, kuinka nopeasti voit kasvattaa yritystäsi kannattavasti.
Saleslion on Klaviyon kumppani ja erikoistunut verkkokauppojen sähköpostimarkkinointiin ja automaatioihin.