Markkinointi vinkit

Yrityksen markkinointi verkossa

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Yrityksen markkinointi verkossa

Kaupat syntyvät nyt kokemuksen kautta – Yrityksen markkinointi verkossa ei ole enää pelkkiä banderolleja.
 
 
Digitaalisen ajan markkinoijat törmäävät yhä useammin samaan ongelmaan. Sosiaalisen median tultua perinteisen median rinnalle myös viestinnän määrä on räjähtänyt käsiin. Uusia kanavia syntyy jatkuvasti lisää, toisten unohtuessa pian alkuinnostuksen jälkeen. Yrityksen markkinointi onkin sekalainen sillisalaatti perinteistä maksettua markkinointiviestintää ja kaksisuuntaista dialogia erilaisissa verkon yhteisöpalveluissa. Se, missä yrityksen markkinointi haluaa viestinsä läpi saada, ei ole pääasia. Olennaista on ymmärtää, millä tavalla verkossa markkinoidaan. Jos perinteinen media on valmiiden mielikuvien syöttämistä kädestä suuhun, on internetmarkkinointi kuluttajaa osallistavaa, toimintaan ja dialogiin kannustavaa.
Yrityksen markkinointi käynnistää nyt keskustelua
Yrityksen markkinointi internetissä tarkoitti vielä kymmenisen vuotta sitten pienten, verkkosivujen laidoissa vilkkuvien ja välkkyvien banderollien ja surffausta hidastavien pop-up-ikkunoiden värikkääksi sekamelskaksi. Perinteisen median kuolemasta ei vielä puhunut kukaan. Internetkin käsitettiin tuolloin vielä samaan tapaan kuin perinteiset mediat. Verkkosivut olivat yksisuuntainen, yrityksen hallitsema ympäristö, jossa tuotteista ja palveluista kerrottiin katalogin tapaan potentiaalisille asiakkaille. Verkon erilaiset keskusteluryhmät ennakoivat jo kuitenkin uuden ajan alkua. Web 2.0 on nyt kaksisuuntainen, elämyksellisempi media. Kun vielä jokin aika sitten riitti, ylipäätään ollaan verkossa, on yrityksen markkinointi internetissä nyt haastavampaa. Asiakkaan on toki edelleen pystyttävä löytämään potentiaalinen palveluntarjoajansa muutamalla hakusanalla, mutta myös verkkosivun sisällöllä on nyt entistä suurempi merkitys. Yrityksen markkinointi ei enää vain kerro, se pyrkii keskustelemaan.
Tule löydetyksi, tule halutuksi
Yrityksen markkinointi internetissä perustuu siten kahteen kivijalkaan. On tultava löydetyksi ja oltava hakukoneiden hakutulosten kärkikolmikossa. On oltava läsnä laajasti ja kyettävä käynnistämään keskustelu potentiaalisen asiakkaan kanssa. Sen sijaan, että verkkosivuilla vain kerrottaisiin, keitä ollaan ja mitä noin suurin piirtein tehdään, on verkkosivujen kyettävä saamaan asiakas ajattelemaan ja toimimaan yrityksen haluamalla tavalla. Kyse ei lopulta ole rakettitieteestä, mutta on yllättävää, kuinka heikosti monien yritysten verkkosivut edelleen käyttäjiään kohtelevat. Jo yhteystietojen löytäminen saattaa olla työn takana. Yrityksen markkinointi internetissä onkin samaan aikaan hyvää käytettävyyttä. Tänä päivänä se yritys menestyy, joka kykenee koukuttamaan verkossa parhaiten. Se ei tarkoita vippaskonsteja, vaan ihan mahdollisuutta olla yhteydessä. Parhaassa tapauksessa yritys vastaa asiakkaan tiedusteluihin jo saman päivän aikana. Yrityksen markkinointi on silloin jo aika lähellä tavoitettaan, eli kaupan tekoa.

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI